מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור חייו של חיים אררייך

אני עם סבא וסבתא בבר המצווה שלי
סבא שלי מימי צעירותו
משפחתו של סבא ניצלה מגרמניה הנאצית

שמי חיים, נולדתי בתאריך 17.2.1935 בעיר קטנה במזרח גרמניה. היו לי שני הורים ואחות גדולה. לאבא שלי היה מפעל גדול למוצרי ביגוד ממשי שהוא הקים עם שותף גרמני. כאשר הנאצים עלו לשלטון, אבא שלי הואשם על ידי שותפו למפעל בריגול לטובת ישראל (מה שלא היה נכון), חבר טוב שלו אמר לו לברוח מגרמניה וכך הוריי עשו.

לקחנו את מה שיכולנו ונסענו להורים של אימא שלי, משם המשכנו ברכבת אל ארץ ישראל. כשהיינו ברכבת אימא שלי מסרה אותי לחבר טוב של המשפחה כדי שאם יעצרו אותם לא יקחו אותי איתם.

כשהגענו לארץ התמקמנו כאן בכפר סבא, איפה שאני גר כיום. היו פה שני בתים עם שני חדרים ומטבח, ודודים שלי גרו בבית השני. אחרי הרבה שנים, הפכו את הבתים האלה לבניין אחד שבו אני גר כיום ובשבילי זה סגירת מעגל.

זה הסיפור על איך הגעתי לארץ.

הזוית האישית

חיים אררייך: נהניתי לספר לעומר את הסיפור ולראות שהוא מקשיב, חשוב לי שהסיפור יועבר הלאה לדורות הבאים ולא ישכח.

עומר אררייך: היה לי כיף ומעניין להקשיב לסבא מספר את הסיפור של המשפחה ולשאול אותו שאלות לגבי האירועים. גיליתי שההורים של סבא שלי עשו מאמצים רבים כדי לעלות לארץ ישראל, ולכן חשוב לסבא שלי שתהיה לו מורשת בארץ שתספר את הסיפור שלו.

מילון

נאצים
חָבֵר בַּמִּפְלָגָה הַנַּצְיוֹנָל-סוֹצְיָאלִיסְטִית, שֶׁשָּׁלְטָה בְּגֶרְמַנְיָה בַּשָּׁנִים 1933-1945, אוֹ מִי שֶׁדּוֹגֵל בְּעֶלְיוֹנוּת הַגֶּזַע שֶׁלּוֹ עַצְמוֹ (וּבְיִחוּד הַגֶּזַע הָאָרִי).

ציטוטים

”כאשר הנאצים עלו לשלטון, אבא שלי הואשם על ידי שותפו למפעל בריגול לטובת ישראל (מה שלא היה נכון)“

הקשר הרב דורי