מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייה, השתלבות והגשמה עצמית

יוספה אלמוג
במעברה
יוספה אלמוג - אמנית רב תחומית

שמי יוספה אלמוג, ממשפחת סיגלר, אמי באה ממשפחת דוד, אמה נישאה פעם שנייה וסבתי ילדה 13 ילדים. שמי יוספה על שם אביו של אמי (יוסף). יש לי אחות אחת ושמה ליאורה. שלושה ילדים ושישה נכדים וכיום אני גרה באשדוד, עיסוקי העיקרי הוא אמנות רב תחומית.

נולדתי ברומניה, בעיר באקו, בשנת 1945.

אחרי תשע שנות נישואים של הורי, אבי היה במחנה עבודה. עליתי עם הורי באניית מעפילים ושמה "מדינת היהודים", בעלייה בלתי לגלית (עלייה בלי רשות האנגלים ששלטו בארץ). נתפסנו בחוף מדינת ישראל (בחיפה). כל אשר היה ברשותנו נזרק למים. זה קרה כאשר זרקו עלינו רימוני עשן וכל עיניהם של הנוסעים נתמלאו דמעות. נשלחנו  למעצר לאי קפריסין, למחנה עולים.

 אניית המעפילים "מדינת היהודים" – אח"י אילת

תמונה 1

 אניית המעפילים "מדינת היהודים" – אח"י אילת

תמונה 2

באי קפריסין, התאכסנו בצריף יחד עם 50 משפחות. כל מה שהמפריד בין כל משפחה היה סדין או שמיכה. למזלנו הצפיפות הרבה במקום אילצה בסופו של דבר את האנגלים להעלות ארצה את כל המשפחות עם ילדים מתחת לגיל 3, וכך יצאנו מקפריסין טרם קום המדינה.

נחתנו נחיתה רכה במעברת עולים בפרדס חנה. מהר מאוד אמי התקבלה לעבודה במעברה ואבי מצא עבודה בבניין (היה עזר בבניית פרדס חנה), שכרנו מקום לגור בו והוא היה חדר גדול, שטרם הגענו אליו הייתה שם אורווה, המטבח והשירותים היו מחוץ לחדר. פרדס חנה הייתה מושבה ותיקה. אני, ילדת עולים סבלתי הצקות מילדי הוותיקים.

תמונה 3

עם הזמן הוריי רכשו חלקת אדמה ובנו במו ידיהם את הבית הראשון שלנו, ונטעו בחצר מטע של עצי פרי. ההשתלבות האישית שלי הייתה קשה היות ותמיד הייתי העולה החדשה. כישרונותיי היו במשחק ובריקוד, ובזכות הכישורים שלי נפתח לי צוהר להזדמנויות להשתלב בחברה המקומית שהיה לי קשה להשתלב בה.

את חגיגות יום העצמאות חגגנו בכיכר המרכזית במושבה והאירוע והאווירה זכורים לי עד היום (בשירי געגועי למושבה, אני מזכירה לעצמי את האירוע).

לכיתה ח' עליתי כשעברנו דירה לקריית גת (לשם שינוי, עיירת עולים ועוזבי קיבוץ). העברית הצחה שלמדתי בפרדס חנה הייתה לי לרועץ, והקניטו אותי שאני "מדברת עברית של שבת". אופיי הנוח יצר הזדמנויות של חברויות חדשות והכרויות מחוץ למסגרת הלימודים. שם התפתחתי לנערה פעילה, מתנדבת, משחקת בתיאטרון המקומי, מופיעה בלהקת המחול ומשם התגייסתי לצבא, ובצבא מצאתי את בן זוגי לחיים.

משוב על תכנית הקשר הרב-דורי

השותפים לכתיבת הסיפור הן: אורטל גבריאלוב ונועה בן דוד – התלמידות ויוספה אלמוג שעליה נכתב הסיפור.

בפרויקט זה וכולנו נהנו ולקחנו חלק פעיל בכתיבת הסיפור ובהצגתו. כולנו למדנו אחת מהשנייה על חייה ועל כישרונותיה של האחרת. תרגלנו עבודה במחשב ואת השימוש בו, ובעיקר שמחנו לקחת חלק בפרויקט מיוחד שכזה שפותח אותנו לעולמות חדשים.

העשרה

אוניית המעפילים "מדינת היהודים" – אח"י אילת: "אניית המעפילים "מדינת היהודים" אניית אח"י אילת‏ הייתה האונייה הראשונה של חיל הים הישראלי והראשונה שהשתתפה בקרב ימי במלחמת השחרור. האונייה החלה דרכה בשנת 1927, בשנת 1947 הוסבה לאוניית מעפילים בשם "מדינת היהודים", ובאפריל 1948 הוסבה לספינת תותחים בשם אח"י אילת א-16."

תכנית הקשר הרב דורי, תשע"ה, 2015מדריכה יישובית ניצה דה פורטו 

מילון

אוניית המעפילים "מדינת היהודים" - אח"י אילת
אוניית המעפילים "מדינת היהודים" אניית אח"י אילת‏ הייתה האונייה הראשונה של חיל הים הישראלי והראשונה שהשתתפה בקרב ימי במלחמת השחרור. האונייה החלה דרכה בשנת 1927, בשנת 1947 הוסבה לאוניית מעפילים בשם "מדינת היהודים", ובאפריל 1948 הוסבה לספינת תותחים בשם אח"י אילת א-16.

ציטוטים

”בזכות הכישורים שלי נפתח לי צוהר להזדמנויות להשתלב בחברה המקומית“

הקשר הרב דורי