מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתם של סבא וסבתא רבה

אופיר ואמא מור בתוכנית "הקשר הרב דורי"
סבתא דינה שאדי בחג פורים עם אחיה דני
היכרותם של סבי וסבתי

רקע על סבתי מזל רזניק

שם משפחתה הקודם היה קריסי, לסבתא רבה שלי היו שתי אחיות ואח אחד, סבתי האחות הצעירה מבין כולם.

כולם נולדו בלוב, שבטריפולי. סבתא שלי עלתה לארץ עם אחיה בגיל 14, בשנת 1949, "בעליית הנוער". זה היה חלומה והחלום התגשם (לא ידוע לי היכן שיכנו אותן), כאשר עלתה לארץ עם אחותה הנשואה הן התגוררו ביחד בשכונת התקוה, תוך כדי עבדה סבתי במשק בית ולמדה את השפה ולאחר מכן עברו להתגורר בחולון.

כאשר עלתה ארצה, לא שירתה בצבא מפני שהיתה דתיה. סבתי עזרה די הרבה לאחותה בגידול ילדיה, עם חלוף הזמן הכירה סבתי את סבא שלי דרך דודתו. הם היו שכנים  ואחרי מספר חודשי היכרות ביניהם הם התחתנו בשנת 1954.

תמונה 1

 

רקע על סבי ג'ו רזניק (ז"ל)

סבא רבה שלי נולד בפולין, יליד 1920, שם משפחתו של סבי לא השתנה בעבר, סבי הוא האח הבכור, היה לו אח סם ואחות שורלי.

בגיל חצי שנה, עלו לארצות הברית לעיר בשם "סנט לואיס מזורי", שם הוא למד באוניברסיטת וושינגטון וסיים לימודי מהנדס כימיה. בביתו דיברו אנגלית, בילדותו אהב ללמוד ולשחק בכדור טניס וקלפים.

החלום של סבי היה לעלות לארץ ישראל, סבי הגשים את החלום ובגיל 27, בשנת 1950, עלה לישראל עם קבוצת "הבונים" מאמריקה, הם הקימו קיבוץ חדש בצפון וגידלו בו גידולים חקלאיים כמו חצילים.

סבי לא עשה שרות צבאי בישראל בגלל גילו. כשהגיע לישראל למד באולפן עברית.

תמונה 2
   
תמונה 3

 

ההיכרות של סבי עם סבתי

כאשר הגיע סבי לביקור אצל דודתו בחולון, השכנה של דודתו שזו אחותה של סבתי התגוררה באותו בנין עשתה ביניהם היכרות. סבי וסבתי היו חברים חודשים ספורים ובתאריך 26.1.1955 כאשר סבתי היתה בת 20 וסבי בן 29 נישאו שניהם לאחר חתונתם התגוררו בבני ברק, והביאו לעולם 3 ילדים.

דוד דני – מצד אבא 63

סבתא דינה – סבתי מצד אבא בת 60

דודה דפנה – מצד אבא 51

תמונה 4

 

סיפור חייה של סבתי דינה שאדי

סבתי דינה נולדה ב-30.7.1958 בסנט לואיס שבמיזורי.

בגיל שנה עלתה לישראל עם משפחתה והתגוררו בבני ברק, בגיל 5 חזרה עם הוריה ואחיה הבכור דני לארה"ב לביקור למשך 3 שנים, והתגוררו בבית משפחת סבה משה שמצד אביה (ג'ו רזניק ז"ל).

בסנט לואיס למדה בגן יהודי, ולאחר מכן למדה בית ספר יהודי כיתות א' ו-ב'. הלימודים בבית הספר החלו בשעה 9 בבוקר, למדה את השפות אנגלית ועברית, וכל בוקר היו שרים את ההמנון של אמריקה.

לסבתי היתה ילדות מאוד כייפית וחווייתית, חגגו שם את כל החגים היהודיים, את חג פסח חגגו פעמיים יום אחר יום, בשבתות לא עבדו ולא למדו. אהבה לשחק בבובות וללכת לקאנטרי.

כל קיץ היתה נוסעת באוטובוס צהוב לקייטנת בית הספר. בנוסף, היתה הולכת לצופים בתלבושת אחידה חצאית וחולצה בצבע חאקי עם עניבה, ובימי ראשון היו הולכים עם קבוצת חברים ומוכרים עוגיות.

בגיל 8 עלו חזרה לארץ והתגוררו בבני ברק, מכיוון שלא ידעה את השפה העברית נשארה כיתה ולמדה בכיתה ב' כדי ללמוד ולחזק את השפה העברית.

תמונה 5

 

הזוית האישית

אופיר: תוכנית הקשר הרב דורי קידמה אותי וגרמה לי לידע רב על סבי וסבתי. נהניתי מאוד לעשות את העבודה עם אמי ולהשתתף בבית התפוצות ולהיות עם סבתי (חנה) שליוותה אותי.

אמא מור: תוכנית הקשר הרב דורי החזירה אותי אחורה בשנים, מכיוון שבזמני עשינו תוכנית "שורשים" כמו כן התוכנית נתנה לי אפשרות ללמוד על משפחתי מצד בעלי. זו היתה חוויה בפני עצמה והקשר שלי עם בני אופיר פשוט מיוחד עבדנו ביחד בצורה נפלאה ונהניתי מכל המפגשים.

מילון

עליית הנוער
תנועה ציונית שהוקמה בגרמניה, במטרה להעלות צעירים יהודים לארץ ישראל, ולהכשיר אותם לעבודה חקלאית

ציטוטים

”סבתי עלתה לארץ בגיל 14 בעליית הנוער. חלומה התגשם “

הקשר הרב דורי