מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיפוש ואיתור צוללת איטלקית

סבא עודד והנכד יהונתן
סבא עודד עולה מהצלילה
חיפוש ואיתור צוללת טבועה במפרץ חיפה מתקופת מלחמת העולם השנייה

שמי עודד, אני משתתף זו הפעם השניה בתכנית הקשר הרב דורי, להלן סיפורי:

בתקופת מלחמת העולם השנייה במסגרת המלחמה בין הבריטים לאיטלקים, הייתה לאיטלקים צוללת בשם "שירה" שגרמה לבריטים צרות על ידי זה שהיא שוטטה בים התיכון במטרה לפגוע באוניות מלחמה בריטיות. הצוללת "שירה" שימשה כבסיס של יחידת צוללנים של הצי האיטלקי, ותפקידם היה לחבל ולהטביע אוניות מלחמה בריטיות בנמלי הים התיכון שהיו בשליטה בריטית. היו להם לא מעט הצלחות בנמלים כמו אלכסנדריה, גיברלטר ומלטה, אבל בהגיעם לפעולה בנמל חיפה שהיה תחת שליטה בריטית, נתגלתה הצוללת על ידי מטוס סיור בריטי ולאחר מכן טובעה עם כל אנשיה באמצע מפרץ חיפה בעומק 33 מטר.

בתקופת שירותי הצבאי שירתי בחיל הים ביחידת הקומנדו הימי. בשנת 1960 התבקש חיל הים הישראלי על ידי חיל הים האיטלקי לחפש ולאתר את הצוללת הטבועה "שירה", שהייתה עבורם בעלת חשיבות היסטורית. אני יחד עם עוד תשעה צוללנים עלינו על כלי שיט של חיל הים שמצויד במכשיר לגילוי כלי שיט טבועים ("סונאר"), ותוך כדי סריקת אזור הטביעה של הצוללת, שהיה ידוע פחות או יותר, היא אכן נמצאה. תפקידנו היה לאתר אותה במדויק ולחבר אותה למצוף גדול עם דגל כדי שהאיטלקים ידעו איפה היא.

כשמצאנו את הצוללת ששכבה על קרקעית הים בעומק של 33 מטר התברר לנו שהיא נפגעה קשות על ידי פצצות העומק שהוטלו עליה על ידי הבריטים שגרמו לפגיעתה ואובדנה. לאחר שחיברנו את החלק הפחות פגוע אל המצוף עלינו על פני המים דיווחנו על מציאתה. זמן קצר לאחר מכן הגיעה משלחת איטלקית קטנה שכללה את הקונסול האיטלקי והנספח הצבאי שלהם, שהשליכו זר פרחים גדול על אזור הטביעה ליד המצוף. כמה שנים יותר מאוחר איטליה וחיל הים הישראלי במשותף הוציאו את שרידי הצוללת הטבועה והעבירו אותה למוזיאון ימי באיטליה.

עודד תרם סיפור נוסף לתכנית הקשר הרב דורי, לקריאתו לחצו כאן

 

הזוית האישית

סבא עודד: היה לי נעים וחשוב לספר לנכד שלי על חלק מהעבר הצבאי שלי עם קשר אירוע היסטורי (מלחמת העולם).

הנכד יהונתן: לי היה כיף, גם כי היה לי כיף להיות עם סבא, וגם כי הסיפור שסבא סיפר לי היה מעניין.

מילון

סונאר
סונאר (באנגלית: Sonar, ראשי תיבות של Sound Navigation And Ranging) הוא טכנולוגיה לניווט ולגילוי צוללות ואוניות, הפועלת באמצעות גלי קול. קיימים שני סוגי סונאר: אקטיבי ופסיבי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בשנת 1960 התבקש חיל הים הישראלי על ידי חיל הים האיטלקי לאתר את הצוללת הטבועה "שירה"“

הקשר הרב דורי