מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייה ממרוקו לארץ ישראל

הנכד רום וסבא אשר
אשר ממן בצעירותו
סיפור עלייתי לארץ ישראל

שמי אשר ממן ועליתי לארץ ממרוקו בשנת 1957. חודש ימים לפני העלייה לארץ ישראל הגיעו למרוקו הנציגים של הסוכנות היהודית והודיעו לנו שתוך שבוע ימים יבואו לקחת אותנו למקום איסוף, כדי להתכונן לעלות לארץ ישראל. הם ביקשו מההורים לשמור זאת בסוד כדי שהדבר לא יוודע לערבים. ההורים שמרו זאת בסוד ולאחר שבוע ימים בשעות לילה מאוחרות הגיעו משאיות שאספו אותנו מנקודת האיסוף עם המון משפחות נוספות.

הביאו אותנו לנמל ומשם עלינו על אוניות. ההפלגה ארכה מספר ימים והים היה מאוד סוער, דבר שהקשה מאוד על ההפלגה. מרחוק ראינו אורות, ואז דיווחו לנו שעוד מספר שעות אנחנו נגיע לנמל חיפה ומשם יקחו אותנו לאחת הערים במדינה.

בחתונתי

תמונה 1

כשירדנו בנמל חיפה הכניסו אותנו לאחד האולמות. לאחר כשעתיים של הפסקה עלינו על משאית ונסענו כמעט שלוש וחצי שעות בערך, עד שהגענו לעיר שסיפרו לנו שקוראים לה קריית שמונה. באותו לילה ישנו באוהלים שהיו כבר מוכנים בנקודה בה היינו, ורק למחרת בבוקר התחלנו להתארגן עם קבלת מיטות מתקפלות מהסוכנות היהודית, כולל מזרונים ושמיכות. אני זוכר שקיבלנו שלושה אוהלים כי היינו משפחה מרובת ילדים.

מאלבום התמונות 

תמונה 2

לאחר תקופה של שלושה חודשים בערך הועברנו מהאוהלים לצריפים. ההתאקלמות הייתה קשה ורק אחרי מספר שנים המצב השתפר כשעברנו לבניינים רבי קומות והחיים נהיו טובים יותר.

כל העת הזו ההורים שלי עבדו ופרנסו את הבית בכבוד!

סרטון תיעוד קצר של אשר: 

הזוית האישית

רום אוחנה: לי היה מאוד כיף לעשות עם סבא את הסיפור ולמדתי המון דברים חדשים שלא ידעתי.

אשר ממן: היה לי מאוד כיף לעבוד עם נכדי.

מילון

קִרְיַת שְׁמוֹנָה
קִרְיַת שְׁמוֹנָה היא עיר השוכנת באצבע הגליל ושייכת מנהלית למחוז הצפון בישראל. היא הוקמה בסוף 1949 והוכרזה כעיר בשנת 1974. בקריית שמונה מתגוררים כ-24 אלף תושבים, והיא העיר הצפונית ביותר בישראל. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”ההתאקלמות הייתה קשה ורק אחרי מספר שנים המצב השתפר, כשעברנו לבניינים רבי קומות והחיים נהיו טובים יותר.“

הקשר הרב דורי