מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אהבה ממבט ראשון – סבא קלמן וסבתא שרה

אני וסבא שלי מכינים פנקייק
תמונה מהחתונה של סבא וסבתא שלי
סיפור היכרות בלתי רגיל

שמי נוי, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי, במסגרתה אני מתעדת את סבי, קלמן בירנבאום, שסיפר לי על האהבה המיוחדת שלו ושל סבתא שרה.

שם משפחתו של סבי הוא בירנבאום. במקור שם זה הוא בגרמנית ומשמעותו: עץ אגס. שמות הוריו הם אנה ונחמיה. הוא הבכור מבין שלושת אחיו: אברם, סילבי והרי.

הבית בו גדל היה בית דו משפחתי שכלל שני חדרים, מטבח ושירותים, לא הייתה אמבטיה. כדי להתרחץ הוא הלך לבית מרחץ ובימים שלא הלך לבית מרחץ התקלח בגיגית, בבית היו מים וחשמל. השפה בה דיברו ההורים הייתה יידיש והילדים דיברו ברומנית. בית הספר בו למד היה מעורב, היו בו יהודים ונוצרים. סבי סיפר שלא הייתה אנטישמיות, וליהודים היו שיעורי יידיש. את בר המצווה שלו הוא חגג ברומניה בטקס בבית הכנסת בנוכחות בני משפחתו והרבה מתפללים. אין לו תמונות מיום זה, אבל הוא סיפר על ההתרגשות הרבה כשעלה לתורה. בבית תמיד דיברו על ארץ ישראל ורצו להגיע אליה מטעמי ציונות.

סבא קלמן: "לבקשתה של נכדתי החמודה נוי אספר כאן בקצרה את סיפור הכרותי (סבא קלמן) עם סבתא שלה (סבתא שרה): כל הסיפור התחיל בתחילת שנת 1970 כששנינו נסענו באוטובוס מחיפה לנהריה. התיישבתי לידה באותה נסיעה – זו הייתה אהבה ממבט ראשון.

התחילה בינינו שיחה על עליתינו ארצה. היא סיפרה לי על עלייתה מרומניה מהעיר יאסי בשנת 1962 ואני עליתי מאותה מדינה, מהעיר גאלץ. השיחה הייתה מלווה בחוויות של שנינו וכמעט לא שמנו לב שהאוטובוס הגיע לעכו ושרגע הפרידה בינינו מתקרב. ביקשתי ממנה להיפגש שוב וכשהסכימה, ביקשתי את הכתובת שלה לצורך זה.

באותה תקופה לא היו טלפונים ניידים וגם טלפונים נייחים היו נחשבים למותרות, לכן בלי כל הודעה החלטתי יום אחד לנסוע לעכו ולהיפגש איתה להמשך ההיכרות. כך התחילה תקופת היכרות של שנה, ואז החלטנו לערוך מסיבת אירוסין ביום הולדתה ה 21. את הצעת האירוסין הגשתי בפניה  במסיבת האירוסין. את החתונה ערכנו כחמישה חודשים לאחר מכן באולם האירועים ״תפארת״ בחיפה, שהיה אחד מהאולמות המפורסמים ביותר באותה תקופה.

ביום הנישואין 

תמונה 1

זאת הייתה חתונה שמחה מאוד, בגלל שבאותה תקופה שירתי בשירות קבע בחיל האוויר ובין המוזמנים היו הרבה חיילים ומפקדים ששימחו אותנו ביום הכי שמח בחיינו. החתונה הייתה מאוד מרגשת, במיוחד לאור העובדה שמפקדי אל"מ זוריק, שהיה מפקד הבסיס, נכח בחתונה. במלחמת יום כיפור מטוסו נפל וגופתו לא נמצאה עד היום הזה.

במשך השנים נולדו לנו שלושה ילדים שמהם יש לנו שישה נכדים שגורמים לנו אושר ונחת.

הזוית האישית

נוי הנכדה המתעדת: נהניתי בתוכנית הזאת ולמדתי המון על סבא שלי.

מילון

בירנבאום
בגרמנית עץ אגס

ארלוזור לב
ארלוזור (זוריק) לב (17 בספטמבר 1933, כפר ביל"ו - 9 באוקטובר 1973) היה טייס קרב ומפקד בחיל האוויר. שימש כמפקד בסיס רמת דוד כשפרצה מלחמת יום הכיפורים, שבמהלכה נהרג בהתרסקות מטוסו. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”התיישבתי ליד סבתא שרה בעת נסיעת אוטובוס מחיפה לנהריה – זו הייתה אהבה ממבט ראשון“

הקשר הרב דורי