מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שמירת סוד הסליק של כפר גלעדי

גאולה ויואב גלילי
סבא עם השק על הגב בעבודתו
אבי היה אחראי על מחסן המזון של הפרות, של הסוסים ושל חברי הקיבוץ

שמירת סוד הסליק

נולדתי בקיבוץ כפר גלעדי בשנת 1945.

כשהייתי בת שלוש, בשנת 1948, הוכרזה הקמת מדינת ישראל. אבי היה אז אחראי על מחסן הקיבוץ בו אוכסן כל המזון של הפרות, הסוסים ושל חברי הקיבוץ. במחסן היו שקים של שעורה, קמח, שמן, סוכר… והכל באריזות של 100 קילו.

פעמיים בשבוע לעת ערב הייתה מגיעה משאית עמוסה ומצפצפת לאבא שלי שיבוא לפרוק את הסחורה. ברוב הפעמים הייתי באה יחד איתו. אני זוכרת כמה היה קשה לאבי לסחוב את השקים הכבדים.

אבי עם השק על הגב בעבודתו

תמונה 1

בתוך המחסן היה סליק של נשק מוסתר מתחת למכונה שטוחנת את השעורה לחיות, רק שלושה אנשים ידעו את הסוד: אברשה ואושר החופרים ושימעלה, אבי היה שומר הסוד.

הם חפרו בלילה, שמו את האדמה בשקים ורוקנו אותה שני קילומטר מהמחסן כדי להעלים ראיות. בסליק הוחבא המון נשק שחלקו הוברח מסוריה ולבנון. באותה תקופה הנשק היה מאוד קשה ולא בהישג יד. אני כילדה קטנה לא העליתי בדעתי שמתחת למכונה שטוחנת את השעורה מסתתר… סליק נשק הכי גדול בכפר גלעדי.

גם אחרי הקמת המדינה אבי שמר את הסוד ולא גילה לאף אחד. הסוד נודע לי  רק כשהייתי בגיל 51. 48 שנה לאחר הקמת המדינה. לימים בהיותי כבר סבתא, ירדתי לסליק יחד עם נכדי ולא האמנתי למראה עיני, כמה נשק היה חבוי מתחת לאף שלי ולא ידעתי כלום, ואת היכולת לשמור סוד קיבלתי מאבי היקר.

היום הסליק הוא מוזיאון שניתן לבקר בוא. קישור למוזיאון בית השומר כפר גלעדי.

הזוית האישית

יואב: היה לי ממש כיף ומעניין בתהליך שעברנו בתכנית. לדעתי התהליך גרם לי גם לבלות זמן איכות עם סבתה שלי. אני מאחל לטיתי בריאות, שניפגש עוד הרבה ושתמשיך להיות כל כך פעילה וחיובית.

סבתא גאולה: היה מקסים להיות עם יואב, החיבור בין הנוער למבוגרים מייצר משהו נהדר. המפגשים היו מרתקים. מאד מעריכה מאוד את התכנית הזאת. מפגש רב דורי שמייצר השראה לכל הכיוונים. הדור הצעיר עוזר ועושה הכל במחשב. אני מספרת על אבא שלי, על הילדות שלי והוא מקליד את הסיפור ומסדר אותו. זה מקסים. פשוט מקסים. אני כל כך אוהבת את יואב. הוא מקסים, מקסים, מקסים. מאחלת לו שישמור על האור שלו בעיניים, על השמחה וטוב הלב ואומרת תודה רבה שאני זוכה להיות סבתא שלו.

מילון

סליק
סליק הוא מחבוא מחתרתי לנשק ולמסמכים סודיים.המילה נכנסה לשימוש נרחב בתקופת טרום הקמת המדינה בזמן השלטון הבריטי.

ציטוטים

”כילדה קטנה לא העליתי בדעתי שמתחת למכונה שטוחנת את השעורה מסתתר סליק נשק.“

הקשר הרב דורי