מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עליתי מרומניה כתינוקת עם משפחתי לישראל

בסיור שלנו בבית התפוצות
בסיור שלנו בבית התפוצות
סיפורה של מלכה אלימלך כפי שתעדה נכדתה עופרי עטריה

שמי מלכה אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם נכדתי עופרי, לה סיפרתי את סיפורי.

בחרו עבורי את השם מלכה כי אני בת יחידה ליד שלושה אחים. נולדתי ברומניה בעיר בקאו ועליתי ארצה בשנת 1964, כתינוקת עם משפחתי: אמי פרלה, אבי ברקו, ושלושת אחי: שלמה, אברהם וישראל.  ברומניה אמי עסקה במשק בית וסיפרו לי שגרנו שם בשכונה יהודית ואכלנו מאכלים מסורתיים של סבתא כמו מרק צ'ורבה ודג מלוח.

הסיבה לעליית משפחתי היא האהבה לארץ ישראל. הגענו לארץ ישראל בטיסה ישירה מרומניה והגענו ישר לקריית ים. כשהגענו לארץ הייתי עדיין תינוקת בת 11 חודשים, כך שאינני זוכרת את קשיי הקליטה מלבד דברים ששמעתי מהורי. בשלב הראשון הם נאלצו להתמודד וללמוד את השפה. בתחילה, גרנו בקריית ים ב"בלוק" ליד הים.

גרתי בקריית ים 16 שנה ואז עברנו לקריית אתא שם אני גרה עד היום. גרנו בבית עם שלושה חדרים ומרפסת, שירותים ומקלחת. בישלנו במטבח. כיבסנו במכונת כביסה. שיחקנו בחצר של "הבלוק" בשכונה. זו הייתה שכונה גדולה עם הרבה ילדים והיה לנו גם מגרש כדור סל.

זיכרונות ילדות מקריית ים

החברים שלי היו ילדי השכונה שיחקנו יחד במשחקי חוץ: קלס, קפיצה על חבל, חמש אבנים ומחבואים. קראנו ספרים, צפינו בטלוויזיה וגם ישנו צהריים.

שם בית הספר בו למדתי היה עמל קריית ים ובבית הספר התיכון למדתי בבית ספר אלישבע בפרדס חנה. למדנו מקצועות: עברית, חשבון, הנדסה, מדעים, תנ"ך, ספרות, חינוך גופני, אנגלית, גאוגרפיה ואזרחות. היו יחסים טובים עם המורים ממש יחסיי חברות. יחד עם זאת הייתה בבית הספר משמעת חזקה ועונשים כמו למשל, לכתוב 100 פעם את מה שאסור לעשות. הייתה לנו גם תלבושת האחידה שכללה: חולצה בצבע תכלת וחצאית ג'ינס. בבית הספר התקיימו גם מסיבות כיתה ויצאנו לטיולים, בכל פעם למקום אחר. בנוסף הייתי חברה בתנועת הנוער העובד והלומד.

זיכרונות מתקופת נעוריי

כמו כל בני הנעורים אהבנו מוזיקה וריקודים. הריקודים שהיו מקובלים בתקופתי היו ריקודי עם וריקודי סלונים. המוזיקה ששמענו הייתה בעיקר של הזמרים העבריים: יגאל בשן, בני אלבז, גידי גוב, דני סנדרסון והלהקה כוורת, להקת שפתיים, ולהקת הכל עובר חביבי. נהגו לרקוד גם ריקודי עם וגם ללכת למועדונים ולרקוד ריקודים "סלוניים" עם חברים. בילויים נוספים שאהבנו בשעות הפנאי היו גם ללכת לסרטים בבתי קולנוע, לתאטרון ולפאבים. אמצעי התקשורת שהיו אז היו בעיקר בטלפונים ציבוריים ושליחת מכתבים. שעות הפנאי בבית היו מוקדשות לקריאת ספרים, קריאת עיתונים וצפייה בטלוויזיה.

אהבה ומשפחה

היו לנו הרבה קשרי חברות, הקשר שנרקם בין בני זוג בעבר היה קשר חברותי, שמגלה יחס ואכפתיות האחד לשני, הרבה כבוד ומסירות. הקשר עם ההורים התאפיין במשמעת, כבוד בין הילד להורה, ללא צעקות, ללא חוצפה ובכבוד הדדי.

את בן זוגי הכרתי דרך חברה שלי. הכרנו בבית הספר שבו למדתי. חברי היה נוהג לבוא לבקר בבית ספרי ועם הזמן נוצר הקשר שבסופו התחתנו. נולדו לנו ארבעה ילדים ומהם חמישה נכדים. כיום אנחנו גרושים וגרים בקריית אתא בנפרד.

הזוית האישית

סיפורה של סבתא מלכה אלימלך תועד ע"י נכדתה עופרי עטריה במסגרת תכנית הקשר הרב דורי שהתקיימה בבית הספר גורדון בקריית אתא בשנת הלימודים תשע"ז.

בסיור המשותף שערכנו במסגרת תכנית הקשר הרב דורי בבית התפוצות

תמונה 1

מילון

בקאו
בקאו, ברומנית: Bacău היא עיר ברומניה הנמצאת בדרום חבל הארץ מולדובה, במורדות הרי הקרפטים על גדות הנהר ביסטריצה. אוכלוסיית העיר מונה 210,469 תושבים. בעבר הייתה בה קהילה יהודית גדולה ו-22 בתי כנסת, אך כיום נשארו בעיר 118 יהודים ו-2 בתי כנסת. ויקיפדיה

ציטוטים

”הסיבה לעליית משפחתי היא האהבה לארץ ישראל.“

הקשר הרב דורי