מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הברוגז של סבתא וחברתה

תוניסיה
גלויה ישנה מתוניס - מוויקיפדיה
סיפור חייה של אנה בסון

האוכל לקראת יום שבת. כמעט בכל שבת סבתא מזמינה את כל המשפחה – דודים, בני דודים, קרובים וגם שכנים – להתארח אצלה בבית ולאכול אתה את האוכל שבישלה. בילדותה נהגו לעשות בדיוק אותו הדבר בשבתות, זאת אומרת שזה עכשיו יעבור מדור לדור.

מנהגים וחגים:
לפני עלייתה לארץ: בראש השנה אמא של סבתא הייתה מכינה מאכל מיוחד. בפסח הם לא ניקו יסודי, אכלו קצת לחם, ונסעו לפריז כדי לקנות מצות. ביום כיפור הוריה לא היו הולכים לעבודה והיא ואחיה לא הלכו לבית ספר, רק הוריה צמו והיא ואחיה לא.
שני סיפורים מוזרים ומצחיקים מילדותה:
  • לסבתא היה מבחן בבית הספר, ביום הכיפורים. אמא שלה אמרה למורה שהיא לא תגיע לבית הספר מכיוון שהם יהודים והם מכבדים את החג. לידם גרה משפחה יהודייה, משפחת כהן, הבת שלהם היתה עם סבתא באותה כיתה. הילדה ממשפחת כהן הלכה לבית הספר לעשות את המבחן וסבתי לא. למחרת, כשהגיעה סבתי לבית הספר, המורה אמרה לה שהיא נכשלה במבחן כי היא לא הגיעה. המורה אמרה לה שגם הילדה ממשפחת כהן יהודייה והיא כן הגיעה למבחן. סבתי לא דיברה עוד עם הילדה ההיא עד שעזבה את בית הספר.
  • אבא ואמא של סבתי חזרו מהעבודה וסבתי חזרה מבית הספר. אביה סגר את הדלת של האוטו בעדינות ואמה סגרה את הדלת בחוזקה והתחילה להתקדם לכיוון הבית ופתאום הרגישה שיש לה משהו כבד על היד… מסתבר שזאת הייתה הדלת של האוטו.
המשוב של עמית: היה לי כיף לבלות קצת יותר עם סבתא
תשע"ה 2015

מילון

תוניס
עיר הבירה של תוניסיה. יהודים ישבו בה מאז ימי קרתגו הפונית (שנחרבה ב- 146 לפני הספירה).

ציטוטים

”המנהג לכנס את כל המשפחה בשבת יישמר מדור לדור“

הקשר הרב דורי