מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

חיים אינסמן עולה מברזיל לישראל

חיים והתלמידים אייל ואייל
חיים בילדותו
מקיבוץ נגבה עד לחתונה

חיים נולד בברזיל. הוא גר בריו דה ז'נרו, עיר גדולה ומרכזית בברזיל שהייתה בירת ברזיל. כיום בירת ברזיל היא ברזיליה.

חיים למד עד כיתה ה' בבית הספר. אביו של חיים נפטר עוד לפני שחיים היה בגיל בר מצווה, בן 13. חיים עזב את הלימודים בגלל הצורך לסייע בפרנסה של משפחתו, שכללה חמישה ילדים ואמא אלמנה.

חחים בילדותו

תמונה 1

כעבור שלוש שנים חיים עלה לארץ בגיל 16. הוא היה הצעיר ביותר בקבוצת העולים מדרום אמריקה. הוא התקבל לקיבוץ נגבה. מול הקיבוץ הייתה תחנת משטרה בתוך מצודה, שנקראה "משטרת "עיראק סווידאן". המצודה הייתה בידי המצרים שניסו לכבוש את הקיבוץ ולא הצליחו, בסיוע ההתנגדות והקרבות שלחמו גם יוצאי דרום אמריקה. כיום קוראים למשטרה מצודת יואב על שם יואב שהיה מפקד בקיבוץ נגבה.

יצחק שדה שהיה מפקד הפלמ"ח, ביחד עם חיילי ההגנה, תקפו את המשטרה והצליחו לכבוש אותה לטובתנו. עם הנסיגה של המצרים כוחותינו כבשו גם את פלוג'ה, שהיום קוראים לה קריית גת. בקרב זה השתתף גם המפקד המצרי נאצר. הוא היה סרן בזמנו, וכעבור שנים יהפך לנשיא מצרים. ב- 1967, הוא החליט לסגור את תעלת סואץ כדי למנוע מעבר אוניות לישראל, ובין היתר בעקבות כך פרצה מלחמת ששת הימים.

חיים וחבריו

תמונה 2

כשחיים בגר, הוא וחבריו עזבו את קיבוץ נגבה. חיים עבד בבניין ועשה יציקות. בהמשך גם משפחתו של חיים עלתה לארץ. חיים עבד בחברת החשמל ולמד כל יום בערבים.  בהמשך חיים עבד כהנדסאי, וסייע בפרנסת המשפחה.

חיים היה מוכשר גם בשירה, עבד בתחום זה והקים שלישיה. שם הכיר את דליה עמיהוד שהייתה זמרת, והשניים התחתנו.

הזוית האישית

חיים: הגעתי לתכנית קשר הרב דורי והכרתי את אייל מורלי ואיל אזוגי, שאני מאוד מודה להם על מה שהם עושים עבורי.

חיים משתתף בתכנית הקשר הרב דורי כבר שנים רבות בבית הספר עליות, הוא חבר ותיק של בנו וניסים, המבקרים בבית הספר בהתמדה כל שנה. השנה הועלה ותועד סיפורו.

במסגרת תכנית הקשר הרב דורי לומדים האזרחים הוותיקים להפעיל טלפונים חכמים בבית ספר "עליות" ברמת גן, ה"מדריכים" הם תלמידי כיתה ו. הסרטון שהכין בנו גולנר סיכם את שנת הפעילות

 

מילון

פלמ"ח
ראשי תיבות של פלוגות המחץ, הכוח הצבאי המגויס של ארגון "ההגנה", ששימש כצבא של המדינה היהודית שבדרך, בארץ ישראל בשנים 1941–1948.

ציטוטים

”בשביל שתהיה פרנסה לכל המשפחה עבדתי גם בשירה“

הקשר הרב דורי