מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

תרמתי להקמתה של העיר אשדוד – העיר שתוכננה טרם בנייתה

גבריאל מספר את סיפור הקמת העיר
עם ראש העיר אינג' צבי צילקר
סיפור הקמתם של כל מוסדות החינוך בעיר ע"י מר גבריאל צרויה

 
גבריאל צרויה בן 81 – נולד בשנת 1934. עלה ממרוקו עם משפחתו בשנת 1964. למד בבית ספר "אליאנס", אחר כך למד בקזבלנקה ואז בצרפת. לאחר הלימודים והעלייה לארץ התחיל לעבוד בבניית נמל אשדוד, בה התגורר, בתור מודד מוסמך. לאחר שנה עזב את הנמל, והתחיל לעבוד בעיריית אשדוד.
 
כמנהל אגף בנייה ותשתיות  ציבוריות בעיריית  אשדוד תרם רבות לבניינה ולביסוסה של העיר הצעירה שצמחה מן החולות. גבריאל היה שותף בהקמתם של כל מוסדות החינוך הציבוריים בעיר. החל משנת 1965 עד 2001 – שנת הפרישה.
 
הפרויקטים החשובים המרכזיים:
  1. נקז העיר – צינור בקטרים שונים שהיה אחראי לניקוז מי הגשמים של העיר כולה אל הים. בימי החורף הגשומים כל הכבישים ברבעים ב' וו' נסגרו לתנועה. המים עלו על גדותיהם וצריך היה לפנות את הדיירים עם סירות. הפרויקט נמשך 4 שנים בערך.
  2. הקמת מערכת ביוב עירונית – מערכת הביוב לא הייתה תקינה, החל משנת 1965 עד 1983 נעשו עבודות משמעותיות על מנת לשחרר את מי הביוב אל מחוץ לעיר. המים של הביוב זרמו לאגני חמצון מחוץ לעיר בסמוך ליבנה. שם שקעו החומרים הפסולים והמים המטוהרים שימשו להשקיה.
 
גבריאל היה שותף גם בתכנונם והקמתם של כל מוסדות החינוך בעיר, לדוגמה תיכון מקיף ה' ברובע ח', אשר  נבנה בשלבים. בשלב הראשון נבנו מספר כיתות, אחר כך נבנה עוד אגף וביניהם גשר שקישר בין אגף לאגף . כל בתי הספר בעיר עד לשנת 2001 נבנו על ידי גבריאל.
 
גבריאל הביא לארץ שיטה חדשה מחו"ל – גן ילדים בנוי בצורה של בלון. בלון שנופח ועליו יוצקים בטון וברזל אחרי יומיים זה מתקשה, חותכים משחררים את הבלון ובחלל בנו גן. כל 92 גני הילדים נבנו על ידי גבריאל, כולם משמשים עד היום כמוסדות חינוך בעיר.
 
סיפור הבנייה שזכור לו היטב הוא בנייתו של מקיף א' בעיר – התיכון הראשון בעיר אשדוד. כאמור, בית ספר מקיף א' נבנה ראשון והחלק השני שנבנה קרס לאחר היציקה בגלל שאחד הקבלנים לא שם מספיק תמיכות שיכלו לשאת את משקל הבטון. במזל לא נפגע איש. אחרי התקרית פינו את כל ההרס והתחילו לבנות את המקיף מחדש. סך הכל גבריאל היה אחראי לבניית 8 בתי ספר תיכון, כ- 50 בתי ספר יסודיים ו- 98 גני ילדים וחלקם הגדול שונה מהשני בצורת הבנייה.
 
כל זה רק חלק קטן מעבודתו במשך 36 השנים. כיום גבריאל בגימלאות, חי עדיין בעיר עם משפחתו היקרה, ילדיו ונכדיו.
 
תשע"ה, 2015 

מילון

צינור נקז
צינור אנכי הקולט את מי הגשם ומובילם למקווי מים.

ציטוטים

”הייתי שותף לתכנון ולבניית כל מוסדות החינוך בעיר אשדוד, כולל גני "הבלון"“

הקשר הרב דורי