מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סבא רבא לוחם המחתרות הוגלה לאריתריאה

אני וסבא רמי, בחגיגת בת מצווה - 2021
סבא רבא חנוך בתקופת המנדט הבריטי
מבצע הגירוש, שכונה "כדור שלג", ב- 19 באוקטובר 1944, 251 עצורי לטרון הועלו למטוסים והוגלו לאריתריאה

שמי רמי לינצ'בסקי ואני סבא של דניאלה. אני מספר על תקופה מאוד חשובה בתולדות ארץ ישראל ואיך אבי, חנוך לינצ'בסקי משתלב בסיפור.

אבי נולד בארץ בשנת 1927, הוא לא סיים את לימודיו בבית הספר והצטרף לאחת המחתרות שפעלו בארץ בתקופת שלטון הבריטים בארץ ישראל לפני קום המדינה.

עד לחלוקת ארץ ישראל בשנת 1948 שלטו באזור לסירוגין מספר מדינות במשך אלפי שנים, בגלל מיקום האזור ששימש מעבר בין אפריקה אירופה ואסיה. האחרונים היו הבריטים ששלטו בארץ משנת 1917 ועד הקמת המדינה, בשנת 1920, לאחר מלחמת העולם הראשונה הוקם ארגון בינלאומי בשם "חבר הלאומים", במטרה לפתור סיכסוכים בין מדינות בדרכי שלום. הארגון נתן אישור להחלטת ממשלת בריטניה מתאריך 31 לאוקטובר 1917 להקים בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל, אישור זה המנדט הבריטי. הכוונה הייתה לתת לכל היהודים שחיו בארץ ישראל במפוזר, בכל מקום בעולם, להגיע לארץ ולחיות פה את חייהם במשותף בדומה לשאר מדינות העולם.

הערבים שגרו בארץ באותה תקופה התנגדו למהלך והחלו ליזום פעולות נקם, התקפות על יישובים והרג יהודים. התקפות אלה נקראו "מאורעות". כך חשבו הערבים לעצור את עליית היהודים לארץ ולמנוע את הקמת הבית הלאומי. הבריטים שהיו אמורים להגן על היישוב היהודי לא עשו דבר, ולכן קמו מספר ארגונים של יהודים, כדי להגן על עצמם. ארגונים אלה נקראו המחתרות: "ההגנה" – הגדולה במחתרות, שהפכה לבסיס להקמת צה"ל לאחר קום המדינה, אצ"ל – ארגון צבאי לאומי, לח"י – לוחמי חירות ישראל.

המחתרות פעלו נגד הערבים אולם לא הסתפקו בכך ופגעו גם בבריטים. הבריטים ניהלו מאבק במחתרות ועצרו מאות מאנשיהם במספר בתי כלא בירושלים, בכלא עתלית ובכלא עכו. כיוון שהבריטים חששו שהעצורים יברחו מהכלא וישובו לפגוע בהם, החליטו להגלות אותם לאפריקה ובתאריך 19 לאוקטובר 1944 הועלו 251 עצורי המחתרות אצ"ל ולח"י על מטוסי חיל האויר והועברו למחנה מעצר באריתראה אשר באפריקה. בין העצורים היה גם אבי חנוך לינצ'בסקי שהינו סבא רבא של דניאלה. אבי שהיה צעיר בין העצורים בילה כשלוש שנים במעצר.

אבי חנוך לינצ'בסקי, סבא רבא של דניאלה

תמונה 1

 

אחרי שלוש שנים אלו חנוך הצליח להשתחרר בכוחות עצמו, בכך שגרם הסחת דעת כדי שהוא יוכל סוף סוף לברוח. לאחר קום המדינה התגייס לצה"ל עשה קורס קצינים והשתחרר בדרגת סגן, שאר העצורים הוחזרו לארץ באונייה לאחר קום המדינה – בתאריך 12 ביולי 1948.

הזוית האישית

דניאלה: למדתי המון על משפחתי בתהליך זה! לא יכולתי לדמיין שמישהו ממשפחתי עשה דבר שכזה. אני שמחה מאוד שקיבלתי קצת זמן איכות עם סבי.

סבא רמי: היה כיף מאוד לספר לדניאלה על משפחתנו ואני מקווה שמשפחתנו תמשיך בדרך זאת.

מילון

חבר הלאומים
הוקם בשנת 1920 במטרה למצוא פתרונות לסכסוכים בין מדינות בדרכי שלום.

המנדט הבריטי
אישור שניתן לבריטים על ידי חבר הלאומים להקים בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל.

המאורעות
כינוי שניתן להתקפות ערביי ארץ ישראל על תושביה היהודים.

המחתרות
הוקמו כדי להגן על הישוב היהודי כנגד התקפות הערבים.

אצ"ל
ארגון צבאי לאומי.

לח"י
לוחמי חירות ישראל.

ציטוטים

”הוא לא הצליח כל כך בבית ספר, אבל,ראית לאן הוא הגיע בסוף“

הקשר הרב דורי