מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

החיים בברלין של המשפחה שלי ועליה לארץ ישראל

עבודה משותפת ליד המחשב
התמונה צולמה בכפר ויתקין
ההורים שלי בברלין עם עליית השלטון הנאצי ועליה לארץ ישראל, התיישבות בכפר ויתקין.

סבתא מרים אלטמן מספרת לנועה, על הוריה, הילדות בברלין  בצל השואה, העליה לארץ ישראל וההתיישבות בארץ.
 
ההורים שלי נולדו וגדלו בברלין אבא שלי פנחס (פאול) היה דוקטור למשפטים ועבד כעורך דין אמא שלי פרידה (פרידל), לאחר מותו של אביה ניהלה את העסק המשפחתי שהיה מפעל לצורכי עזר לרפואה (כמו תחבושות, פלסטרים…) בשנת 1930התחתנו והקימו משפחה ובשנת 1935 נולדה להם בת ושמה מרים (אני).  
 
עם עליית השלטון הנאצי השתנו הדברים בשנת 1933 התרחש "ליל הבדולח" ובתקופה זו שללו מאבי את רישיון העבודה כעורך דין המפעל של אמא שלי המשיך לפעול כי היה חיוני לצבא הגרמני הוא נמכר לפני עליתם לארץ במחיר זעום.
 
אבא שלי עבר לעבוד במשרד הארץ ישראלי "פלשתינה" בניהולו של ארתור רופין הוא ניהל את המשרד בברלין תפקידם היה לדאוג ולעזור ליהודים לצאת מגרמניה ולדאוג לקבל "סרטיפיקטים" כלומר לעלות לארץ ישראל בצורה חוקית הוא עבד ביחידת "העברה" וטיפל בהעברת רכוש וכסף יהודי לארץ ומחוץ לגרמניה.
 
בשנת 1939 אבא שלי נשלח כציר בקונגרס הציוני בבזל. הוא חזר לברלין לסיים את תפקידו וקבל את הסרטיפיקט בשבילנו כדאי שנעלה לארץ ישראל. יצאנו מגרמניה בשנת 1939נסענו לנמל טרייסט באיטליה ומשם הפלגנו באוניה לארץ ישראל (פלשתינה) הגענו לארץ בסוף שנת ברוך בעמק יזראעל להכשרה בתחום המשק החקלאי אני נשלחתי לדודה לנה בתל אביב איתה גרתי כמה חודשים.
 
בסיום תקופת הלמידה ההורים שלי בחרו ללכת להתיישבות במושב כפר ויתקין שלא היו בו עולים מגרמניה. הם הגיעו, 3 משפחות מגרמניה לחברה שהייתה ברובה מורכבת מאנשים שעלו מפולין ורוסיה. הקליטה הייתה קשה מבחינה חברתית וכלכלית הם הגיעו מעיר בירה עם השכלה ותרבות שונה מבמושב. אבא שלי עבד כנהג משאית ובמקביל פיתח יחד עם אמא את המשק שכלל פרדס, לול, עיזים, וגינת ירק ביתית. בשנת 1943 נולדה לי אחות קטנה ושמה מיכל.
 
בשנת 1945 עם תום המלחמה נשלח אבא שלי על ידי הסוכנות בשיתוף אונר"א למחנות הפליטים בגרמניה על יד העיר מינכן במטרה להכין אותם לעליה לארץ נוסף לזאת הוא דאג להשיג כספים לאניות לעלייה ב' של הפליטים כמו כן הוא הכל במגע עם ממשלת גרמניה בקשר לקבלת פיצויים (שילומים) לניצלי השואה. כשחזר לארץ המשיך את עבודתו בכפר ובמשק ואמא שנשארה לבד המשיכה להחזיק את המשק ולדאוג לשתי הבנות מיכל ומרים.
 
בזמן השליחות הוא השתתף בקונגרס הציוני בבזל שהתקיים אחרי המלחמה וכך יצא שהשתתף בקונגרס הציוני לפני פריצת המלחמה וגם אחריה. בזמן השליחות הזדמן לו להגיע להולנד לפגוש את הוריו ואחיו עם משפחתו ששרדו את השואה והוא עזר להורים לעלות לארץ ישראל (פלשתינה) והם הגיעו לארץ ישראל בתחילת שנת 1948.
 
לאחר קום מדינת ישראל והסכם השילומים מגרמניה נפתח בתל אביב משרד "אורו" שטיפל בניצולי השואה ועזר לניצולי השואה שהגיעו בכפר ויתקין לקבל שילומים. הוא עבד עד סוף ימיו ונפטר צעיר בגיל 51 בשנת 1954. אמא המשיכה להחזיק את הבית והמשק התפרק ונשאר רק פרדס שטופל בעזרת פועל.
 
בשנת 1958 אני התחתנתי עם מיכאל יעקבי ועברתי לגור כמה שנים בירושלים. לימים אחותי מיכל התחתנה עם יורם רז והמשיכה לגור יחד עם אמא בבית ולהחזיק את המשק. 

מילון

פלשתינה
השם המקובל בלשונות אחרות לאזור הגאוגרפי המכונה בעברית "ארץ ישראל" הוא Palestine או Palestina, ובעברית כונה שטח המנדט הבריטי, שהוא חלק מארץ ישראל, לפני קום מדינת ישראל בשם פַּלֶשְׂתִינָה (א"י). בפי נוצרים מקובל גם לכנותה בשם "הארץ המובטחת" ו"הארץ הקדושה" ואצל היהודים מקובל לכנותה בשם "ארץ הקודש".

ציטוטים

”נועה, למדתי מסבתא על החיים בברלין לפני מלחמת העולם השנייה“

הקשר הרב דורי