מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבתא סופי ווילקשטיין ממולדובה

סבתא שלי כאשר הייתה ילדה בבית הספר.
הגן הבוטני במולדובה
סיפור בגוף ראשון

שמי סופי ווילקשטיין, אני משתתפת השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם מיכאל נכדי, לו סיפרתי את סיפורי.

נולדתי בשנת 1951, לבית משפחת צינקלר, בכפר קטן בשם טרקליה במולדובה. בגיל שש עליתי לכיתה א'. הייתי תלמידה מאוד טובה בבית הספר. למרות זאת עברתי לבית ספר בעיר, יחד עם משפחתי כי היה חשוב להורים שלי שאני אלמד בבית ספר בעיר, מכיוון שהיה שם מחסור במורות והיו מעטים שסיימו את לימודיהם  בית הספר.

כבר בצעירותי רציתי להיות מורה. סיימתי לימודים בגיל 16, כי שם היו מסיימים ללמוד רק בכיתה י'. כבר בגיל 17, המנהל של בית הספר בכפר הזמין אותי לשיחה, הוא סיפר שהוא יודע שאני רוצה להיות מורה והוא אמר לי כך: "את מכירה את המחסור במורים כאן, אנו יודעים שאת אוהבת להיות מורה, אז אולי תרצי להיות מורה בבית הספר שלנו". אמרתי  למנהל: "אני לא יודעת, אני אשאל את ההורים שלי".

הגעתי הביתה הושבתי את ההורים שלי ושאלתי אותם מה הם חושבים על זה. הם אמרו לי: "זאת החלטה שלך, אנחנו נהיה איתך גם אם כן וגם אם לא" –  בחרתי שכן. שוב עברנו לכפר לימדתי שם רק שנה כי חשבתי שאני לא יודעת מספיק.

בגיל 22 התחתנתי, כבר בגיל 23 ילדתי את הבן הראשון שלי גנאדי בשנת 1974 ובשנת 1990 עלינו לארץ.

תמונה 1

סבתא שלי כאשר הייתה ילדה בבית הספר.

הזוית האישית

מיכאל ווליקשטיין: היה מאוד מעניין לכתוב ולשמועה את הסיפור של סבתי. היא סיפרה לי שבבית הספר הייתה להם תלבושת אחידה, הם היו צריכים ללבוש בגדים אחידים. סבתא סיפרה שהיא הייתה תלמידה מאוד טובה.

מילון

יהודי מולדובה
אחרי מלחמת העולם הראשונה צורפה מולדובה לרומניה, ומספר היהודים בה גדל מאוד, למורת רוחם של הרומנים. לפני מלחמת העולם השנייה אולצו הרומנים לוותר על חבל ארץ זה לברית המועצות. הוויתור היה טראומטי עבור הרומנים והם האשימו את היהודים באהדה לקומוניזם ותככים שגרמו לאובדן מולדובה. כאשר פלשו הגרמנים יחד עם הרומנים למולדובה במלחמת העולם השנייה הועבר השלטון למשטר הרומני הפשיסטי. הרומנים הגלו את היהודים לטרנסניסטריה, שם מתו מעל חמישים אחוזים מהם. תחת השלטון הסובייטי סבלו היהודים הדתיים מדיכוי על רקע אמונתם, כמו המאמינים של הדתות האחרות בברית המועצות הקומוניסטית. בשנת 1992, נעשו מאמצים להעלאת יהודים שישבו במולדובה ומתחילת שנות ה-90 עלו ממולדובה לישראל כ-42,000 יהודים. ויקיפדיה

ציטוטים

”נולדתי בכפר קטן במולדובה.“

הקשר הרב דורי