מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

פעם הייתי צעיר

סבא במסגרת התכנית
סבא בצעירותו
החיים ללא טכנולוגיה

שמי חנוך בירן, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי, זהו סיפורי:

החיים ללא טכנולוגיה של היום לא היו רעים כלל. לדוגמא, כל טכנולוגית התקשורת. אם בכלל היה טלפון זה היה טלפון קווי נייח, לרובינו לא היה בכלל טלפון בבית, ובדרך כלל חיכינו חמש שנים מרגע הזמנת הקו עד לקבלתו. כל מכשירי הטלפון היו שחורים ואנלוגיים (עם חוגה). היום העולם אחר לגמרי, הטלפונים הסלולריים (ניידים) עם מסכי מגע צבעוניים ומצלמות מובנות בתוכם, וכמובן אפליקציות המשמשות לתקשורת, בידור, משחקים, ועוד שלל דברים שונים ומשונים.

היכולת לתקשר בצורה מהירה, מיידית, מהווה יתרון גדול על הימים ההם, אבל הופכת את כולנו לעבדים של הסלולרים. אני חושב שהיה יתרון לחיים החברתיים בימים ההם, ללא הטלפון הסלולרי. התקשורת הייתה בלתי אמצעית (ישירה): דיברנו ביננו, ולא שלחנו הודעות. שיחקנו בשכונה, ודיברנו, צעקנו, רבנו, והתפתחו שיחות חבריות ומעניינות. הבילויים בשכונה במקום אונליין דרך הטלפוןמחשב – הייתה להם משמעות רצינית. את המפגשים בינינו היינו מתאמים בבית הספר ולא דרך שיחות טלפון או הודעות, בילינו מעט זמן בבית, רק את ההכרחי, הכנת שיעורי בית. צריך להבין שלא היה מחשב, לא הייתה טלוויזיה, לא היו את משחקי הווידאו שכולם משחקים בהם כיום, בדברים האלה כולם מתעסקים כיום בביתם ולא נוהגים לצאת ממנו הרבה בשביל משחקים חברתיים כמו פעם. בנוסף קראנו הרבה, מכיוון שלא היה הרבה לעשות בשעות הפנאי, לא היה לנו את המכשירים הסלולריים להיות איתם בשעות הפנאי.

מצד שני יש הרבה חיובי בטכנולוגיה של היום: היכולות הקלות והזמינות לתקשר במהירות, חיפושי גוגל, היינו צריכים לחקור באנציקלופדיה או בספרים בשביל לדעת את התשובה לשאלותינו. התעדכנות במצב הארץ והעולם קלה ונוחה, וצפייה בטלוויזיה גם מעבירה את שעות הפנאי דרך בידור, תכניות מדעיות, גיאוגרפיות, על החי. האתגר הוא להיות בררן ולנסות לתת משקל נכון בין הבידור לבין המושכל (תכניות מדעיות וכדומה). אני אישית מאוד שמח שהשתלבתי מצוין בעולם הטכנולוגי העדכני, קורא עיתון דרכו, עובד על מחשב, שולח הודעות למשפחה, נמצא ברשות חברתיות, אבל חשוב לי לא פחות להיות בקשר ישיר עם נכדי, לראותם, וכדומה…

הזוית האישית

יונתן ואיתמר: היה כיף לשמוע את הסיפור של חנוך ולדעת איך היה פעם.

מילון

אנלוגי/ דיגיטלי
דיגיטלי ואנלוגי (בעברית: ספרתי ותקבילי) הם תכונות של אותות או סדרת התרחשויות. המושגים משמשים רבות בתחומי האלקטרוניקה והמחשוב. התקנים אנלוגיים עוקבים אחרי מהלכם של אירועים ושל גדלים פיזיקליים ממשיים (כמו למשל: תנועה, קול או טמפרטורה) ומבטאים אותם בצורה פלט אשר דומה לאירוע עצמו. בהתאם לכך, האות האנלוגי הוא אות רציף שמספר הערכים שהוא יכול לקבל אינו סופי. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”טכנולוגיה מתקדמת היא ברוכה וחובת המציאות של ימינו, אבל אסור לשכוח את היתרונות בחיים אנלוגיים“

הקשר הרב דורי