מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

צברית יהודיה בת עדה הבוכארית

ציפי מרום וניצן בתכנית
ציפי מרום בצעירותה
זהו סיפורה של צברית יהודיה, בת לעולים מברית המועצות (סמרקנד), בני העדה הבוכארית.

בס"דהסיפור של צפורה מרום והתלמידה ניצן פז, כפי שתועד בתכנית הקשר הרב דורי בביה"ס חופית באשדוד. זהו סיפורה של צברית יהודיה, בת לעולים מברית המועצות (סמרקנד), בני העדה הבוכארית.

ציפורה מספרת:

"שלום לכולם קוראים לי "דודה ציפה" כיון שאני דודה ל-17 אחיינים ואחייניות, ודודה-רבא למספר רב של ילדי אחיינים וגם דודה-רבתא לילדיהם. 

נולדתי בבית חולים רמב"ם בחיפה. בחג "המימונה" (כ"ב ניסן התש"ה). קדמו לי: אחות בכורה ו-5 אחים, ואחרי נולדה אחותי צביה, בת הזקונים.

תמונה 1

מורשת הורי

הורי, כאמור, בני העדה הבוכארית, היו מאוד דתיים כיתר בני העדה. מורשת אבות עברה מאב לבן. זקני העדה היו אנשים מכובדים, יראי שמיים ובעלי טוהר מידות והיו מרבים בלימוד תורה והזוהר הקדוש, והמון פתגמים ועיצות חכמות. לדוגמה: מאחר וחששתי להתחתן עד גיל מבוגר – אמי המנוחה נהגה לומר: בתי היקרה, אבטיח – עד שלא תפתחי אותו ותטעמי, לעולם לא תדעי אם הוא אדום או מתוק! ועוד פתגם: למי שנכווה באהבה נכזבת: אדם שנשך אותו נחש – פוחד כבר מצורה של חבל!….

השפה הבוכארית מבוססת על השפה הפרסית; זה מעין ניב של השפה ולכן – אני מבינה קצת כשמדברים לידי פרסית. גם הקווקזים והאפגנים מדברים בניב דומה… לפעמים, אני מקשיבה לדברי האייתולות באירן – ומבינה את כעסם ותסכולם למרות שאיני מזדהה עם השקפותיהם ההרסניות כלפי עמנו.

לבוכארים יש מטבח קולינארי עשיר וטעים ביותר. המאכלים הידועים שלהם הם: "אוש פלאוו", "באכש", "סירקניס", "שולה","מנטו", "גוז'גיז'ה" (בצקים ממולאים בשר ובצל)….אכן, ישנם גם בצקים ממולאים דלעת, בעיקר בפורים.

וכמובן, לבוכארים יש תלבושות מיוחדות עם הדפסים אקזוטיים ומרשימים וגם מוסיקה שמחה עם תוף מיוחד שנקרא "דוירה". הערים המפורסמות בבוכארה הן סמרקנד, טשקנט, מרב ועוד. העולים החדשים כיום דוברים בעיקר רוסית.

לדאבוני, הורי נפטרו ונטמנו בחיפה. ארבעת אחיי נפטרו וגם אחותי הבכורה באמריקה. אני אחות שכולה לרס"ן נתן מרום ז"ל, קצין תקציבים בפיקוד דרום משנת 1979. אחי בן-ציון נעדר עד היום והתעלומה נמשכת.

בשנת 1976, נסעתי לאמריקה בעת עבודתי בחברת "צים", חברה לספנות, והגעתי בהפלגה לניו-יורק. אחותי פנינה שפיגלמן קיבלה אותי לביתה. היא ושמעון בעלה וארבע בנותיה קבלו אותי לביתן בפארק אבניו בניו-יורק בשנת 1976. שם לצערי, עברתי פיגוע איבה 1993 World Trade Center bombing

הפיגוע אירע, כאשר מחבלים שמו פצצה במרתף ובחניון הבנין. הפיגוע השפיע על נישואי ובשנת 2000 שבנו ארצה לרגל פטירות משפחתיות. לדאבוני, התגרשתי מבעלי עמיר בשנת 2014. קשה לי מאוד להתמודד עם שכה"ד, המטען שהבאתי מאמריקה עלה הרבה, המחיה יקרה. להתחיל בקריירה חדשה בגיל 70 מאוד לא קל, כמובן.

אני נושאת תעודת עיתונאי ועוסקת בהסברה ישראלית ובהתנדבות בעירית אשדוד ומקצועי היה קלדנות עברית ואנגלית. אני מזדהה מאוד עם המורשת היהודית ועם כל מלחמות ישראל להגיע להתישבות בארץ המובטחת לפי תורת משה, למרות כל ההתמודדויות האישיות בחיי.

לאחרונה, עברנו שוב בחירות לכנסת ואני מקווה שרוה"מ, בנימין נתניהו היקר יקים ממשלה הולמת שתטפל בכל תחומי החיים ונראה שינויים חברתיים יעילים לרווחת כל התושבים.

אני בטוחה שגם ערביי ישראל וגם ה"פלשתינאים" המוסלמים מעריכים את עובדת מגוריהם בארצנו ומעדיפים לחיות כאן מאשר בארץ מוסלמית אחרת בגלל הדמוקרטיה הקיימת כאן ולנוכח סכסוכי הערבים במדינות מסביבנו. הם עדיין לא מודים כלפי חוץ בצדקת דרכנו ומתכחשים ל"קושאן" (שטר מכר) שלנו: התנ"כ שכל אומות העולם מכירים בו!

אני מאמינה גדולה בתחזיות אחרית הימים של התנ"כ ובכל הצופן התנ"כי שמספר על התרחשויות עתידיות, וכנראה שאנחנו קרובים לגאולה, אולם לאחר מלחמת גוג ומגוג. עם ישראל יכון על משמרתו בארצו בארץ הקדושה ועוד נהיה אור לגויים. זו תחילתה של הגאולה, עם הופעת המשיח לתיקון עולם ואחרי כן, תהיה תחית המתים.

משוב על תכנית הקשר הרב דורי

לפני מספר חודשים, נודע לי כמתנדבת בעירית אשדוד שישנה תכנית מסוימת שכדאי לאזרחים הותיקים להצטרף אליה בשיתוף עם הנוער החביב. תכנית הקשר הרב דורי. בתכנית נפגשים עם בני נוער שמסייעים לתעד ולרשום את סיפורי החיים ועוזרים לתעדם באצמעות לימוד פעיל על המחשב למתחילים. אני אמנם מתקדמת קצת במחשב ותמיד עסוקה בו גם בהסברה ישראלית וככתבת, ובכ"ז, שמחתי להרשם לתכנית.

מזה שלושה חודשים שאני מגיעה מדי יום א' לפנה"צ למשך כשעה וחצי לבי"ס "חופית" ברובע י"א לכיתת המחשב יחד עם עוד עשרה ותיקים ועשרה ילדים נהדרים ש"נולדו עם לחיצות כפתורים בידיים". הם מרשימים הקטנטנים הללו בזריזות מחשבותיהם וביצוע המשימות.

המדריכה של הסדנה הרב דורית היא המורה הצעירה והחביבה, אוריאן ברכה. האחראית על כל התכנית היא ניצה דה לפורטו מהמשרד לאזרחים ותיקים.

התלמידה היקרה שיושבת לידי בכל השיעורים הינה ניצן פז, והיא מדריכה ומעירה ומסמנת, ומייעצת לגבי בחירת קטעים ועריכה של סיפור חיי. כמותה, עושים חבריה ליתר המבוגרים שהתנדבו לסדנה.

לקראת תום הסדנה, נלקחנו לסיור מרתק בבית התפוצות ושם התרשמנו כמובן מהשתלשלות כל המאורעות המעניינים שעם ישראל עבר בגלגוליו הרבים בגולה, עד לשיבת ציון במאה האחרונה. ראינו גם סיפורי עדות שונות ותמונות מרשימות שהמחישו את תרבות ישראל המגוונת.

העשרה

המימונה: "המִימוּנָה (בערבית: ??????‎) הוא חג עממי של יהודים יוצאי צפון-מערב אפריקה, ובעיקר יהדות מרוקו, הנהוג במוצאי שביעי של פסח, באסרו חג (בישראל בכ"ב בניסן ובחוץ לארץ בכ"ג בניסן). מקור המנהג הוא במסורת יהדות מרוקו, ולפי השערת החוקרים, החל במאה ה-18. מסורת החג חודשה בארץ ב-1966, ובהדרגה הפך החג מחג של עדה אחת לחג לאומי".

יהדות בוכרה – העדה הבוכארית: "יהדות בוכרה הוא כינוייה של קהילה יהודית במרכז אסיה, באזורים שהיום הם אוזבקיסטן וטג'יקיסטן. מקור שם הקהילה בעיר בוכרה שבאוזבקיסטן אשר הייתה בעבר עיר הבירה של אמירות בוכרה. בוכרה שימשה כמקום מושבה של קהילה יהודית גדולה יחסית. השפה המסורתית של הקהילה היא בוכרית.

מאז קריסת ברית המועצות היגרו רוב יהודי בוכרה לארצות הברית ולישראל. הקהילות הגדולות של הבוכרים בישראל נמצאות בירושלים – שכונת קטמון, פתח תקווה, רמלה-לוד, אור יהודה ,ושכונות שונות בדרום תל אביב". (ויקיפדיה)

1993 World Trade Center bombing

On February 26, 1993, a truck bomb was detonated below the North Tower of the World Trade Center in New York City. The 1,336 pounds (606 kg) urea nitrate–hydrogen gas enhanced device[1] was intended to send the North Tower (Tower 1) crashing into the South Tower (Tower 2), bringing both towers down and killing tens of thousands of people. It failed to do so but killed six people and injured more than a thousand. 

תכנית הקשר הרב דורי, 2015מורה מובילת תכנית אוריאן ברכהמדריכה יישובית ניצה דה פורטו

מילון

מימונה
המִימוּנָה (בערבית: ??????‎) הוא חג עממי של יהודים יוצאי צפון-מערב אפריקה, ובעיקר יהדות מרוקו, הנהוג במוצאי שביעי של פסח, באסרו חג (בישראל בכ"ב בניסן ובחוץ לארץ בכ"ג בניסן). מקור המנהג הוא במסורת יהדות מרוקו, ולפי השערת החוקרים, החל במאה ה-18. מסורת החג חודשה בארץ ב-1966, ובהדרגה הפך החג מחג של עדה אחת לחג לאומי.

יהדות בוכרה
יהדות בוכרה הוא כינוייה של קהילה יהודית במרכז אסיה, באזורים שהיום הם אוזבקיסטן וטג'יקיסטן. מקור שם הקהילה בעיר בוכרה שבאוזבקיסטן אשר הייתה בעבר עיר הבירה של אמירות בוכרה. בוכרה שימשה כמקום מושבה של קהילה יהודית גדולה יחסית. השפה המסורתית של הקהילה היא בוכרית. מאז קריסת ברית המועצות היגרו רוב יהודי בוכרה לארצות הברית ולישראל. הקהילות הגדולות של הבוכרים בישראל נמצאות בירושלים - שכונת קטמון, פתח תקווה, רמלה-לוד, אור יהודה ,ושכונות שונות בדרום תל אביב.

1993 World Trade Center bombing
On February 26, 1993, a truck bomb was detonated below the North Tower of the World Trade Center in New York City. The 1,336 pounds (606 kg) urea nitrate–hydrogen gas enhanced device[1] was intended to send the North Tower (Tower 1) crashing into the South Tower (Tower 2), bringing both towers down and killing tens of thousands of people. It failed to do so but killed six people and injured more than a thousand.

ציטוטים

”אדם שנשך אותו נחש – פוחד כבר מצורה של חבל!“

”אבטיח – עד שלא תפתחי אותו ותטעמי, לעולם לא תדעי אם הוא אדום או מתוק!“

הקשר הרב דורי