מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלתה לישראל בגיל 84

בלומה בלאנש רייך
בלומה בלאנש רייך

רייך נולדה בשנת 1928 בניו יורק שבארה"ב. הוריה היגרו מפולין לארה"ב בסביבות 1905. היא הצעירה מבין 6 ילדים שנולדו למשפחתם. בגיל 15, לאחר שעות הלימוד בתיכון הציבורי, התחילה ללמוד בסמינר של בית יעקב בניו יורק בשעות אחר הצהרים.

כבר בגיל 17 התחילה בלומה ללמד יהדות באופן פרטי ובהמשך שימשה מעל ל-40 שנה כמורה לעברית, אהבה את תלמידיה והם החזירו לה אהבה גדולה. היא לימדה בשעות אחר הצהריים יהדות לתלמידי כיתות א' שלמדו  בבוקר בבית ספר ציבורי, בו לא למדו עברית.
בשנת 1948 התחתנה בלומה עם בעלה, ליאו רייך ולאחר מכן עבר הזוג לגור בעיר בולטימור. גם ליאו עסק בחינוך והיה מנהל בשני בתי ספר יסודיים-יהודיים, אחד בלימודי בוקר והשני בלימודי אחר הצהרים, שם בלומה לימדה.
לזוג רייך נולדו 4 ילדים, שני בנים ושתי בנות. 3 מתוכם חיים כיום בארץ. שניים מבניה לימדו תורה בישיבת קול תורה שבירושלים. ליאו נפטר בשנת 2007 בבולטימור.
בצעירותה הצטיינה בלאנש בשפה העברית ואף זכתה בתעודת הצטיינות בשפה. בנוסף היה לה קול מאוד יפה והיא שרה והופיעה במקהלות בניו יורק. לפני שחזרה בתשובה שרה בבית כנסת רפורמי ובפני אירועים של הקהילה היהודית. אחרי שחזרה בתשובה (בגיל 15) הנהיגה בית באורח דתי יהודי. ולכן אחרי הנישואין הופיעה כזמרת אורחת באירועים של נשות מזרחי ושל בית יעקב ובשמחות פרטיות. היא מאוד אוהבת ללמוד כל שבת, פרקי אבות ופרשת השבוע.
בלאנש, שתמיד חלמה לעלות ארצה, הגשימה את חלומה ובגיל 84, ב- 12.3.2013 בעקבות שלושה מילדיה עלתה לישראל. כיום היא גרה בחשמונאים, בסמיכות לבִּתה, בריינה הרטמן.  יש לה 18 נכדים ובינתיים 25 נינים, כן ירבו!כיום, לאחר שעלתה ארצה, היא מעוניינת ללמוד את כל ספרי עגנון.
מסר לחיים: לא לוותר על החלום שלך! היא, כמי שרצתה מאוד לעלות ארצה, עשתה זאת בגילה המבוגר.
תשע"ה 2015

מילון

בולטימור
העיר הגדולה במדינת מרילנד, ארה"ב, כ-60 ק"מ מוושינגטון. יהודים התיישבו בה מאז המאה ה- 19.

ציטוטים

”את חלומי לעלות לישראל הגשמתי בגיל 84 - אל תוותרו על חלומותיכם!“

הקשר הרב דורי