מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתו של אליהו בן חיים

הדר והילה במפגש עם אליהו בן חיים
אליהו בן חיים במפגש בקשר רב דורי
סיפור חייו של אליהו

קצת על מרוקו

שמי אליהו בן חיים, אני נולדתי בתאריך 21.6 בשנת 1945 במרוקו בעיר קזבלנקה. קזבלנקה היא עיר על חופה האטלנטי של מרוקו. האוכלוסייה מונה כ-3.3 מיליון נפש והיא העיר הגדולה ביותר במרוקו והנמל העיקרי של המדינה. העיר זאת נחשבת למרכז הכלכלי של מרוקו.

ילדות במרוקו

היו לי חמישה אחים: שלושה בנים ושתי בנות, למדתי בבית ספר במרוקו. אבא שלי היה עצמאי, זגג. הוא בעל מלאכה העוסק בזיגוג כגון קיבוע שמשות במסגרות ובחלונות, החלפת זכוכיות ותיקונם. הזגג עוסק גם בבניית והחלפת קירות ודלתות מזכוכית. אמא שלי הייתה עקרת בית. כשהייתי בן 6 למדתי בבית ספר, היה לי אח בכור שברח ממרוקו ועלה לארץ בשנת 1948 בזמן קום המדינה. הוא התגייס לצבא והתפקיד שלו בצבא היה חבלן, הוא הוציא מוקשים והיה מניח מוקשים. בשנת 1952 הוא וארבעה חיילים עלו על מוקש וכולם נהרגו כולל אחי.

משפחתי וצבא

בשנת 1954 עלינו לארץ. ההורים שלי, אחים שלי ואני הגענו לשער עליה. משער העלייה לקחו אותנו למעברה ושם למדנו בבית ספר בעיר גנים. עברנו לשיכונים בקריית בנימין. בגיל 16 הוצאתי רישיון לאופנוע והייתי 30 שנה על אופנועים. בגיל 18 התגייסתי לצבא והייתי באותו תפקיד שאח שלי היה, הייתי חבלן. כשהשתחררתי מהצבא הכרתי את אשתי וכעבור שנה התחתנו בתאריך 22.6, שזה היה יום אחרי היום הולדת שלי.

עבודה

עבדתי כעצמאי כמו אבי, הייתה לי מסגרייה. בשנת 1995 עבדתי על גג של בניין של שבע קומות, תוך כדי עבודה נפלתי משבע קומות והייתי בבית חולים חצי שנה. השתחררתי מבית החולים והייתי בבית בהמשך הטיפול ושיקום במשך שלושה חודשים. אחרי האשפוז חזרתי לעבוד. בשנת 1995 סגרתי את המסגרייה ועבדתי בתואר הנדסה אחרי זה עברתי לעבוד בעוד עבודות.

אליהו באחד המפגשים בתכנית הקשר הרב דורי

תמונה 1

החיים בארץ ישראל

בגיל 9 עליתי לארץ יחד עם הוריי, עלינו באניית "רגבה" הייתה עלייה גדולה של היהודים והעלייה לארץ הייתה קשה. כשעליתי לארץ הייתה לי הרגשה טובה שעלינו למדינת היהודים. כשעלינו לארץ ההורים שלי אפילו נישקו את האדמה בגלל שזו הייתה המדינה הטובה. יהודי מרוקו היו עושים חגים מיוחדים יפים וגדולים. לפני שאשתי שנפטרה היינו חוגגים כל המשפחה ביחד את כל החגים אבל מאז שאשתי נפטרה אני הולך בחגים לילדים. יש לי  שני ילדים גרים פה בקריית אתא, בן אחד גר ברכסים, בת נוספת גרה בנהריה ועוד בת באילת. עכשיו אני גר לבד בבית. אני יודע לבשל ולהסתדר לבד והבן שלי בועז עוזר לי בכל הדברים.

הזוית האישית

אליהו בן חיים השתתף בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם תלמידות בית הספר רוגוזין א', הדר בן סימון והילה גיטמן. יחדיו הם תיעדו את סיפור חייו.

מילון

נישקו את האדמה
שמחו שהם הגיעו למידנת ישראל

ציטוטים

”תוך כדי עבודה נפלתי משבע קומות והייתי בבית חולים חצי שנה“

”אל תדין את חברך עד שתגיע למקום שלו“

” אל תאמר לכשאנפה אשנה שמא לא תפנה“

הקשר הרב דורי