מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

זכרונות מתל אביב של פעם

גן התקווה בתל אביב - ויקיפדיה
כיכר דיזנגוף המקורית, הוקמה ב-1934 - ויקיפדיה
חיים חברים משחקים ומשפחה...

שמי אורן שמשי השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתי סימה שמשי. סבתא נולדה בשנת 1936 בתל אביב…

בית מגורים

לסבתא סימה ולבני משפחתה בילדותה היה בית פרטי שהוריה וסביה בנו וגרו שם עם סבא וסבתא. סבתא סימה אומרת שהבית היה חמים ואוהב. הייתה לבית חצר גדולה. בביתה הם דיברו עברית ולפעמים תימנית.

משחקים וחברים

סימה אומרת שאת רוב המשחקים הם שיחקו ברחוב, משחקים כמו: תופסת, קלאס, מחבואים, גולות, קפיצה בחבל ועוד… מי שהיה יצירתי היה משחק גולות עם אבנים. סימה זוכרת ילדים עוד מתקופת בית הספר היסודי והיום חלקם עדיין נפגשים במתנ"ס השכונתי.

הרחובות

סבתא סימה מספרת שאז לא כל הרחובות היו סלולים והיו הרבה חולות וכשהיה יורד גשם רוב הרחובות היו מוצפים. היו מעט מכוניות וכשהיו רואים  מכונית אחת או שתיים זו הייתה חגיגה.

חזיכרון הילדות הכי חזק – הנסיעה לנתניה

זיכרון הילדות הכי חזק של סימה הוא שיום אחד סבתא שלה לקחה אותה באוטובוס לבקר משפחה שגרה בנתניה ובגלל שהיא בדרך כלל לא נסעה למקומות רחוקים היא שמחה מאוד. כשהם היגיעו לנתניה, המשפחה קיבלה אותם מאוד יפה. הייתה להם שם חצר ענקית עם מטעים של פירות ופרחים. הם קטפו מהעצים את הפירות, לפרחים היה ריח נהדר וכל הפרחים ביחד היו "חגיגה לעיניים". היא שיחקה שם עם בני המשפחה. בתום הביקור לבסוף הדודה מילאה שק של פירות וסימה החזיקה זר של פרחים ריחנים שעד היום הריח הנפלא של הפרחים לא נשכח…

בית ספר ותנועות נוער

סימה מספרת: "בבית הספר למדנו את כל המקצועות, תנ"ך כמובן, ידיעת הארץ, היסטוריה, עברית ועוד… אז למדנו גם מקצוע שנקרא: "תזונה נבונה" – פעם בשבוע היינו מתנדבים למטבח והיינו מבשלים ולומדים על המזון. סימה זוכרת שהיא השתתפה בכמה מפגשים בתנועת נוער לתקופה קצרהביותר.

איך הכירה את סבא?

יום אחד בדרכה לתחנת האוטובוס ראתה את סבא, שאותו הכירה לפני כן כיוון שהייתה לו מעדנייה ואמה של סימה הייתה מפעם לפעם מבקשת ממנה ללכת לקנות שם במעדניה "אז ככה הכרנו" אומרת סימה. "שלום שלום, תודה תודה", אז נחזור לסיפור: סימה עלתה לאוטובוס, סבא עלה אחריה וישב לידה. סימה מספרת: "נסענו,דיברנו קצת, ואז הגיעתי לתחנה שלי וירדתי בתחנה". סבא, ישראל שמו, ירד אחריה למרות שהיה צריך לנסוע עוד תחנה. סבא ישראל היה אז שופט כדורגל ובדיוק חזר ממשחק כדורגל בדרך לביתו. הוא ירד אחריה ושאל אם אפשר ללוות אותה הביתה. הם דיברו ומאז התחילו לצאת ביחד, הם נפגשו כשנה ושלושה חודשים ונישאו.

השרשרת למזכרת

לסבתא של סימה יש שרשרת מכסף טהור שסבא שלה הכין בעבודת יד , עבודת צורפות תימנית, השרשרת הגיעה לסבתא סימה בירושה והיא עדיין איתה עד היום…

הזוית האישית

אורן שמשי: נהננו מהמפגשים, נהננו מהעבודה המשותפת, מזמן האיכות ביחד ולמדנו אחד על השני יותר טוב.

מילון

תל אביב
תֵּל אָבִיב-יָפוֹ (בערבית تل أَبيب-يافا), הידועה לרוב כתל אביב, היא עיר במחוז תל אביב בישראל, במישור החוף הדרומי, המרכזית מבין ערי גוש דן והשנייה בגודל אוכלוסייתה בישראל. העיר חברה בארגון פורום ה-15. תל אביב-יפו שוכנת לחוף הים התיכון על אדמת כורכר. בשטחה זורמים נחל הירקון ונחל איילון. היא גובלת ממערב בים התיכון; מדרום בערים בת ים וחולון; ממזרח בערים רמת גן, גבעתיים, בני ברק ופתח תקווה; ומצפון בערים רמת השרון והרצליה.

ציטוטים

”פעם בשבוע היינו מתנדבים למטבח והיינו מבשלים ולומדים על המזון. “

הקשר הרב דורי