מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שני אחים לשתי אחיות

יום הולדת שלי עם סבתא ציונה
כתובה מתימן
כיצד סבא וסבתא הכירו?

סבתא ציונה טירי, נולדה בשנת 1947 בעדן שבתימן.
השנה השתתפה סבתא ציונה בתכנית הקשר הרב דורי יחד איתי בבית ספרנו ערמונים ברמת גן. במפגשים סיפרה לי סבתא על קהילת יהודי תימן  ועל קהילת יהודי עדן, על חוויות מילדותה ועל הכרותה עם סבא.
 
סבתא ציונה סיפה לי על סבא שגדל כילד יתום מגיל שלוש. "לסבא יחיאל לא היו הורים מגיל שלוש, הדוד שלו טיפל בו וכשהגיעו אל ארץ ישראל מתימן, הוא למד וגדל בקיבוץ"
 
איך סבא וסבתא נפגשו?
 
"לאחר שסבא סיים תקופת מגוריו בקיבוץ, הוא עבר לגור אצל אח שלו. אני הייתי נוהגת לבקר בבית אחיו, מאחר ואשתו של אחיו היא אחותי. כך נהגנו להיפגש. הוא היגיע לאחיו ואני הגעתי לאחותי. לאחר תקופת חברות הוא ביקש את ידי ולא הסכמתי.
 
במשך שנה שלמה הוא לא הפסיק לחזר אחרי ולא הסכמתי. לבסוף אחרי תקופת חיזור ממושכת נענתי לחיזוריו, הסכמתי ונישאנו.
 
במהלך שנות נישואינו, הקמנו משפחה, נולדו לנו, במהלך השנים ארבעה ילדים ששמם: גלית, כרמית, עופר ורועי. והייתה לנו משפחה מאוד מאושרת ושמחה.
 
העשרה
יהדות תימן: "יהדות תימן היא קהילה יהודית עתיקת יומין. על פי החלוקה המכנסת את מרבית קהילות היהודים יוצאי אירופה תחת הכותרת "אשכנזים", ואת קהילות צפון אפריקה, הבלקן, פרס והמזרח התיכון כ"ספרדים", יש לראות את קהילת היהודים יוצאי תימן כקהילה נפרדת ושלישית בגודלה."
יהודי עדן: "יהדות עדן, היא הקהילה היהודית שמקורה בעיר הנמל עדן שבתימן, על חוף הים האדום ובירתה לשעבר של דרום תימן. בין השנים 1838 – 1967 הייתה עדן קולוניה בריטית."
 
"ב-1928 הקימה הסוכנות היהודית סניף בעדן והתחילה פעילות ציונית בעיר זו. כמו כן, הוקם מועדון עברי ציוני-"התקווה" בו קראו עיתונים עבריים, שמעו הרצאות על הציונות, תרמו כסף ל"הסתדרות הציונית" והתכוננו ליום בו יוכלו לעלות לארץ ישראל. בשנים שלאחר מכן התרחשו פרצי אלימות, די נדירים, כלפי יהודים. ב1933 התרחשו תקיפות רבות נגד יהודים בעדן.."
תשע"ה
מורה מובילה מיכל שפיז
ביה"ס ערמונים רמת גן

מילון

יהדות תימן
יהדות תימן היא קהילה יהודית עתיקת יומין. על פי החלוקה המכנסת את מרבית קהילות היהודים יוצאי אירופה תחת הכותרת "אשכנזים", ואת קהילות צפון אפריקה, הבלקן, פרס והמזרח התיכון כ"ספרדים", יש לראות את קהילת היהודים יוצאי תימן כקהילה נפרדת ושלישית בגודלה.

יהודי עדן
יהדות עדן, היא הקהילה היהודית שמקורה בעיר הנמל עדן שבתימן, על חוף הים האדום ובירתה לשעבר של דרום תימן. בין השנים 1838 — 1967 הייתה עדן קולוניה בריטית.

ציטוטים

”"אדם שמלבין את פניו לעייני רבים, אל תענה לו תרקין את ראשך, המעליב הוא הנעלב“

הקשר הרב דורי