מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קשר רב דורי עם סבתא טוני

סבתא טוני ביום חתונתה
סבתא טוני פורניס הכלה
החיים פעם במדינת ישראל

שמי טוני פורינס, לבית משפחת פלח, נולדתי בחדרה בשנת 1950.

כשהורי עלו לארץ, בימי העלייה הגדולה לארץ, הם גרו בהתחלה במעברה שהייתה קרובה לעיר חדרה. באיזור חדרה הוקמו אז שלוש מעברות שנקראו ביחד מעברת אַגְרוֹבַּנְק  בשנת 1961 הועברו  התושבים האחרונים מהמעברה לעיר חדרה. אנחנו גרנו במעברה חמש שנים ולאחר מכן עברנו לגןר בבניין משותף. ממה שאני זוכרת, החיים היו טובים ושקטים כי לא הייתה טלוויזיה, ואנו הילדים שיחקנו בעיקר בחוץ עם חברים וחברות והעברנו כך את הזמן.

באותה תקופה הייתה פרצה מלחמת סיני, זה היה בשנת 1956 בתקופה זו קנינו אוכל עם כרטיסייה – תלושי מזון, תקופת  זו נקראה תקופת הצנע בארץ. למדינה לא היה כסף ולכן הגבילו אותנו. השלמנו עם המצב הקשר, אך הייתה לנו שמחת חיים ולא ויתרנו.

בימים שקטים יותר, כאשר לא הייתה מלחמה, שיחקנו הרבה שעות בחוץ: משחקי מחניים, מחבואים, קלאס, גומי וחבל. כל השכנים היו בחוץ. ישבנו תמיד ביחד, צחקנו ודיברנו.

בימי החוף הקרים חיממנו את הבית עם פתיליה והתכסנו בשמיכות צמר. בקיץ היינו יושבים בצל או פותחים חלונות. לא סבלנו מבחינת חום כי באותה תקופה החום לא היה חזק כמו שהוא היום.

הזוית האישית

אני שמח שהשתתפנו בתכנית הקשר הרב דורי ומאחל לכולם שיהיו בסיפורים תוכן ועניין.

מילון

מעברה
ישוב ארעי לעולים חדשים לארץ ישראל בשנות החמישים

מלחמת סיני
מלחמת סיני ידועה בישראל גם בשם "מבצע קדש", הייתה מלחמה קצרה שהתנהלה בין ישראל, בריטניה וצרפת מחד לבין מצרים מאידך, בין 29 באוקטובר ל-5 בנובמבר 1956 (כ"ד בחשוון עד א' בכסלו תשי"ז). במהלך המלחמה כבש צה"ל את חצי האי סיני... (ויקיפדיה)

ציטוטים

”היו בעבר ימים קשים של מלחמות קשות אך תמיד הינו אופטימים. “

הקשר הרב דורי