מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שלג 1950 בישראל

מעברה
כתבה ממעריב 1950 על נזקי גשם במעברות
חורף 1950 במעברה - חווית ילדות של סבתא

רקע – שלג 1950 בישראל

"בשנת 1950 אירע אירוע השלג הנרחב ביותר בארץ ישראל מאז החלו בה המדידות המטאורולוגיות ב-1870, אירוע שלג בסדר גודל כזה לא חזר מאז. במהלך האירוע ירד שלג ברוב חלקי הארץ, כולל מישור החוף והנגב. תנאי מזג האוויר הקשים ונזקיהם הכבידו במיוחד על רבבות עולים חדשים שהגיעו באותה עת במסגרת העלייה ההמונית ושוכנו במחנות אוהלים". ויקיפדיה

 

שמי ליאל חלילי משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתי מרים כהן. סבתי מרים נולדה בשנת 1941 באירן בעיר שיראז לבית משפחת חלילי. משפחתה עלתה לישראל בשנת 1950 כשמרים הייתה ילדה כבת – 9. מכל סיפוריה של סבתא בחרתי לספר על תקופתה של סבתא במעברה על הקשיים הרבים. בשנת 1950 כשסבתי גרה במעברה היה חורף גשום מאוד וסוער, ירד שלג במקומות שאף פעם לא ירד שלג וגשם חזק מאוד שלא פסק כמה ימים. במעברה גרו באוהלים ובאותו זמן שלא פסק הגשם האוהלים התעופפו לכול עבר כל החפצים והאנשים נרטבו והתמלאו במים.

שלג על אוהלי העולים בראש העין 

[צילום: דוד אלדן/לע"מ]

תמונה 1

רק לאחר מספר ימים פסק הגשם והחיים חזרו למסלולם עבור סבתא זה זכרון קשה והיא מספרת לנו כל פעם על מנת שנעריך את החיים הנוחים של היום.

כתבה: סקנדינביה בישראל [1950] – עידן יוסף Nens1

שלג נדיר ירד בכל רחבי מדינת ישראל הצעירה והקור היה מקפיא הסובלים העיקריים היו העולים במעברות

הזוית האישית

ליאל חלילי: עבור סבתא שלי, זכרון קשה זה מימי המעברה היא חוזרת ומספרת אותו כל פעם על מנת שנעריך את החיים הנוחים של היום.

מילון

שלג 1950 בישראל
האסון הגדול ביותר שגרם השלג הפתאומי אירע במחנה העולים בעין שמר, שם נהרגו ארבעה עולים כאשר תקרת חדר האוכל קרסה תחת כ-18 טון שלג. גם בירושלים במפעל ש.פרידמן לתנורים שבגבעת שאול, התמוטטה תקרת בית החרושת ואדם אחד נפצע קשה מאד. זרם החשמל נותק במקומות רבים מאד ומעל מחצית קווי הטלפון נותקו. התחבורה הציבורית בתוך הערים שותקה ובין הערים פעלה באופן חלקי בלבד. ה"מצור" על הערים ובפרט על מחנות העולים שבפרבריהן גרם למחסור של כמה ימים במזון ומצרכים חיוניים. נזק נגרם גם לכלכלת הארץ, שהתבססה על חקלאות ובפרט על פרדסים שבהם קרסו אלפי עצים ופרי רב קפא והושחת באופן בלתי הפיך.

מעברה
מתחם שגרו עולים חדשים באוהלים

ציטוטים

”רק לאחר מספר ימים פסק הגשם והחיים חזרו למסלולם“

הקשר הרב דורי