מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המלחמות בירושלים

באבע ביום חתונתה
באבע וזיידע וילהלם
באבע רחל היא מקור להשראה

הנכדה שרי גופין מתעדת את סיפורה של סבתא רבתא שלה, סבתא רחל וילהלם.

בארץ ישראל בשנת תש"א ד' באייר, נשמה חדשה ירדה לעולם, ושמה בישראל הוא רחל חשין, על שם אחת מהסבתות ורחל אמנו.

מלחמת השחרור בירושלים

סבתא רחל התגוררה בירושלים. כאשר עלתה לכיתה א', פרצה מלחמת השחרור. ברחוב שרר פחד נורא, ירושלים הופגזה ללא הפסקה. בגלל הפגזים והפחד הנורא שהיה, הוריה, ר' בנימן זאב וחנה ליבא, יחד עם שאר הילדים ישנו בין המזנון לקיר. ואילו באבע (רחל וילהלם) שהייתה אז רק בת 7, יחד עם אחותה שהייתה אז בת 9, הלכו לישון במרתף של השכנים. לבאבע היו שלוש אחיות ושישה אחים. ובחסדי ה', המלחמה הסתיימה ללא שום פגע במשפחה.

כשסבתא הגיעה לשנת בת המצווה, לא חגגו לה מסיבת  בת מצווה. זאת מפני שבבית הספר בו למדה ב"בנות ירושלים" לא היה מקובל לערוך חגיגת "בת מצווה". בבית הספר של באבע "בנות ירושלים" היו חייבים לדבר בשפת היידיש, וכל מילה שנאמרה או נכתבה בעברית, צריכים היו  לתרגם אותה ליידיש.

באבע גדלה ובגיל 20 התחתנה, משפחתה והוריה של באבע השתייכה לחסידות ברסלב. אבל לאחר שהיא התחתנה עם זיידע, שהיה חסיד חב"ד, כולם הלכו אחריו… יש לה חמישה ילדים: שתי בנות ושלושה בנים.

ביום חתונתה

תמונה 1

מלחמת ששת הימים בירושלים

בשנת תשכ"ז פרצה מלחמת ששת הימים, זיידע היה אז אצל הרבי, ובאבע נשארה כאן בארץ אצל אימא שלה, עם תינוקת קטנה שנולדה מספר ימים קודם. התינוקת, חומי, לא הרגישה טוב ואושפזה בבית הרפואה. והנה פתאום החלה המלחמה, ובבית הרפואה הוחלט לשחרר את כל החולים המאושפזים.

הם הגיעו לביתה של באבע יחד עם חומי התינוקת. אך באבע לא הייתה בבית, כפי שסיפרתי, היא הייתה אצל אימא שלה. אחת השכנות אמרה להם שבאבע נמצאת אצל האימא שלה. אז הם הלכו עם התינוקת, והביאו אותה לאימא שלה, לבאבע, שהייתה אצל אימא שלה. באבע התרגשה מאוד לראות את התינוקת. היא הלכה לביתה, כדי להביא לתינוקת בקבוק, פתאום נשמע בום! באבע לא ידעה מה לעשות וברוך ה' ניצלה.

הקשר לרבי

תמונה 2

באבע זכתה להיות אצל הרבי הרבה מאוד פעמים, יש לה עשרות דולרים, כוס של יין מהרבי ועוד דברים יקרים. בפעם הראשונה, שבאבע נכנסה לרבי, היא בירכה ברכת "שהחיינו וקיימנו" והתחילה לבכות. שאל אותה הרבי "מדוע את בוכה?" היא ענתה שבשביל זה היא באה לרבי!

עד היום אנחנו רואים את ההתקשרות של באבע לרבי, ולומדים ממנה דוגמא אישית, אני מאחלת לעצמי, הלוואי ואזכה להיות כמוה!

הנחת של באבע

תמונה 3

הזוית האישית

שרי: זכיתי לסבתא מיוחדת, ואני מאחלת לעצמי – הלוואי ואזכה להיות כמוה! מאחלת לה הרבה בריאות ונחת.

מילון

מלחמת השחרור
מלחמת השחרור, או מלחמת העצמאות (מלחמת הקוממיות, מלחמת תש"ח) היא המלחמה שניהל היישוב היהודי בארץ ישראל, שהפך למדינת ישראל וצה"ל, בערביי ארץ ישראל ומדינות ערב, שלא קיבלו את תכנית החלוקה של האו"ם ואת הקמת מדינת ישראל. המלחמה הסתיימה בניצחונה של ישראל, שהרחיבה את גבולותיה מעבר לגבולות שנקבעו למדינה היהודית במסגרת החלטת החלוקה.

מלחמת ששת הימים
מלחמת ששת הימים הייתה מלחמה שנערכה מבוקר 5 ביוני עד ליל 10 ביוני 1967, בין ישראל לבין מצרים, ירדן וסוריה, שנעזרו במדינות ערביות נוספות: עיראק, לבנון, ערב הסעודית, לוב, סודאן, תוניסיה, מרוקו ואלג'יריה.

ציטוטים

”שמע בני תורת אביך ואל תיטוש תורת אימך“

הקשר הרב דורי