מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

צונאמי – השטפון הגדול

אני וסבתא בבית ספר
סבתא שהיא הייתה צעירה
הסיפור של סבתא

שמי דניאל איבגי אני משתתף השנה עם סבתא שלי אתי שימחון בתכנית הקשר הרב דורי. סבתא אתי שימחון נולדה במרוקו בשנת 1945 בעיר ספרו למשפחת צרויה. היא עלתה לארץ בשנת 1954.

סבתא נולדה במרוקו  בעיר צפרו:

"צפרו (בערבית: صفرو, בברברית: ⵚⴻⴼⵕⵓ) היא עיר במרכז מרוקו השוכנת בקרבת העיר הגדולה פס. ..בעבר שכנה בעיר קהילה יהודית חשובה, שבשיאה היוותה קרוב למחצית מתושבי העיר. בין מנהיגי הקהילה לאורך תולדותיה נמנו מלומדים רבניים גדולים, בהם הפוסק, המשורר ואיש האשכולות ר' רפאל משה אלבז הדיין הרב אלישע אפריאט ועוד. בין יוצאיה ניתן למנות את זקן רבני יהדות מרוקו הרביהושע מאמאן (מחבר "עמק יהושע", שו"ת על השו"ע), הרב דוד עובדיה (שחיבר מונוגרפיה בת חמישה כרכים על תולדות קהילת יהודי צפרו), ההיסטוריוןדוד אסולין (חבר הסנאט הצרפתי, שהפיק סרט אודות קהילת צפרו לערוץ Arté), פרופ' גבריאל בן-שמחון שחיבר מחזות אודות הקהילה, והרב יעקב סודרי".

סבתא סיפרה לי על זכרון ילדות שלה, השיטפון הגדול שקראה לו צונאמי.

בעיירה צפרו שהייתה קרובה לעיר הגדולה פס, עבר נהר פס הגדול והידוע.  הנהר זרם במרכז העיירה. כשסבתא הייתה בת כשלוש, היא זוכרת שזה היה בתקופת חג סוכות. היה יום חורף גשום, ירד מבול עז והנהר עלה על גדותיו. הנהר התמלא במים וגלש והציף את כל העיירה.

אמא של סבתא, סבתא רבתא שלי, הייתה אז בהריון והיו לה עוד שבעה אחים קטנים.  סבתא מספרת: "היה חושך ועלינו לבית של השכנים שהיה בית גבוהה עם כמה קומות. אני זוכרת שעמדנו שם המון שעות עד שהשטפון הגדול ירד לאט לאט. אחרי שנרגע הכל חזרנו לבית שלנו. למזלנו, הבית שלנו לא נפגע, אך אני זוכרת את המראות שראינו את כל האנשים רצים בבהלה, ראינו רהיטים וחפצים צפים במים. במזל הבית שלנו לא נפגע.

בשנת 1954, כשסבתא הייתה בת תשע היא עלתה עם משפחתה לארץ ישראל, כך שאת מרבית שנות נעוריה כבר עברה בארץ.

סבתי בצעירותה

תמונה 1

הזוית האישית

דניאל אבגי מביא את סיפורה של סבתא

תמונה 2

מילון

כפרה אליך
מכפר אליך

ציטוטים

” כפרה אליך“

הקשר הרב דורי