מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייה תקומה והתיישבות

בפעילות המשותפת כתת ותיקים
סבא סנדק בברית שלי.
סבא שמעון מספר על העלייה לארץ

בס"ד.

שמעון יוסף נולד בשנת 1947 בעירק בעיר שיווארשיו. הוא עלה עם משפחתו לישראל בשנת 1950. שמעון השתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי ולמד בכתת הותיקים. שמעון סיפר לנכדו עומר ברובן את סיפור עלייתו לישראל מעירק.

רקע – מבצע עזרא ונחמיה

"מבצע עזרא ונחמיה, שנקרא גם מבצע בבל או מבצע עלי בבא, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לארץ במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם שמם של עזרא ונחמיה מנהיגים יהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילתה של תקופת בית שני. בתחילה, אסר החוק העיראקי על יציאת יהודים מהמדינה, אך למרות העונשים הכבדים שאיימו עליהם, הצליחו יהודים רבים לצאת מעיראק ולעלות לישראל, בעיקר דרך פרס השכנה. המבצע החל באפריל 1950, לאחר שממשלת עיראק הסכימה להתיר את יציאתם של היהודים מתחומה, והוא אורגן ובוצע על ידי ממשלת ישראל,הסוכנות היהודית וארגון הג'וינט ככל שגדל מספר הדורשים לצאת עלה מספר הטיסות, עד שהחלה רכבת אווירית בקו בגדאד-לוד. רובו הגדול של המבצע נערך בשנים 1950–1951." (ויקיפדיה)

אבי ואימי סיפרו לי שכשמלאו לי כמעט ארבע שנים, ביום בהיר אחד הגיע נציג מהסוכנות היהודית והודיע שעולים לארץ ישראל. הכל היה מהיר ופתאומי. אסרו על הורי להביא איתם רכוש או כסף ולכן הם הגיעו ארצה חסרי אמצעים, (השאירו בכפר בכורדיסטאן רכוש רב וכסף).

יהדות כורדיסטאן עולה לארץ ישראל

תמונה 1

בשנת 1951, הגיעו העולים מכורדיסטאן לארץ במבצע "עזרא ונחמיה", משפחתי נשלחה למחנה מעבר בעתלית, משם למעברה במגידו שם שהיינו תקופה ממושכת. החיים במעברה לא היו קלים, הייתה צפיפות נוראית, חוסר באמצעים יומיומיים, לא הלכנו לגן ולא בית ספר וציפינו ליום בו נצא מהמעברה ונגיע לבית קבע.

בשנת 1953 עברה משפחתי ממנסי (המעברה במגידו), למושב פרזון שבחבל תענך. במושב קבלנו בית קטן ושדות לעיבוד חקלאי. לאט לאט התמקמנו והקמנו את בית הקבע שלנו. גם לאחר החתונה נשארתי להתגורר במושב, מכיוון שאני הבן הקטן במשפחה, המשק של הורי עבר אלי, (בלשון המושב זה נקרא  –  בן ממשיך).

 

הזוית האישית

שמעון יוסף נולד בשנת 1947 בעירק בעיר שיווארשיו. הוא עלה עם משפחתו לישראל בשנת 1950. שמעון השתתף השנה בתכנית הקשר הרב דורי ולמד בכתת הותיקים. שמעון סיפר לנכדו עומר ברובן את סיפור עלייתו לישראל מעירק.

קישור לסיפור מפגש בחג פורים כתת מבוגרים עם תלמידים

מילון

מבצע עזרא ונחמיה
מבצע עזרא ונחמיה, שנקרא גם מבצע בבל או מבצע עלי בבא, הוא מבצע העלאת יהודי עיראק לישראל כחלק ממבצעי העלאת היהודים לארץ במהלך שנות ה-50. המבצע קרוי על שמם של עזרא ונחמיה, מנהיגים יהודים בבבל ובארץ ישראל בתחילתה של תקופת בית שני.

בן ממשיך
המשק של ההורים עובר לבן הקטן.

ציטוטים

”כיסופים לארץ ישראל.“

הקשר הרב דורי