מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

אבי ניסה לחפש את משפחתו ואת אחיו הרשל

יום הולדת על הגג בבזל - 1949
תמונה של כל המשפחה
הסיפור של המשפחה שלנו די מקביל לסיפור של הרבה משפחות בארץ ישראל.

סיפור על קשר רב דורי שלנו בית ספר: מירון, תל אביב.

תכנית הקשר הרב דורי בבית הספר מירון בתל אביב פעלה במודל מיוחד את הסבתא נחמה קהת ליוו שני הנכדים דוד ומיכאל קהת  דוד בכיתה ו ומיכאל בכיתה ג1

הסיפור של המשפחה שלנו די מקביל לסיפור של הרבה משפחות בארץ ישראל.

מימין לשמאל: אבי אליהו ברייטמן, אמי יפה צלקה ברייטמן, אני נחמה ברייטמן קהת, דודי הרשל צבי ברייטמן מפריז. התמונה על הגג ברח' בזל 39. ברקע אין בנינים גבוהים ורח אבן גבירול ושדרות נורדאו עדיין לא היו קיימים.

תמונה 1

יום הולדת על הגג בבזל 39 בשנת 1949. היינו ילדי הבייבי בום שנולדו אחרי מלחמת העולם השניה. כל משפחה גרה בחדר אחד עם מטבחון צמוד. השרותים והאמבטיה היו משותפים לשני חדרים.

 תמונה של דוד הרשל ברייטמן 

תמונה 2

אבי ואמי נולדו בפולין. אמי יפה צלקה הגיעה ארצה בשנת 1934 והוריה שרה ואברהם צלקה בשנת 1936 . בשנים אלו התחזקה מאוד התנועה הציונית והתגברה מאוד האנטישמיות באירופה. שני אחיה ומשפחותיהם נשארו בפולין ונספו יותר מאוחר במלחמת העולם השנייה. אמי עבדה בעיר תל אביב כטייחת וראש קבוצת פועלים. נשים עבדו אז בבניית בתים וסלילת כבישים.

בפרוץ מלחמת העולם השנייה, אבי אליהו ברייטמן ואחיו צבי הרשל ברחו מהעיר וורשה בפולין מזרחה לרוסיה, ביום שבו פלש היטלר לפולין בשנת 1939.

פליטים יהודים רבים ברחו או גורשו מזרחה. באותו זמן רוסיה הייתה בעלת ברית של המשטר הנאצי של היטלר. חלק גדול של הפליטים הועבר לסיביר ואבי ואחיו נשלחו לעבוד עבודת פרך במכרה פחם בהרי אורל, על גבול סיביר ורוסיה.

בשנת 1942 היטלר הפר את ההסכם עם רוסיה ותקף אותה. ברוסיה הוקם צבא פולני גולה בראשות גנרל אנדרס ונתנה אפשרות לעובדי המכרות להתנדב לצבא ולהלחם לצד הבריטים. אבי החליט להתנדב לצבא כי ראה בכך סיכוי להשתחרר, אחיו הרשל החליט להישאר בגלל האנטישמיות הבוטה בצבא הפולני. אבי נדד עם הצבא לאוזבקיסטן, לעיר טשקנט, שנקראה עיר הלחם. ברוסיה שרר בזמן המלחמה רעב כבד, ובטשקנט היה מה לאכול . מאוזבקיסטן נדד הצבא לטהרן יחד עם הצבא נדדו לטהרן פליטים רבים ויתומים רבים שנקראו יותר מאוחר "ילדי טהראן".

בטהרן הוקם לילדים בית יתומים ע"י שליחים מהארץ שביניהם היתה ציפורה שרת אשתו של משה שרת. מחנה הצבא הפולני השתכן לא רחוק מבית היתומים. שליחי הישוב הצליחו להעביר את החיילים היהודיים דרך עירק ארצה. הסיפור על ילדי טהראן מתואר נפלא בספרה של דבורה עומר "התחנה טהראן". קראתי אותו לאחר שאבי נפטר וראיתי עד כמה הסיפור מתואר בדיוק כמו ששמעתי.

כשאבי הגיע ארצה בשנת 1942 פורסמו שמות העולים בעיתון, ואחד המכרים של סבי מפולין בא ולקח את אבי אליו הביתה. הוא התחיל לעבוד במפעל קטן שאותו מכר פתח. אבי הכיר את אמי והתחתן. אני נולדתי בשנת 1946, ברחוב בזל 39 שהיה הבית האחרון בת"א. רח אבן גבירול ושדרות נורדאו עדיין לא היו קיימים.

אבי ניסה לחפש את משפחתו ואת אחיו הרשל בכל האמצעים כגון: מדורים לחיפוש קרובים ברדיו ובסוכנות, ללא תוצאות. הוא נמנע מלהחליף את שם המשפחה כדי לא להקשות על התהליך.

יום אחד בשנת 1948 נכנס מישהו למפעל שבו עבד אבי ושאל אותו " יש לך אח בפריז ? " . אבי סיפר שהוא חשב מיד שזהו הרשל מפני שחלומו היה להגיע לפריז. הוא שאל את אבי לשם משפחתו, ואמר "כן זה הוא". הוא נתן לאבי את כתובת המסעדה שבה הוא אוכל, ואבי כתב וסיפר את כל מה שקרה לו.

הרשל לא ענה, הוא פשוט עלה על אניה והגיע ארצה. אני זוכרת אותו מהתקופה ההיא. הרשל התנדב לצבא במסגרת המח"ל, אבל יותר מאוחר החליט לחזור לפריז. בסוף ימיו הוא חזר ארצה והוא קבור ליד הורי בחולון.

המסר של אבי היה תמיד תדאגו למדינת ישראל, אין דבר חשוב יותר לעם היהודי.

כשהתבגרתי למדתי באוניברסיטת ת"א מתמטיקה וסטטיסטיקה, והתחלתי לעבוד בענף המחשבים שרק התחיל להתפתח. התחתנתי עם מוטי גוידל, שניהל מסעדה ברח שיינקין, והחלפנו את שם המשפחה לקהת. מי שהציע את השם היה דוד, אביו של מוטי, מפני שהם לויים.  מוטי שרת בצבא בגולני ובכל שנות המילואים שרת כחבלן בחיל רגלים.

תמונה 3

 תמונה של מוטי, סבא של דוד ומיכאל, הרביעי מימין , במילואים בדרום. שותה קפה במאהל בדואי

הוריו של מוטי עדינה ודוד גוידל ואחיו חיה וברוך עלו בשנת 1950 מרומניה, שם היה סבא דוד מורה לעברית ומומחה לדקדוק עברי. נולדו לנו 3 ילדים רני דני ודינה. כיום יש לנו תשעה נכדים. אביגיל מיה, אוריאל אליהו, ושרה פרידה הילדים של רני ותמי. דוד, מיכאל יעקב, משה ויצחק בנימין הילדים של דני ורבקה. נועה יפה ויאיר יצחק הילדים של אביחי ודינה.

אני בטוחה שאם ההורים שלנו היו רואים אותם היום הם היו מאוד נהנים.

תמונה 4

תמונה של כל המשפחה , מיכאלי מימין למטה. דוד קהת החמישי מימין בשורה העליונה. צולם ע"י רבקה קהת אמא של דוד ומיכאל.

העשרה

מלחמת העולם השנייה: "מלחמת העולם השנייה היא המלחמה הגדולה ביותר שידעה האנושות. מספר החללים במלחמת העולם השנייה (לפי ההערכות המקובלות) כ-64.5 מיליון בני אדם, יותר מבכל מלחמה אחרת בהיסטוריה‏".

ילדי טהראן: "ילדי טהראן הם קבוצת ילדים ניצולי השואה מפולין, שהגיעה לישראל בשנת 1943 יחד עם צבא אנדרס".

תכנית הקשר הרב דורי , תשע"המובילת תכנית לאה יוסףמדריכה יישובית ליאורה כהן

מילון

מלחמת העולם השנייה
מלחמת העולם השנייה היא המלחמה הגדולה ביותר שידעה האנושות. מספר החללים במלחמת העולם השנייה (לפי ההערכות המקובלות) כ-64.5 מיליון בני אדם, יותר מבכל מלחמה אחרת בהיסטוריה‏

ילדי טהראן
ילדי טהראן הם קבוצת ילדים ניצולי השואה מפולין, שהגיעה לישראל בשנת 1943 יחד עם צבא אנדרס.

ציטוטים

”המסר של אבי היה תמיד תדאגו למדינת ישראל, אין דבר חשוב יותר לעם היהודי.“

הקשר הרב דורי