מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתו של ידגר כדורי מעיראק

ידגר כדורי
הדרכון העיראקי המשפחתי
הגדת עליות - העלייה מעיראק

ידגר כדורי נולד בשנת 1938 בבגדד שבעיראק. עלה לארץ בגיל 13 בשנת 1951.

השכלה יסודית רכש בבית ספר יהודי בבגדד שם למד את השפה העברית ותורה. את ילדותו בילה בעזרה לאביו שהייתה לו מתפרה בשוק של בגדד.

יהודי עיראק קיוו תמיד שיום אחד תקום מדינה יהודית לעם היהודי בפלסטין "בשנה הבאה בירושלים הבנויה". כשקמה מדינת ישראל ב-1948 קומץ של יהודים ניסו לעלות לישראל דרך ירדן, טורקיה ופרס. רובם נתפסו ע"י השלטונות חלקם שוחררו וחלקם נעצרו.

שאר היהודים לא מיהרו לעלות. הן בשל חוסר הוודאות לגבי רמת החיים בארץ ישראל והן מכיוון שהחיים בעיראק היו נוחים. בתחילה שלטונות עיראק גם לא אפשרו ליהודים לעלות ארצה, בעקבות זאת היו עימותים בין היהודים לשלטון. בשלב מסוים ממשלת עיראק הודיעה שיהודי עיראק יכולים לעלות לארץ ישראל אך ללא רכושם. בשנת 1950 החלה העלייה מעיראק לישראל. יהודים מכל רחבי המדינה התאספו בבגדד, בתנאי צפיפות וללא פרטיות. הם חיו על מעט מזון ושתיה שקיבלו מהמוסדות היהודים בבגדאד.

פרטי הדרכון העיראקי המשפחתי

תמונה 1

חלק מיהודי עיראק היגרו לאנגליה, אירופה וארה"ב. וחלק גדול עלו לארץ ישראל. יום העלייה של משפחתו של כדורי נקבע ליום ראשון. ערב קודם, במוצאי שבת בחצות ממשלת עירק החרימה את כל רכושם של היהודים במקום מגורי המשפחה. ביום א' עזבו את ביתם עם מזוודה אחת גדולה לתשע נפשות ועם תחושת תסכול.

את הלילה האחרון בעיראק העבירו בבית הכנסת "מסעודה שם- טוב". למחרת "הארגון היהודי העיראקי" הסיע אותם לשדה התעופה "בגדד", ובהתרגשות רבה טסו לארץ ישראל. ב – 12 באוגוסט 1951 נחתו בשדה התעופה "בן גוריון". בארץ השתכנה המשפחה במעברה באור יהודה וכדורי למד בבית ספר על יסודי. הלימודים כללו גם שיעורי ערב, שם הכיר את אשתו עליזה. בנעוריו היה מדריך בתנועת נוער בית"ר וממקימי הקן במעברת אור יהודה. לאחר

לימודיו התגייס לגרעין נח"ל. עם שחרורו מהצבא החל לעבוד בענף הבנייה כמנהל אתרי בנייה. לכדורי נולדו שבעה ילדים, 24 נכדים ו- 4 נינים.

הזוית האישית

סיפור זה תועד במסגרת מיזם "הגדת העליות" 2019 ביוזמת החברה למתנ"סים בשיתוף תנועת של"מ, המשרד לשוויון חברתי, תכנית הקשר הרב דורי ובית התפוצות.

מילון

יהדות בבל
יהדות בבל (או יהדות עיראק) היא הקהילה היהודית באזור מסופוטמיה, או עיראק המודרנית. ראשיתה במאה ה-6 לפנה"ס, לפני כ-2600 שנה, לאחר חורבן בית המקדש הראשון על ידי האימפריה הבבלית והיא הקהילה היהודית העתיקה ביותר הידועה בתבל. ליהדות בבל היו הווי וצביון תרבותי מיוחדים, אשר הדריכו את העם היהודי כולו במשך מאות שנים, בכל רחבי תבל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”בערב של 1 במרץ 1947 הגיעו הארבעה מעיראק לנהר הירדן ומרחוק ראו את נצנוץ אורות הקיבוצים“

הקשר הרב דורי