מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שירים בלאדינו בבית סבתא רבתא

שירי גלנטי
שירי גלנטי
חוויות משכונת ימין משה בירושלים

עליתי מאיסטנבול שבטורקיה בהיותי תינוקת, ההורים עלו על ידי אוניה ואז  העבירו  אותם לסירות בסתר, כי היה אסור לעלות לארץ, זו הייתה עלייה בלתי לגאלית. השפה שדברנו בבית הייתה לדינו, שפה עשירה ויפה . לדוגמא אני אומרת לנכדה שאני אוהבת אותה, "יו טה קרו" בלאדינו.

לאדינו – "שפה רומאנית יהודית המדוברת על ידי צאצאי מגורשי ספרד, וידועה גם בשמות "ספאניולית" , "ג'ודיזמו", "Judeoespa?ol", ספרדית־יהודית או רק אספאניול בשפת הלאדינו המדוברת. לאדינו הוא השם הנפוץ ביותר כיום ללשון "הספרדית-היהודית", בעבר המונח לאדינו היה לשפה המשמשת לתרגום כתבי קודש בלבד הכתובה באותיות רש"י, שפה שיוחדה לכתיבה והייתה שונה"

עברנו לגור במעברה. לי כילדה זו הייתה חוויה, היה שם בית מרחץ ששם היינו מתרחצים. היה גם בית קולנוע , וכילדה היה לי כיף ללכת לקולנוע. מאוחר יותר עברנו לגור בירושלים, בשכונת ימין משה, השכונה הייתה מול מגדל דוד אז זה היה שייך לירדן.
מגדל דוד
מגדל דוד – "מגדל דוד הוא הכינוי שניתן למצודה אשר הגנה במשך אלפי שנים על העיר ירושלים. למרות שמה של המצודה, אין קשר בינה לבין דוד המלך, ושמה זה ניתן לה אלפי שנים אחרי קיומו המשוער.
המצודה שוכנת במקום הגבוה ביותר בעיר העתיקה, מעל נקודת ההשקה של גיא בן הינום ונחל צולב. נקודה אסטרטגית זו היוותה עילה להקים ביצור במקום, במטרה להגן על העיר ממערב. במהלך ההיסטוריה היה למצודה חלק מרכזי בהגנת העיר, והיא שימשה מרכז שלטוני וצבאי. כיום שוכן בה מוזיאון לתולדות ירושלים. המצודה צמודה אל פתח החומה ליד שער יפו."
תמונה 1
כשהייתי קטנה הייתה לי נטייה לנסות לעבור את הגבול בין השכונה, בה גרנו למגדל דוד. זה היה מסוכן כי על המגדל היו חיילים ירדנים. אני זוכרת שבלילות אצלנו היו שמים שמיכות שחורות בחלונות כדי שהחיילים הירדנים לא יראו אותנו ושלא יירו עלינו.
בשכונה ימין משה רוב התושבים היו דוברי לאדינו ספרדים והייתה אוירה מאוד מיוחדת וגם הבתים היו מיוחדים מאבנים גדולות וכל השכונה והמדרכות מאוד מיוחדים . הייתה לי סבתא מיוחדת במינה התארחנו אצלה והיינו שרים שירים, ששרו בספרדית וזה תרם לאווירה מיוחדת ויפה ונעימה. זכורים לי גם הריחות  וגם התבשילים של סבתא שהיו נהדרים.

מילון

מגדל דוד
מגדל דוד הוא הכינוי שניתן למצודה אשר הגנה במשך אלפי שנים על העיר ירושלים. למרות שמה של המצודה, אין קשר בינה לבין דוד המלך, ושמה זה ניתן לה אלפי שנים אחרי קיומו המשוער. המצודה שוכנת במקום הגבוה ביותר בעיר העתיקה, המצודה צמודה אל פתח החומה ליד שער יפו.

לאדינו
שפה רומאנית יהודית המדוברת על ידי צאצאי מגורשי ספרד, וידועה גם בשמות "ספאניולית" , ספרדית־יהודית או רק אספאניול בשפת הלאדינו המדוברת. לאדינו הוא השם הנפוץ ביותר כיום ללשון "הספרדית-היהודית", בעבר המונח לאדינו היה לשפה המשמשת לתרגום כתבי קודש בלבד הכתובה באותיות רש"י.

ציטוטים

”אצל סבתא בשכונת ימין משה שרו שירים בלאדינו“

הקשר הרב דורי