מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

איפה הים בבאר שבע?

אני וסבא שלום
באר שבע של שנות ה - 50
סבתא ג'נט רצתה לגור באשדוד ליד הים

שמי הראל מארק, השנה בתכנית הקשר הרב דורי נפגשתי עם סבי שמעתי את סיפוריו ותעדנו את סיפורו. סבא שלום מארק נולד בתוניסיה, בשנת 1952, סבא מספר על עלייתו לארץ.

סבא שלום מספר:

"עלייתנו לארץ הייתה בחסות הסוכנות היהודית לאחר שארזנו כמה דברים ושלחנו אותם במכולה לארץ ישראל העלו אותנו לאנייה גדולה מתוניסיה ועד למרסי שבצרפת, ומשם באנייה נוספת שטנו לארץ ישראל. הגענו לנמל חיפה בשעות הלילה ואמא שלי, סבתא ג'נט ז"ל, ביקשה שישכנו אותנו באשדוד, כי היא ידעה שבאשדוד יש ים והיא מאוד אהבה את הים. הגענו לנמל חיפה בשעת לילה מאוחרת היא ואבא שלי, סבא שמעון ז"ל – יחד איתי ועם שתי אחיותיי, עלינו למשאיות ומנמל חיפה העבירו אותנו לבאר שבע ואמרו לנו שזו העיר אשדוד.

אמא שלי, סבתא ג'נט ז"ל, שאלה: "איפה הים?" ונאמר לה שעכשיו לילה ולא ניתן לראות את הים ובבוקר היא תוכל לראות את הים. למחרת בבוקר כשהתעוררנו וחיפשנו את הים מעבר לגבעות החול ומה שנגלה לעיננו היה ים, אבל ים של חול. מכיוון שכבר אנשי הסוכנות לא היו בקרבת מקום נשארנו בבאר שבע. שיכנו אותנו בשכונה ב' בדירות במבנה רכבות.

תמונה 1

בבאר שבע נולדה אחותי הצעירה. גדלנו בבית לא ממש גדול, אבל מלא שמחה אבא שלי, סבא שמעון ז"ל, עבד בעבודות כפיים ואמא שלי, סבתא ג'נט ז"ל, היתה עקרת בית – גידלה וחינכה אותנו.

הזוית האישית

הראל מארק, בתכנית הקשר הרב דורי יחד עם סבא שלום מארק – סיפור העלייה של סבא שלום מתוניסיה.

אני וסבא שלי 

תמונה 2

מילון

באר שבע
בְּאֵר שֶׁבַע היא עיר במחוז הדרום. היא העיר השמינית באוכלוסייתה במדינת ישראל, והשנייה בשטחה (אחרי ירושלים). שטח השיפוט של באר שבע הוא 117,500 דונם. הוכרזה כעיר בשנת 1906....ביום ראשון, 31 בדצמבר 1950 התקיים טקס חנוכת העיר החדשה במעמדה של שרת העבודה גולדה מאיר. העיר החדשה נבנתה מצפון לעיר הטורקית, היא קלטה עולים רבים, ונבנתה על פי תוכנית של "עיר גנים" פרברית בה בתים צמודי קרקע מפוזרים במרחקים גדולים. אך לאחר מכן הוחלט שתוכנית זו לא מתאימה לתנאי הסביבה והאקלים, ובמהרה צופפו השכונות החדשות.

ציטוטים

”כשהתעוררנו בבוקר, חיפשנו את הים - מה שנגלה לעיננו היה ים אבל ים של חול.“

הקשר הרב דורי