מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

קערת החרסינה שעשתה עלייה לישראל לאחר המלחמה

סבא יהודה ומיתר
סבא יהודה במשפחתו כילד
כשברחו הגרמנים מפולין השאירו על השולחן את כלי הקרמיקה שלהם..אחת הקערות נשמרה ע"י המשפחה היהודית

על סיפור ילדותי אפשר לקרוא בתיעוד הקודם שהעלתי יחד עם נכדתי מיתר "ילדותו של סבא יהודה במושב עין ורד". הפעם הבאתי את סיפורה של קערת החרסינה שעשתה עלייה לארץ ישראל.

קערת חרסינה זו, היא השריד הפיזי האחרון לתקומה של משפחות פלור – גנצמן אחרי השואה ומסעי הישרדות ברחבי פולין וברית המועצות (שווה סיפור בפני עצמו – יכול להכנס בכל סרט דרמה).

מיד עם תום מלחמת העולם חזרו הורי, שרה ושלמה, זוג צעיר שנפגש בהרי אורל, התאהב והתחתן – לגליציה. בתחילה לעיירה ז'שוב (רישא, באידיש), עיירת הולדתו של אבא. שם גילו שכל משפחת פלור הושמדה פרט לאבא ולאחיו משה. ביתם נתפס ע"י הפולנים והממשלה הפולנית העבירה אותם לאכלוס מחדש בעיר שזה עתה "שוחררה". העיר הגרמנית ברסלאו הפכה באחת לוורוצלב. מהדירה אליה הועברו, ברחה משפחה גרמנית ולדברי אמא: "האוכל נשאר חם על השולחן.

"בוורוצלב הם פתחו חנות בדים ועסקו במסחר. שם  נולדתי ושם נולדה בת דודתי, שוש, לאחר שאח של אבא התחתן עם אחות של אמא…(כן, שידוך הורי). כשהחליט לעלות ארצה בתחילת שנת 1950, לקחו עמם מעט כלי בית שהשאירו הגרמנים בדירה. מרבית כלי החרסינה נשברו במהלך השנים בארץ…

קערת החרסינה המקסימה שנותרה שלמה ותמשיך ותעבור לדורות הבאים

20161223_111424

 

הזוית האישית

קערת החרסינה המקסימה שנותרה שלמה והועברה מאמא אלי ותמשיך ותעבור לדורות הבאים – היא החפץ שעליו מדובר.

מילון

חרסינה
החרסינה שייכת למשפחת החומרים הקרמיים. צבעה הטבעי הוא לבן, אך אפשר לקשטה ולגוונה בשלל צבעים. בחרסינה משתמשים בעיקר לכלי אוכל (צלחות, כוסות וכדומה), לאגרטלים וליצירת בובות חרסינה. שמה של החרסינה בעברית הושפע ממקורה ההיסטורי, והוא הלחם המילים חרס+סין. גם בשפות רבות אחרות חרסינה ("פורצלן" באנגלית) מכונה לעתים כשם נרדף "סין" (china באנגלית, למשל).

ציטוטים

” השריד הפיזי האחרון לתקומה של משפחות פלור וגנצמן אחרי השואה“

הקשר הרב דורי