מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

83-615: המכונית שחזרה

סבא בני וערן בתוך הפלקון האדומה
הפורד פלקון שחזרה
סיפור אהבה עם מכונית אדומה

שמי בני הספל, נולדתי ב 1948 בהרצליה. למדתי מהגן ועד סוף התיכון בהרצליה. שירתי בחיל השריון ולחמתי במלחמת ששת הימים (ובמילואים גם במלחמת יום הכיפורים) והשתחררתי בדרגת סרן. למדתי באוניברסיטת תל אביב ובאוניברסיטה העברית בירושלים לימודי היסטוריה וארכיונאות. נישאתי ללאה ז"ל שנפטרה צעירה ולנו שתי בנות, נורית ורוני (אמא של ערן). כיום אני מתגורר ברעננה ונהנה מהחיים, נכדים ורכבי אספנות. אני מקדיש גם זמן לעזרה למשפחות במצוקה.

אני ומשפחתי האהובה 

תמונה 1

סיפור אהבה עם מכונית אדומה

מאז היותי ילד אהבתי מאוד מכוניות. להורים שלי תמיד הייתה מכונית ואני ביליתי בה יותר זמן מאשר בהכנת שיעורים לבית הספר. יום אחד, כשהייתי בן 12 (בשנת 1960) ראיתי בכביש דוהרת מכונית אדומה  חדשה שנקראה "פלקון", ואז החלטתי שזאת אהבת חיי. נורא רציתי שהוריי יקנו פלקון מודל 1960 אבל הם קנו אוטו אחר ומאד התאכזבתי. החלטתי שכשאהיה גדול תהיה לי פלקון 1960 אדומה. במהלך השנים התפתח אצלי תחביב של רכבי אספנות. אספתי כמה מכוניות, אבל החלום של פלקון 60 אדומה (לזכר אותה מכונית שראיתי דוהרת) לא עזב אותי וכבר התייאשתי. אספתי כנער הרבה תמונות, חוברות, עלונים ודגמים של הפלקון 1960 אבל תמיד שאפתי לדבר האמיתי. בשיעורים משעממים בבית הספר הייתי "נוהג" בפלקון ועל ידי "יושבת" הבת הכי יפה בכתה…. לשכנים היתה פלקון כזאת והייתי מסתובב שעות ליד הרכב. אהבה אמיתית של ילד שלא פחתה גם כשהפכתי  ל"ילד גדול"… כשהייתי בן 55 אמר לי חבר, שבעיר שדרות יש פלקון 1960. נסעתי לשדרות וראיתי גרוטאה ורודה אבל אין לטעות, זאת פלקון 1960. המספר שלה הוא 83-615. נתתי אותה לתיקונים וכל שבוע הייתי נוסע לשדרות כדי לראות איך החלום קורם עור וגידים. לבסוף צבענו אותה באדום על מנת להשלים את החלום. כשישבתי לראשונה בפלקון 1960 אדומה ושלי, מאד התרגשתי, ומאז היא אצלי.

מכונית הפורד פלקון שלי – המלכה האמיתית באוסף

תמונה 2

אבל יש סוף מפתיע לסיפור: בשנת 2018, שאלתי את עצמי כמה פלקונים יובאו לארץ בשנת 1960. פניתי לחבר שהתמחה בהיסטוריה של הרכבים בארץ והוא שלח לי קובץ עם כל הפלקונים משנת 1960 שיובאו לארץ, כולל הצבע שלהם. כשראיתי את הרשימה, לא האמנתי למראה עיני: מכל 58 המכוניות האלה שהגיעו ארצה בשנת 1960, רק אחת הייתה אדומה, ואיזו מכונית זאת הייתה? לא יאומן אבל מספרה הוא 83-615! כלומר זאת המכונית שראיתי אותה כילד וגרמה לי להתאהב בדגם הזה ובתחביב רכבי האספנות. המכונית הזאת חזרה אלי אחרי 45 שנים.

היום יש ברשותי פורד מוסטנג משנת 1966, פורד פלקון נוספת משנת 1963, ובשותפות עם חברים, שלושה אוטובוסי אספנות. אבל המלכה האמיתית היא הפלקון 1960, 83-615 שחזרה אלי והפכה להיות חלק מחיי. בעוד שהרכבים האחרים נמצאים בחניון רחוק מהבית, הפלקון 1960 האדומה נמצאת אצלי בבית. כל יום כשאני יורד לסידורים, אני קודם כל מרים את הכיסוי ואומר לה "בוקר טוב". ואז זכרונות הילדות, הפלקון האדומה מכביש החוף מציפים אותי. החלומות חוזרים אלי בהבדל אחד. החלום לראות שוב את המכונית שראיתי אז בכביש כנער, התגשם והיא על ידי כל הזמן.

סבא בני בהצגת הסיום של בית הספר היסודי

תמונה 3

הזוית האישית

הסיפור תועד במסגרת התכנית הקשר הרב דורי בו השתתף הסבא בני, ותועד על ידי נכדו ערן.

מילון

פורד פלקון
מכונית ענתיקה שסבא הכי אוהב ויש לו

ציטוטים

”כששואלים מה שלומו הוא עונה "תמיד טוב, חוגגים את החיים והנכדים"“

הקשר הרב דורי