מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

שורשים של סבתא יפה

סבתא יפה וליאורי הנכדה
יפה יעקוב עם נכדתה ליאור
סיפור העלייה של משפחת חיון

שורשים של סבתא יפה

סבא רבא ויקטור חיון ז"ל וסבתא רבתא לואיז חיון ז"ל עלו לארץ מהעיר ג'רבא שבטוניס בשנת 1951. הם עלו באונייה עם עולים נוספים והגיעו לנמל חיפה ומשם הסיעו אותם במשאיות לבאר שבע. סבא רבא וסבתא רבתא הגיעו לארץ עם ששת ילדיהם שנולדו בטוניס, היישר למעברה בבאר שבע. שם חיו חודשים רבים באוהל בתנאים קשים של חום, קור, צפיפות ורעב, זו הייתה תקופת הצנע שבה היה מחסור במזון וחילקו לתושבים תלושים על מנת לקבל מזון.

כעבור מספר שנים העבירו אותם לשיכון בשכונה ג' ושם נולדה סבתא שלי יפה ועוד שישה אחים ואחיות. סבא התחיל לעבוד בבית חרושת "חרסה" שייצר דברי קרמיקה לבית.

סבתא רבתא הייתה עקרת בית שגידלה 12 ילדים, וסבתא יפה שלי היא השביעית מבין הילדים שעזרה המון בעבודות הבית.

לסבא רבא שלי היה תחביב מיוחד, הוא גידל יונים בחצר של הבית והיה מוכר אותם בשוק. כשהיה מגיע יום "סעודת יתרו". סעודת יתרו היא ארוחה מיוחדת שנערכת על פי מסורת יהודי טוניסיה. ביום חמישי שלפני השבת בה קוראים את פרשת יתרו חותנו של משה רבנו. סבא רבא נהג למכור לאנשי העדה הטוניסאית יונים והם היו מכינים מהן תבשיל של יונים ממולאות לסעודת יתרו.

לאחר מלחמת ששת הימים הייתה מלחמת ההתשה בין ישראל לבין מצרים, שהחלה בשנת 1967 ונמשכה עד 1970. המלחמה החלה כיוזמה מצרית להתשת ישראל תוך הפרת הסכם הפסקת האש שסיים את מלחמת ששת הימים. ובה ניהל צבא מצרים מלחמת התשה כנגד כוחות צה"ל על ידי הפגזות חוזרות ונשנות של המוצבים לאורך תעלת סואץ. בזמן מלחמת ההתשה קרה אסון נוראי, אח של סבתא יפה שלי נפל במלחמה, הוא היה צנחן שהמצנח שלו לא נפתח והוא נפל לים. צער רב מלווה את משפחתה של סבתא שלי.

השרשרת שעוברת מדור לדור

לאחר מספר שנים, סבתא יפה שלי התחתנה עם סבא שלי, וכשסבתא שלי הייתה בהריון עם אמא שלי בבטנה, אמא שלה, כלומר, סבתא רבתא נתנה לה מתנה שני תכשיטי זהב טבעת ושרשרת בצורת דולר. לימים כשאמא שלי התחתנה והייתה בהריון כשאני בבטנה, נתנה סבתא יפה לאמי את השרשרת במתנה. זוהי שרשרת שעוברת מדור לדור.

חיון לואיז ז"ל – אמא של יפה יעקוב

תמונה 1

יפה עם הנכדה ליאור ושותפתנו רומי במהלך תיעוד תהליך הכתיבה בתכנית הקשר הרב דורי

תמונה 2

הזוית האישית

רומי: נהניתי מאוד לעבוד עם סבתא של ליאור ולהיחשף לדברים שלא ידעתי ולסיפור העלייה המרתק של סבא רבא וסבתא רבתא של ליאור. במיוחד נהניתי שאני וליאור כתבנו ביחד שאלות מקדימות לסיפור ולדעתי בסך הכל תכנית הקשר הרב דורי הייה חוויה אחת גדולה ומעניינת.

ליאור: נהניתי מאוד במפגש שלי עם סבתא, הסיפורים חידשו לי דברים ומנהגים אשר לא ידעתי על המשפחה ושמחתי להיחשף אליהם.

מילון

סעודת יתרו
סעודת יתרו היא ארוחה מיוחדת שנערכת על פי מסורת יהודי תוניסיה ביום חמישי שלפני השבת בה קוראים את פרשת יתרו. מתוך ויקיפדיה

ציטוטים

”בזמן מלחמת ההתשה קרה אסון נוראי, אח של סבתא יפה שלי נפל במלחמה.“

הקשר הרב דורי