מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עליזה גולן מפורט סעיד שבמצרים לישראל

אנחנו עם עליזה גולן
אנחנו מראיינים את עליזה
מחנה ישראל, מחנה עולים

תכנית הקשר הרב דורי, התלמידים:אלון עשהאל, מתן דוד ויובל הלוי נפגשו השנה עם עליזה גולן.אזולאי  ותעדו את סיפורה. היא נולדה במצרים בתאריך 25 לאפריל 1932.

עליזה גולן מספרת: 

בזמן המלחמה, כאשר הייתה אנטישמיות והשנאה במצריים ליהודים התגברה, ההורים שלי, החליטו לעלות ארצה, עלינו לישראל בשנת 1949

הייתי אז בת 17 והתחלתי מייד לעבוד בבית חרושת של מעילי גשם. היינו במחנה ישראל, מחנה עולים, שנקרא מחנה ישראל זה היה מחנה העולים הגדול ביותר, היום זה ליד היישוב לוד.

תמונה 1

 

לאחר מכן, לאחר כחצי שנה, עברנו לעיר רמלה בבית של "חוש הנטוש".  לא היו בכלל מים, לא היה חשמל. היו רק מנורות עם נפט. בכל מקום היו רק מנורות נפט. היו תנאים קשים אבל התגברנו. אני זוכרת בימי מלחמת העצמאות שמענו רדיו, הקשבנו בשקט, כי פחדנו לשים ברדיו את הקול על גבוה, כיוון שפחדנו מהמלחמה ופחדנו שישמעו אותנו.

הקשר כרב דורי – הזוית האישיתהתלמידים: אלון עשהאל, מתן דוד ויובל הלוי מספרים על המפגשים  עם עליזה:" היה לנו כייף להקשיב ולשמוא את סיפוריה של עליזה גולן. למדנו ממנה וגם לימדנו אותה. התכנית הזאת היא רעיון טוב מאוד.

 אנחנו עם עליזה וחברתה .מראיינים את עליזה

תמונה 2

 העשרה

פורט סעיד: "פורט סעיד (בערבית: ???????, תעתיק מדויק: בוּרְסַעִיד) עיר נמל במצרים, הנמצאת על חוף הים התיכון, בסמוך לתעלת סואץ. יש לה עיר תאומה בצדה השני של תעלת סואץ בשם פורט פואד.

עד שנות ה-60 של המאה ה-20 הייתה עיר זו הגדולה והמבטיחה מבין שלוש ערי התעלה. במהלך מלחמת העולם הראשונה, צבא האימפריה העות'מאנית פלש לעיר בניסיון להשתלט על התעלה, אך נהדף בידי הבריטים ששלטו במצרים…במבצע מוסקטר, שנערך בנובמבר 1956, השתלטו על העיר כוחות של בריטניה וצרפת. ישראל ניצלה השתלטות זו למבצע תושייה, להעלאת יהודי פורט סעיד ופורט פואד לישראל. לנוכח התנגדות בינלאומית נסוגו הכוחות הבריטים-צרפתים מפורט סעיד בדצמבר 1956"

מחנה ישראל, מחנה עולים: "מחנה ישראל היה מגדולי מחנות העולים ומעברות העולים בישראל, שכן צפונית לעיר לוד ומזרחית לכביש לוד – פתח תקוה. מועצה מקומית לשעבר (בשנים 1965-1957).כיום שטח המעברה נמצא בתוך מתחם התעשייה האווירית לישראל.

ויקיפדיה.

 מורה מוביל תכנית, יוני קונר

 תשע"ו

מילון

פורט סעיד
פורט סעיד (בערבית: ???????, תעתיק מדויק: בוּרְסַעִיד) עיר נמל במצרים, הנמצאת על חוף הים התיכון, בסמוך לתעלת סואץ. יש לה עיר תאומה בצדה השני של תעלת סואץ בשם פורט פואד. עד שנות ה-60 של המאה ה-20 הייתה עיר זו הגדולה והמבטיחה מבין שלוש ערי התעלה. במהלך מלחמת העולם הראשונה, צבא האימפריה העות'מאנית פלש לעיר בניסיון להשתלט על התעלה, אך נהדף בידי הבריטים ששלטו במצרים...במבצע מוסקטר, שנערך בנובמבר 1956, השתלטו על העיר כוחות של בריטניה וצרפת. ישראל ניצלה השתלטות זו למבצע תושייה, להעלאת יהודי פורט סעיד ופורט פואד לישראל. לנוכח התנגדות בינלאומית נסוגו הכוחות הבריטים-צרפתים מפורט סעיד בדצמבר 1956.

מחנה ישראל, מחנה עולים
מחנה ישראל היה מגדולי מחנות העולים ומעברות העולים בישראל, שכן צפונית לעיר לוד ומזרחית לכביש לוד - פתח תקוה. מועצה מקומית לשעבר (בשנים 1965-1957).כיום שטח המעברה נמצא בתוך מתחם התעשייה האווירית לישראל.

ציטוטים

”היינו במחנה עולים שנקרא מחנה ישראל זה היה מחנה העולים הגדול ביותר“

הקשר הרב דורי