מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עליתו של הדוד צבי הנרי לארץ ישראל

סבא אלברט מספר את הסיפור לעומר
תותח נפוליונצ'יק מלחמת העצמאות
הסיפור מתאר כיצד הדוד צבי של סבא אלברט עלה לארץ והשתתף במלחמת השחרור.

סבא אלברט לוי, נולד בשנת 1938, בקהיר במצרים. סבא סיפר לי סיפורו של דודו הנרי לוי, חבר במחתרת היהודית במצרים ובפלמ"ח.
בשנת 1946 הדוד של סבא אלברט היה בחור צעיר ושמו הנרי לוי. באותו זמן ארץ ישראל הייתה תחת שלטון בריטניה. בארץ ישראל התחוללה מלחמת אזרחים  בין היהודים ובין הערבים. היהודים רצו מדינה עצמאית משלהם. הערבים רצו לגרש את היהודים ולשלוט בארץ לבדם. היהודים במצרים דאגו לעתיד והמאורעות בארץ ישראל היו נושא לשיחה בכל בית.
הדוד הנרי שקיבל חינוך ציוני רצה לעבור את הגבול ולהצטרף לישוב היהודי בארץ ישראל במלחמתו למען עצמאות. הדוד נעזר במחתרת יהודית שהייתה במצרים ושהבריחה אותו מעבר לגבול כאשר הוא מחופש לחייל בריטי.
כאשר הדוד הנרי הגיע לארץ הוא נשלח להכשרה בקיבוץ והצטרף לפלמ"ח. הפלמ"ח (פלוגות המחץ) היה "צבא הקבע" של ההגנה שהייתה המחתרת היהודית העיקרית בארץ. הדוד הנרי שנה את שמו הפרטי לצבי ומאז כולם קראו לו צבי לוי. הוא עבר הכשרה צבאית בפלמ"ח והשתתף במספר פעולות נגד האויב הערבי והצבא הבריטי.
בשנת 1948 כאשר התחילה מלחמת השחרור השתתף צבי לוי בקרבות בדרך לירושלים ואחר כך היה במסגרת חטיבת הנגב שהשתתפה במבצעים נגד הצבא המצרי שפלש לארץ ישראל מיד לאחר הכרזת המדינה. צבי עבר את כל המלחמה בלי להיפגע אבל בסוף מלחמת השחרור נפצע שעתיים לפני הפסקת האש עם מצרים בזמן שנעשה ניסיון אחרון לכבוש את כיס פלוג'ה. הוא טופל בבית חולים תל השומר ועבר מספר ניתוחים בלסת ושוחרר מצה"ל. אחר כך הצטרף לקיבוץ ברור חיל והקים משפחה.
צבי לוי נפטר בשיבה טובה בשנת 1912.
 
מלחמת השחרור- מלחמת העצמאות: "צבא הגנה לישראל השם המקובל (במדינת ישראל), שניתן לעימות הצבאי שהתנהל בין היישוב היהודי בארץ ישראל, ולאחר מכן מדינת ישראל, לבין ערביי ארץ ישראל וחלק ממדינות ערב שניסו למנוע בכוח את יישומה של החלטת החלוקה של עצרת האומות המאוחדות, ואת הקמת מדינה יהודית". 
תכנית הקשר הרב דורי
תמונה 1
 סבא אלברט מספר את הסיפור לעומר
תשע"ה

מילון

פלמ"ח
פלוגות המחץ

פלוג'ה
בסוף מלחמת השחרור נלכדה חטיבה של הצבא המצרי בסביבות כפר ערבי בשם פלוג'ה ועמדה במצור של צה"ל

צה"ל
צבא הגנה לישראל

ציטוטים

”כמו רבים אחרים הדוד צבי סיכן את עצמו למען עצמאות ישראל.“

הקשר הרב דורי