מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

הילדות בקיבוץ שער הגולן

הגר עם חברי הקבוצה המתעדים
הגר בילדותה בזמן נטיעות ט"ו בשבט
מבית התינוקות לבית הספר האזורי

הגר נולדה בשנת 1947 בטבריה, בבית היולדות שוויצר, אך את שנות חייה מינקות עד הצבא בילתה בקיבוץ שער גולן. אחרי הלידה כאשר אימה של הגר התחזקה היא העדיפה שתגדל בבית התינוקות שבקיבוץ "שער הגולן". הוריה הצטרפו לקיבוץ "שער הגולן" שהוקם בשנת 1938 במבצע חומה ומגדל.

הגר בבית הילדים בעת הפינוי בחיפה במלחמת העצמאות

תמונה 1

בבית התינוקות הייתה מטפלת או שתיים לפי מספר הילדים, האימהות היו באות פעמיים ביום והייתה מטפלת ששמרה על הילדים בלילה. הילדים גדלו בקבוצה של ילדים שנולדו בהפרש של חודשיים עד גיל שנתיים. (נקרא שישייה). בגיל מאוחר יותר איחדו שתיים – שלוש שישיות לגן ומאז עד כיתה י"ב הלכו יחדיו.

הגר עם חברותיה בפורים, 1962

תמונה 2

הגר זוכרת היטב את החגים שהיה בקיבוץ כולו. בכיתה הייתה מורה אחת שלימדה את כל המקצועות והגר מאוד אהבה שבי"הס היה בתוך הקיבוץ. במעבר לחטיבה זה נהיה אזורי, כמה קיבוצים ביחד למדו במשותף מאותה תנועה קיבוצית. להגר הייתה ילדות מאוד נעימה וטובה, הרבה בילויים על הדשא עם כיתות אחרות כך שחיי החברה היו מאוד עסוקים ומהנים.

את החגים עשו יחדיו. באותה תקופה לאף ילד לא היה סבא וסבתא. אביה של הגר, יוסף נצר שהיה חבר קיבוץ שער הגולן כתב את המילים לשיר, "ביתי אל מול גולן", במלאת 25 שנים לעליית הקיבוץ על הקרקע.

מפגש קיצי של הגר עם הנכדים

תמונה 3

הזוית האישית

הגר: המפגשים עם הילדים היו מרגשיים נהניתי מכל רגע ואין ספק שזאת הייתה חוויה מרתקת עבורי הילדים נחשפו בפעם הראשונה לחיים בקיבוץ ושמחתי שזכיתי לשתף אותם בחוויות שלי כילדה בקיבוץ שער הגולן.

חברי הקבוצה: הגר יקרה, תודה לך על ששיתפת אותנו בחוויותייך בקיבוץ. תודה לך על הזמן שהקדשת לנו נהנינו מאוד מהמפגשים. אין ספק שהעשרת אותנו במידע שנתת לנו על על צורת ההתיישבות  הקיבוצית.

מילון

קיבוץ
צורת התיישבות שיתופית ייחודית לציונות ליישוב ולמדינת ישראל המבוססת על שאיפת הציונות להתיישבות מחודשת בארץ ישראל ועל ערכים. שיויון בין בני האדם ושיתוף כלכלי ורעיוני. בדרך כלל יישוב קטן המונה כמה מאות תושבים ופרנסתו מחקלאות ותעשיה.

ציטוטים

”כאן ביתי, אל מול גולן עטור מטע וכרם,כי אני נולדתי כאן עם עץ הצאלון“

הקשר הרב דורי