מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

רועדת לך בלילה

בבת המצווה שלי בחדנס, הצלמת: אמא צרפתי
סבתי ביום חתונתה
באישון לילה אספו הורי את חפציהם והתגנבו בחשאי אל רכב המילוט, לחץ,פחד,וחשש כבד עלה בקרבנו.

שמי ליהיא צרפתי, השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי עם סבתי סמדר פורתי ותעדתי את סיפורה. סבתי סמדר נולדה בעיראק בשנת 1948 לבית משפחת חלאווי. היא עלתה לארץ בשנת 1950.

 סבתא סמדר מספרת:

"בארץ בה נולדתי [עיראק] היו פרעות ומהומות ע"י הערבים תושבי המקום. כמעט בכל יום גנבו שדדו ובזזו את היהודים רכושם ובתיהם, עם הזמן החלו יהודי עיראק לחשוש לחייהם ולחיי ילדיהם, הם לא יצאו בשעות הערב והלילה, ומיעטו לצאת מבתיהם. כל הזמן היה רעש מסביב, וצעקות של הערבים: "ניטבח אל יהוד" שזה אומר נהרוג את היהודים. היהודים שרצו לעזוב את עיראק, היו מאוימים והיה חשש לחייהם. אלה שבכל אופן הצליחו לברוח ולצאת היו יוצאים ללא כל רכוש, לפני עלייתם למטוס היו בודקים שלא לקחו דבר מרכושם ואף היו מורידים מהם את התכשיטים.

אמי ואבי אספו אותנו ממיטותינו ועלו על רכב שלקח אותנו בחשכה אל המטוס לארץ ישראל, להורי היה קשה לעזוב את ביתם רכושם וארץ מולדתם שאותה הכירו וגדלו בה. הם נטשו הכל ועזבו כדי לעלות לארץ ישראל. כאן בארץ, הם החלו לבנות עצמם מחדש, בארץ לא מוכרת לא מבוססת וחסרי כל…. המטרה בסופו של דבר השתלמה. גדלנו בארץ יחד עם עמנו, חגגנו את חגי היהודים והשבתות, למרות שתנאי המחיה וחיינו לא היו קלים ופשוטים בארץ, עבדנו קשה ולא היה כסף ללימודים גבוהים ולכן לא סיימנו תיכון.

עליתי בגיל שלוש לארץ יחד עם הורי ואחי. כל הזמן אמא הייתה מזכירה לנו עד כמה הם פחדו, חששו ורעדו מהצעקות והאיומים של הגויים לרצוח את היהודים, היא הזכירה לנו את הנעילה של הדלתות והחלנות וההסתתרות בבתים ובפינות החדרים.

זהו סיפורי שחרוט בזיכרוני ואף מלווה אותי עד עצם היום הזה.

זו תמונה מהחתונה של סבי, וסבתי בתמונה סבתא ביום נישואיה 

תמונה 1

תמונה זאת צולמה בבילוי משותף עם משפחתי, וסבי חגגנו את בת המצווה שלי. זה היה בחדנס, ביליתי בילוי איכותי ומשפחתי. יצאנו לטייל במגוון מקומות היה ממש כיף!

תמונה 2

הזוית האישית

ליהיא צרפתי: בעבודה זו נחשפתי לדברים שלא הכרתי, הבנתי יותר לעומק והרגשתי כאילו אני חלק מסיפור חייה של סבתא. למדתי את ההיסטוריה המשפחתית בדרך חוויתית, ואף הזדהתי עם רגשותיה של סבתא ומשפחתה. זה חיבר אותי למולדתי, לארצי. לכבד ולהעריך את מולדתי. אני שמחה וגאה שאני חיה בארץ ישראל מדינת היהודים, ושלא אצטרך לחוות את שחוותה סבתי והוריה.

למדתי מילים חדשות שסבתא לימדה אותי: ג'דיד, אוודם, אשקון והיי, ג'ווה, פוק, ג'יג'י. שפרושם לפי הסדר: חדש, אנשים, מה זה, למטה, למעלה, תרנגולת.

מילון

ג'דיד, אוודם, אשקון והיי, ג'ווה, פוק, ג'יג'י
חדש, אנשים, מה זה, למטה, למעלה, תרנגולת.

ציטוטים

”סבא תמיד אומר לסבתא "מקו אחסן מנק בדני", שזה אומר אין כמוך בעולם.“

הקשר הרב דורי