מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

רכבת העמק של רינה מפציר

רינה מפציר ברכבת העמק
רינה מפציר וחברה ברכבת העמק
סיפורה של רינה החוגגת השנה 88

רכבת העמק – חלום שהתגשם

את סיפורה של רינה מפציר ששלח לנו בנה, יובל מפציר, פרסמנו בתאריך 7.12.2015, הסיפור עם תמונתה ההסטורית של רינה משנת 1946, שנסעה ברכבת העמק. הסיפור הועלה עם הידיעה ש"בתכניותיה העתידיות של רכבת ישראל ישנה גם תכנית לפתיחה מחודשת של קו רכבת העמק, בתוואי שיעבור בין חיפה לבית שאן תחילת עבודה בשנת 2011 סיום משוער בשנת 2016".

תמונה 1

רכבת העמק – פתיחה מחודשת

וכך היה: "נסיעות המבחן הראשונות בקו זה נערכו באוגוסט 2016 והוא נפתח לציבור הרחב בערב חג סוכות, ב-16 באוקטובר 2016. במהלך השבועיים הראשונים הנסיעה בקו הייתה בחינם לכל אורכו, ובשלושת החדשים הבאים (עד תחילת פברואר 2017) הנסיעה בחינם בחלק מהקו". ויקיפדיה

השבוע בדיוק שנתיים אחרי פרסום הסיפור קיבלנו את תמונותיה של רינה מפציר, החוגגת את יום הולדת ה – 90 ועם הגשמת חלום, בנסיעה ברכבת העמק המחודשת והפעם לא עם חברה אלא עם הנינים היקרים שלה.

כפי שמספר בנה יובל: "ביום שישי 1.12.17 נסענו כל המשפחה, אימי רינה מפציר ילדיה, נכדיה וניניה מעפולה לחיפה חוף הכרמל בקו העמק המחודש. הנסיעה הייתה לכבוד יום הולדתה ה -90. אמא נסעה ברכבת בשנת 1945 מנהלל לבית יוסף (תמונה למטה), אמא נסעה שוב ברכבת העמק המחודשת (ראו בתמונה המצורפת). אמא מתקשה מאד בהליכה והייתה צריכה עזרה בנגישות. בעזרת עובדי הרכבת ומוקד תיאום הנסיעות הנסיעה הייתה מהנה. תודה לרכבת ישראל שמקבלת ציון גבוה בהתייחסות לאנשים ותיקים. בכל תחנה התקבלנו במאור פנים והעובדם היו מופלאים. יובל מפציר

 חלום שמתגשם סבתא רבתא רינה עם ניניה ברכבת העמק – 2017

תמונה 2

 אז – 1945 והיום – 2017

תמונה 3

חלום שהתגשם – סבתא רבתא רינה עם הנינים

תמונה 4

הפרסום מתאריך 7.12.2015

רינה מפציר חגגה בנובמבר 2015 את יום הולדתה ה – 88 במזל טוב. לקראת יום הולדתה מצאנו באלבום התמונות צילום היסטורי, רינה ברכבת העמק. ליד תחנת הרכבת תל שמם (כפר יהושע). באדיבות אתר ynet;

תמונה היסטורית, כנראה משנת 1945, רינה ברכבת העמק

תמונה 5

התמונה כנראה משנת 1945 ברכבת העמק ההיסטורית, שתחדש את ימיה בעוד כשנה. מפת תוואי המסילה והתחנות העיקריות שנבנו עד שנת 1948, בשחור מסומנות התחנות המקוריות משנת 1905.

פעילותה של רכבת העמק הופסקה בראשית מלחמת העצמאות במרס שנת 1948 בשל מבצע פיצוץ מסילות ברזל על ידי כוחות ההגנה במטרה לסכל את השימוש במסילה על ידי צבאות ערב. חודשיים מאוחר יותר פוצץ גם גשר הרכבת הסמוך לקיבוץ גשר. לאחר המלחמה חודשה פעילות הרכבת באופן חלקי ומועט ביותר, בקו שבין חיפה לכפר יהושע ועפולה בלבד, ושימשה בעיקר לשם הסעת תלמידים. בשנת 1952 הושבתה פעילות הרכבת כליל.

"רכבת העמק, כינוי שניתן לסעיף הארץ-ישראלי של מסילת הברזל החיג'אזית שנבנתה בראשית המאה ה-20 בין דמשק שבסוריה למדינה שבחיג'אז (ערב הסעודית). רכבת העמק, שפעלה במשך 44 שנים, עברה בין חיפה לדמשק והיתה אמצעי התחבורה העיקרי בצפון ארץ ישראל בימי השלטון העות'מני והמנדט הבריטי, וגורם פיתוח חשוב עבור הישובים בעמק יזרעאל, עמק הירדן ועמק בית…" (אנציקלופדיה של ynet)

בין תכניותיה העתידיות של רכבת ישראל ישנה גם תכנית לפתיחה מחודשת של קו רכבת העמק, בתוואי שיעבור בין חיפה לבית שאן תחילת עבודה בשנת 2011 סיום משוער בשנת 2016 , המסילה תהיה באורך של 60 ק"מ. ותכלול בשלב ראשון 5 תחנות ביניהן חיפה – בית שאן.

מאחלים לרינה, שתהייה באחת מהנסיעות הראשונות של רכבת העמק כשתחדש פעילותה.

יובל מפציר

העשרה

רכבת העמק – ויקיפדיה : "רכבת העמק הוא השם הנפוץ לשלוחה של מסילת הרכבת החיג'אזית, אשר נבנתה בתחילת המאה ה-20. המסילה קישרה בין חיפה לסמח' (כיום "צמח") ומשם לדרעא, על קו הרכבת החיג'אזית מדמשק, בירת סוריה, לעיר אל-מדינה שבחיג'אז (במאה ה-21, חלק מערב הסעודית). השם "רכבת העמק" לא ניתן מעולם למסילה באופן רשמי, אך היה בשימוש נרחב ביישוב היהודי בארץ ישראל.

בנייתה של המסילה, שהייתה מסילת הברזל השנייה בארץ ישראל, למן הגיית הרעיון הראשוני ועד לחנוכת הקו, נמשכה כארבעים שנה. הבנייה עצמה נמשכה משנת 1902 עד 1905.

האנציקלופדיה של ynet – רכבת העמק

פרוייקט מסילת רכבת העמק מערב: "חלק מפרויקט תכנון וביצוע מסילת רכבת משא ונוסעים בקטע שבין חיפה (גשר פז) לבין תחנת הרכבת בית שאן. החלק המערבי כולל תכנון וביצוע של מסילת הרכבת בקטע שבין חיפה לכפר ברוך באורך של 28 ק"מ והקמת שלוש תחנות נוסעים: לב המפרץ, כפר יהושע וכפר ברוךמחלף יגור ישודרג."

תשע"ו, 2015

מושב בית יוסף – בו גרה רינה מפציר, חוזר לכותרות

כזכור לכם, אולי, התמונה של אמא שלי ברכבת העמק הייתה בנסיעה מנהלל שם למדה בבית ספר החקלאי המפורסם של חנה מייזל, למושב בית יוסף בעמק בית שאן, שם גרו הוריה. מושב בית יוסף בגלגולו הקודם עלה על הקרקע בשנת 1937 כישוב חומה ומגדל. הישוב ננטש לחלטין לאחר שבמלחמת השחרור ספג הפגזה כבדה ונהרס לחלוטין. רק בתחילת שנות ה 50 הוא יושב מחדש על ידי עולים מכורדיסטאן. השבוע, התכנסו בני ונכדי הראשונים במושב.

כתבה שפורסמה בעיתון הארץ בנושא: "מושב בית יוסף הדף בגבורה את התקפות חיל המשלוח העיראקי ובלם את התקדמותו, אבל בן־גוריון אפילו לא הזכיר אותם ביומנו. כעת נערכים בני המושב לקרב על כבודו ההיסטורי".

כתבתו של אורי משגב בעיתון הארץ 23.2.18

"ידיעה קטנה בעיתון "דבר" מ–23 במאי 1948 מקפלת סיפור גדול. הכותרת מכריזה: "מושב בית יוסף הדף התקפות תותחים ומטוסים". בגוף הידיעה מדווח כי "במשך שלושה ימים ולילות הורעש מושב בית יוסף שבגבול עמק בית שאן ועמק הירדן, ואנשיו התגוננו בגבורה ובעוז רוח… בכל שלוש־ארבע שעות הורעש היישוב, ומטוסים הטילו פצצות על בתיו. ביום ג' הייתה התקפה קשה, והאויב התקרב בטור משוריינים עד למשק, אך נהדף ע"י כוחות ההגנה. איש מהמגינים לא נפגע בכל שלושת ימי ההרעשה, רק חברה שנקעה רגל ליד מקלט. נפגע בחלקו בית הוועד ונהרסה הספרייה על שם יוסף אהרונוביץ'". 70 שנה אחרי, ביום חורף שמשי, אני ניצב לבדי מול בית הוועד הנטוש. בדרך מבית…"

להלן קישור לסרטון תמונות שהועלה השבוע ביוטיוב'.  אמא שלי נמצאת לקראת סוף הסרטון בתמונה על ערמת קש – הגורן.  הסרט שהעלה Menachem Zeevi ליוטיוב "בית יוסף 1937"

תשע"ח, 2018 

הזוית האישית

חלום והתגשמותו – סבתא רבתא רינה עם ניניה ברכבת העמק – 2017.

מילון

רכבת העמק
רכבת העמק הוא השם הנפוץ לשלוחה של מסילת הרכבת החיג'אזית, אשר נבנתה בתחילת המאה ה-20. המסילה קישרה בין חיפה לסמח' (כיום "צמח") ומשם לדרעא, על קו הרכבת החיג'אזית מדמשק, בירת סוריה, לעיר אל-מדינה שבחיג'אז (במאה ה-21, חלק מערב הסעודית). השם "רכבת העמק" לא ניתן מעולם למסילה באופן רשמי, אך היה בשימוש נרחב ביישוב היהודי בארץ ישראל. בנייתה של המסילה, שהייתה מסילת הברזל השנייה בארץ ישראל, למן הגיית הרעיון הראשוני ועד לחנוכת הקו, נמשכה כארבעים שנה. הבנייה עצמה נמשכה מ-1902 עד 1905.

בית יוסף - מושב
בֵּית יוֹסֵף הוא מושב בבקעת בית שאן השייך למועצה אזורית עמק המעיינות. המושב הוקם ביום שישי, כ"ח ניסן תרצ"ז, 9 באפריל 1937, בעצם מאורעות 1936-1939, כישוב חומה ומגדל ונקרא על שמו של יוסף אהרונוביץ'. המייסדים, ארגוני הצפון א', ב' יצאו יחד עם עוזריהם בשיירה מקיבוץ גשר אל קרקע שנרכשה על ידי הקרן הקיימת, באזור החיבור בין בקעת בית שאן ויישובי עמק הירדן. בתקופה הראשונה לוו המתיישבים בנוטרים. במאי 1937 נורו יריות על אנשי בית יוסף שיצאו לשדות ובחילופי אש נהרג אחד התוקפים בעקבות זאת התקיים סולחה בין אנשי בית יוסף לערביי הסביבה. בינואר 1938 נורו שוב יריות על בית יוסף. ויקיפדיה

ציטוטים

”מאחלים לרינה, שתהייה באחת מהנסיעות הראשונות של רכבת העמק כשתחדש פעילותה.“

הקשר הרב דורי