מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שקיעה בים, גלידה וסרטים הודיים

אסתר ודביר
רחוב בשכונת כרם התימנים
סיפור עליה של אסתר ותחביביה

אסתר נולדה בעדן שבתימן היא עלתה לארץ ב1933 כשרק נולדה. היא הגיעה עם משפחתה לארץ.

המסע נמשך שבועיים ולאחר מכן, היא התגוררה בכרם התימניםץ

כרם התימנים היא שכונה הממוקמת בדרום מרכז תל אביב. בבתיה הראשונים של השכונה,אשר נבנו מצפון ליפו, התיישבו יהודים שהגיעו לארץ מתימן בגלי העלייה אעלה בתמר. ב1921 הצטרפה השכונה לתחום העיר תל אביב. 

לאחר קום המדינה  צמחו בשכונה להקות כמו "צלילי הכרם", "השבלים", "הפרברים"; וכן זמרים כמו סולימאן הגדול, דקלון, חופני כהן, אהובה עוזרי, בעז שרעבי, רון שובל ועוד. בשכונה הוקמו מסעדות מתמחות במאכלים יהודיים תימניים, ובהן החלה תופעת ה"חאפלות", מסיבות ענק שאליהן נהרו רבים.

מועדון הכדורגל שמשון תל אביב מזוהה עם השכונה.

החל משנות ה-90 השתנו פניה של השכונה, נבנו בה בתי מידות מפוארים ועלה הביקוש להתגורר בה. רבים מזקני השכונה הלכו לעולמם ורבים מהצעירים עזבו. רוחו המקורית של הכרם נשמרה במועדון הקשישים בשכונה..

באחד המפגשים אסתר סיפרה לי שצעירותה אהבה ללכת לעבוד כדי שבמוצ"ש היא תלך עם חברותיה לראות את השקיעה בים, לאכול גלידה ולראות סרטים הודים וערביים.

לקראת חג הפסח אירחנו אתכם בבית ספרינו. במהלך המפגש הכנו ביחד תחתית לסיר עם אבני פסיפס. המפגש היה מהנה ונעים וחיכיתי להגיע למועדון, על מנת לתת את המתנה לאסתר.

בנימה אישית: לאסתר, תודה לך על שלימדת אותי על עצמך אני מאחל לך את כל הטוב שבעולם אושר ועושר בריאות ויושר שמחתי להכירך.

המפגשים התקיימו בין תלמידי בי"ס הגליל בתל אביב לבין מרכז רב שירותים לקשיש "התקווה", במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בשנה"ל תשע"ד (2013-4), בהובלתן של המורה כלנית לובל ישראל, היועצת מורן בייז ומנהלת המועדון ציפי אורטל.

מילון

יהדות עדן
מקורה של הקהילה היהודית בעדן, עיר נמל בתימן על חוף הים האדום ובירתה לשעבר של דרום תימן. בין השנים 1838 עד 1967 הייתה עדן קולוניה בריטית. יהודי עדן היו כנראה בין החוזרים הראשונים לארץ ישראל מגלות בית שני. עוד במאה ה-15, רבי עובדיה מברטנורא, שביקר בארץ ישראל, סיפר "שבירושלים הגיעו יהודים מארץ עדן... היהודים שם לבני עור . הם לא בקיאים ביותר בתלמוד, זולת ברי״ף והרמב״ם...״. כמעט כל אוכלוסיית היהודים בעדן היגרה משם בין 1947 - 1967, רובם גרים בבריטניה ובישראל וגם במדינות אחרות.

ציטוטים

”לאסתר, תודה לך על שלימדת אותי על עצמך אני מאחל לך את כל הטוב שבעולם “

הקשר הרב דורי