מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קשר רב דורי של קשת וסבתא בריג'יט

עלייה ממרוקו - מתוך הבלוג: ציונות מרוקו
תבשילי מרוקו - ממטבחה של סבתא
סבתא שלי והעבר שלה

שמי קשת אוחיון, השתתפתי השנה בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבתי בריג'יט זינו. ואני מביאה את סיפור עלייתה ממרוקו.

רקע – עליית יהודי מרוקו

"בין השנים 1961 עד 1967 עלו לישראל ממרוקו 120,000 יהודים, תוך העלמת עין והסכמה שבשתיקה מצד הרשויות המרוקאיות, וכחלק ממבצע יכין. בשנת 1961 הוסרו רוב המגבלות על עלייה ממרוקו, לאחר שהושגה הסכמה בין ממשלת ישראל לממשלת מרוקו בנוגע לסוגיית העלייה. כחלק מההסכם התחייבה ישראל לשלם סכום של 250$ עבור כל יהודי שממשלת מרוקו תאשר את יציאתו מהמדינה.[12] בנוסף, בתמורה להקלת המגבלות על העלייה, ישראל סייעה למרוקו לשדרג את מנגנוני הביטחון הפנימיים שלה, והעבירה לה סכומי כסף נוספים. ההסכם בין הממשלות הושג לאחר חילופי השלטון בתוך מרוקו ועלייתו של המלך חסן השני במקום אביו מוחמד החמישי. המלך החדש שאף להתקרב למערב, ורצה לפתור את בעיית העלייה היהודית שהייתה נטל על היחסים הבינלאומיים של מרוקו, בעיקר לאחר טביעת ספינת המעפילים "אגוז"." (ויקיפדיה).

לסבתא שלי קוראים בריג'יט זינו. סבתא נולדה בתאריך 26.5.1954, במרוקו בעיר קזבלנקה בשנת 1954 לבית משפחת אדרי. כשמלאו לה 12 שנים בשנת 1966 היא עלתה לארץ ישראל. סבתא מספרת שהעליה לארץ ממרוקו בגיל 12 לא הייתה קלה , הם עברו תחילה לצרפת ורק מצרפת המשיכה המשפחה לישראל. עלתה לצרפת ומשם לישראל. עליה זו בשנת 1966 שייכת לגל העלייה השלישית של יהודי מרוקו. שנקראה גם מבצע יכין.

זכרונות ומורשת ממרוקו

הדבר היחידי שנשאר לסבתא שלי מאמא שלה, מזל ממרוקו זה מערכת סכו"ם מכסף טהור. סבתא רצתה מאוד שתישאר מזכרת מהמורשת המשפחתית לדורות הבאים. סבתא שלי לקחה את הצמיד לצורף והוא עשה לה מהם צמידים והיא עונדת אותם – צמידים שיעברו לבני המשפחה ולדורות הבאים.

מורשת נוספת שנשארה לסבתי ממרוקו הוא כישרון הבישול שלה אותו ירשה מאמא שלה, סבתא רבתא שלי מזל. סבתא שלי אוהבת מאוד לבשל הכל ויוצא לה הכי טעים. סבתא שלי יודעת להכין עוגות ועוגיות הכי טעימים בעולם והיא ירשה את הכישרון הזה מאמא שלה, סבתא שלי יודעת להכין הכל. אני הכי אוהבת שהיא מכינה לי קוסקוס. כשמגיע יום שישי היא מתחילה מהבוקר להכין המון המון מאכלים שיספיקו לכל המשפחה. סבתא שלי ממש אוהבת לבשל מלא ושאומרים לה שהאוכל טעים היא נהיית מאושרת. סבתא שלי סיפרה לי שאמא שלה, מזל, הייתה מכינה לה שהיא קטנה המון מאכלים מרוקאיים והיא הכי הייתה אוהבת את הקוסקוס שלה – המתכונים עברו בירושה ואנו נהנים מהאוכל הטעים.

לסבתא שלי יש שבעה ילדים: יוסי, נורית, אלי, יוני, חגית, מיה ואושר ונורית היא גם אמא שלי.

הזוית האישית

קשת אוחיון: סבתא שלי היא הסבתא הכי מדהימה בעולם ואין עליה!!

מילון

העלייה ממרוקו
בין השנים 1961 עד 1967 עלו לישראל ממרוקו 120,000 יהודים, תוך העלמת עין והסכמה שבשתיקה מצד הרשויות המרוקאיות, וכחלק ממבצע יכין. בשנת 1961 הוסרו רוב המגבלות על עלייה ממרוקו, לאחר שהושגה הסכמה בין ממשלת ישראל לממשלת מרוקו בנוגע לסוגיית העלייה. כחלק מההסכם התחייבה ישראל לשלם סכום של 250$ עבור כל יהודי שממשלת מרוקו תאשר את יציאתו מהמדינה. ויקיפדיה

ציטוטים

”סבתא שלי היא הסבתא הכי מדהימה בעולם ואין עליה!!“

הקשר הרב דורי