מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

מטבע המזל של סבתא כרמלה

ארוחה משפחתית עם כל המשפחה
סבא וסבתא כשהיו צעירים
המעבר מבית הוריה באזור ירושלים לגור במושב גילת שבנגב

תקופה משמעותית בחיי

"שמי כרמלה בדש. בגיל 16 הכרתי את סבא בפעם הראשונה בטיול שנתי. בגיל 18 התחתנתי עם סבא ועברנו לגור במושב גילת אשר נמצא בנגב. גרנו ליד הוריו באזור הנגב בתקופת שנות ה-70. היה שומם, מאוד מרוחק ושונה מנוף ילדותי, הניתוק ממשפחתי והריחוק הגיאוגרפי גרמו לי געגועים והקליטה שלי בנגב הייתה קשה.

כילדה הייתי רגילה כל בוקר לפני תחילת הלימודים לעזור לאבי בגידול התרנגולות ובגידול הירקות שהיו לנו בבית הוריי. היינו כל בוקר יוצאת עם אבי לשטח ובצהריים הייתי חוזרת הביתה לעזור לאמי במשק הבית.

כאשר עברתי להתגורר עם סבא התרחקתי מאוד ממשפחתי כי בתוקפת שנות ה-70 התחבורה הציבורית לא הייתה מפותחת וגם לא היה לנו רכב, וזה מאוד הקשה עליי את המפגשים אתם. אך עם הזמן למדתי יותר ויותר לאהוב את אזור הנגב וזה עזר לי מאוד להתאקלם.

עם השנים נולדו לי ולסבא ארבעה בנים נפלאים ופיתחנו תא משפחתי כמו שתמיד חלמתי. כיום אני מודה לאלוהים על ההיכרות עם סבא והמעבר למושב גילת שעד היום אנחנו גרים בו."

תקופת החתונה של סבתא וסבא שלי

סבא היה בן 16 וסבתא בת 14 כשהם הכירו. הם נפגשו לראשונה במדרשת רופין במסגרת תנועת המושבים לקורס מדרכי נוער. סבתא הגיעה עם עוד כמה חברים מהמושב ושם נפגשו עם מאות בני נוער מישובים בארץ. במדרשה הם עשו הרבה פעילות ובאחת מהפעילות הם נפגשו לראשונה, התחילו לדבר והכירו. הם הפכו לזוג חברים במשך שלוש שנים עד שהתחתנו, כשסבתא שלי הייתה בת 18. סבתא הייתה ילדה רצינית וטובה ובעיקר השקיעה בלימודים וסבא היה בתחום הבידור, בלהקת מחול הוא היה מדריך ריקודי עם הייתה לו להקה מוזיקלית שם הוא ניגן בגיטרה.

החתונה של סבא וסבתא הייתה בשנת 1974 באולם מפואר בירושלים. החתונה הייתה עם הרבה מאוד אנשים מכוון שהמשפחות שלהם הם משפחות מרובות ילדים, דודים ובני דודים. סבתא שלי מאוד התרגשה ונהנתה. בחתונה סבתא שלי הייתה בת 19 וסבא שלי בן 21. סבתא שלי התרגשה מאוד בחתונה, הוא אומרת שהיא הבינה שהיא התנתקה מהמשפחה שלה, מהאחים שלה, מהאחיות שלה, מההורים שלה ומאזור ירושלים, המקום בו היא גדלה וכל כך אהבה, ועברה לגור במושב גילת שבנגב – מקום מגוריו של סבא שלי.

מטבע המזל

לסבתא שלי, כרמלה, יש מטבע מיוחד שהיא שומרת. היא קיבלה את המטבע מאימא שלה: לאמה יש שרשרת מטבעות זהב. יום אחד, אימא של סבתא שלי התחתנה, פירקה את השרשרת וחילקה לכל אחד מילדיה מטבע. סבתא שלי עד היום שמרה את המטבע והיא אומרת שהמטבע מביא מזל טוב וסבתא שלי תעביר את המטבע לנכדה הראשונה שתתחתן.

המטבע של סבתא כרמלה

תמונה 1

הילדות של סבתא כרמלה

סבתא כרמלה היא בת שלישית מתוך עשרה אחים. היא נולדה בשנת 1954 בירושלים וגלדה במושב נס הרים ליד ירושלים. סבתא כרמלה הייתה תלמידה מצטיינת. בתקופה בה הייתה בבית ספר יסודי נהגו לבחון את הילדים במבחן ששמו "סקר" מסתבר שמבחן הסקר מטרתו הייתה לזהות תלמידים מצטיינים. סבתא כרמלה עברה את המבחן בהצלחה רבה ונבחרה לתלמידה מצטיינת. המורה באה להורים שלה הביתה כדי לומר להם. אבא של סבתא התרגש מאוד מאוד ואמר לה כמה שהוא גאה בה.

אחרי הלימודים, סבתא הייתה חוזרת הביתה ואוכלת ארוחת צהרים. לאחר מכן הייתה הולכת למשק לעזור לאבא שלה. היא הייתה אוספת ביצים בלול, מסדרת ומנקה את המשק. לאחר מכן הייתה חוזרת הביתה ועוזרת לאימא שלה עם ניקיונות הבית. כשהיה לה זמן פנוי היא הייתה הולכת לשחק עם חברות בחוץ עם חבל. סבתא תמיד אהבה לעזור המון להורים שלה בעבודות הבית כי הם היו משפחה מרובת ילדים ואימא שלה הייתה צריכה הרבה עזרה.

כשסבתא שלי הייתה בת 14, אימא שלה הייתה בהריון וילדה את אחיה הקטן שמו ליאור. אימא שלה הייתה מאוד עסוקה וסבתא רוב הזמן טיפלה בו. והיא מאוד שמחה על הזכות ונהנתה לטפל בו ולהיות אתו. כל המשפחה שלה הייתה גאה בה מאוד.

הווי הילדות

בנס הרים היה מועדון מרכזי ומגרש גדול שבו כולם היו נפגשים לאורך כל היום. או שהיו בערב קובעים שעות ומקום מדויק והיו נפגשים שם כל החברים. לפעמים גם חברות היו באות לבתים בהפתעה ובלי להודיע, לא היו טלפונים חכמים ולא את הטכנולוגיה שיש היום.

עץ המשפחה

תמונה 2

הזוית האישית

סבתא כרמלה: נהניתי מאוד להשתתף בתכנית, מסרתי את הידע שלי הלאה וזה ממש חיזק את הקשר שלי עם נכדתי. הנכדה שלי שאלה כל כך הרבה שאלות ובשמחה עניתי, זה רק שימח אותי עוד יותר ולכן אני חושבת שהתכנית הזו מאוד חשובה ויפה.

תידהר: אני ממש נהניתי מתכנית קשר הרב דורי, למדתי הרבה, חקרתי הרבה ושאלתי הרבה שאלות, נותרתי עם הרבה חשק ורצון להמשיך. מבחינתי זו חוויה שיצא לי לדבר הרבה יותר עם סבתא מאשר ברגיל, הקשר שלנו התחזק וזה רק עשה לי טוב.

מילון

נגב
הַנֶּגֶב הוא אזור גאוגרפי המשתרע בחלקה הדרומי של ארץ ישראל. הנגב הוא חלק מרצועת המדבריות העולמית, וזו הסיבה לתנאי האקלים השוררים בו. הנגב מכסה כ-60% משטח מדינת ישראל, ובחלקו הקטן הוא נמצא מחוץ לה. (ויקיפדיה)

מבחן הסקר
מבחן הסֶקֶר הוא שמו של מבחן ידע כללי שנערך לכל תלמידי כיתות ח' בישראל החל משנת 1955 ועד 1972. המבחן עצמו היה חלק מתוך "סקר רמה כללית", שהנהיג משרד החינוך, אשר כלל גם את ציוני התלמיד באותה השנה. מטרות סקר הרמה הכללית היו בעיקר מדעיות, אך הוא היה אמור גם לשמש כמבחן לקבלת מלגת לימודים או תשלום שכר לימוד מדורג בלימודי התיכון. "הסקר" שימש גם כאמצעי להסללת התלמיד לחינוך מקצועי או עיוני. תוצאות הסקר נמסרו לתלמיד ללא ציון, אלא רק עם התשובה האם עבר או לא עבר. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”כל מה שארצה לעשות הוא אפשרי: צריך רק רצון, ואצליח.. אין דבר העומד בפני הרצון“

הקשר הרב דורי