מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עולם המים – סבא הצוללן – הנדסת אניות

אני וסבא
סבא במדי חיל הים
הקשר הרב דורי - דביר וסבא רמי

רקע
סבא רמי סימון
סבא נולד בישראל בתאריך 30/8/1949. הוא היה בצבא ושירת בחיל הים 25 שנים. בילדותו, הוא גר בחיפה וכיום בחיפה וגם בתל אביב. סבא פגש את סבתא ברכה (מצד אבא) בצופים. המשחקים שסבא אהב כילד הם: שוטרים וגנבים, סימני דרך. המקצועות שהוא הכי אהב הם: מתמטיקה, פיסיקה, תנ"ך וספורט. היום התחביב של סבא הוא ריצה.   
 
סיפורי סבא שאליהם התחברתי
סבא מספר:
משחקי ילדות:
"הורי עבדו מבוקר עד לילה לפרנסת המשפחה, ואנו הילדים היינו די עצמאיים. היה לנו הרבה זמן פנוי, אותו העברנו בשכונה במשחקי כדור בעיקר מחניים וכדורסל, בשוטרים וגנבים מחבואים וסימני דרך. כמעט שלא היו מכוניות באותה תקופה והרחובות היו די ריקים ופנויים למשחקים. חלב ומוצריו ונפט לחימום חולקו באותם שנים בעגלות שהיו רתומות לפרדות ולחמורים.
 
בשעות אחה"צ היינו משחקים על העגלות בבוקרים ואינדיאנים, ומחקים את ההתנהגות שלהם מתוך ספרי אינדיאנים שקראנו אז מהסופר קרל מאי. בבית הספר היסודי לא היו מספיק כיתות, ולכן במשך שנה למדתי בכיתה שהתחילה את הלימודים רק אחרי הצהרים. קראו לזה משמרת שניה בבוקר היינו מתחבאים במרפסת וזורקים על הילדים שממהרים לבית הספר שקיות ניר מליאות במים. השתעשענו בזה עד שתפסו אותנו וקראו להורים לשיחה אצל המנהלת של ביה"ס…… ".   
 
צוללות:
"זמן קצר לאחר התגייסותי זכיתי להפליג בפעם הראשונה בצוללת. השנה היתה 1972 והפלגתי באח"י (אניית חיל הים) דולפין שהיתה אחות לצוללת דקר שטבעה בשנת 1968 במהלך הפלגתה מאנגליה ארצה. הצוללת היתה ישנה ונבנתה בשנת 1942. תפקידי היה לטפל במדידת המאמצים על הצוללת בזמן צלילה כדי להיות בטוח שהיא בטוחה לצלילה.
 
אכן התוצאות היו טובות כפי שחזינו מראש. הצלילה היתה מאוד מרשימה. כל ההוראות ניתנו בשקט, ובמהלך ההפלגה היא היתה מאוד יציבה ולא הרגשנו טלטולים בגלל הים. הארוחה שהתכבדנו בה הייתה מאוד טעימה ומשובחת, כשחזרנו לנמל היתה לי הרגשה מאוד טובה וחשתי שבזה הייתי רוצה להמשיך לעסוק במהלך השרות.   
 
בשנת 1974 נולד הבן הבכור אבי ושנה לאחר מכן נשלחנו לאנגליה לפקח על בנית צוללות הגל. (זו שנמצאת היום במוזיאון חיל הים בחיפה). לאחר חזרתנו ארצה המשכתי לעסוק בצוללות במסגרת השרות הצבאי.  הפעם זה היה בתחום האחזקה והשיפוצים. הייתי אחראי לשיפוץ הראשון של צוללת הגל שעל בנייתה פיקחתי באנגליה. ביום שהורדנו את הצוללת למים נולד בני השלישי אורן.
 
מספר חודשים לאחר מכן יצאנו לארה"ב שם השלמתי תואר שני בהנדסת אניות. נושא המחקר שלי היה על גופי צוללות. לאחר שחזרנו ארצה עסקתי בתפקידים שונים וקודמתי לדרגת אלוף משנה בה שרתתי כ – 4 שנים בתפקיד ראש מחלקת כלי שייט. בתפקיד זה גם היתה לי הצלילה האחרונה בחיל הים. זה אחרי שיפוץ גדול לצוללת אשר במהלכו היא נחתכה הוחלפו לה מכלולים גדולים והוא חוברה חזרה.
 
צלילה זו היתה מרגשת במיוחד משום שהיא סיכמה הרבה שנות פעילות וסיפוק מהעיסוק בצוללות.
 
תשע"ו
 

מילון

אקסודוס 1947 יציאת אירופה תש"ז
שם אניית המעפילים שסבא רבא וסבתא רבא ניסו לעלות ארצה וגורשו לגרמניה על ידי האנגלים

מצעד צבאי
מצעד שהצבא נהג לצעוד ביום העצמאות בערים הגדולות והציג את כלי הנשק והחילות השונים. סבא צעד כגדנעי במצעד האחרון ב1966

מלחמת ששת הימים
מלחמה שפרצה ביננו למצרים ירדן וסוריה ב5 ליוני 1967 היא נמשכה 6 ימים ובמהלכה שוחררה ירושלים.

יום שחרור ירושלים
ב6 ליוני 1967 סבא עשה ביום זה את בחינת הבגרות בתנ"ך

אח"י
ראשי תיבות של אניית חיל הים. למשל אח"י דולפין אניית חיל הים הקרויה דולפין

צוללת דולפין
דגם צוללת ישנה. השם ניתן גם לדגם צוללות חדש

צוללות גל
צוללות שנבנו באנגליה בשנות השבעים וסבא פיקח על בניתן. אח"י גל מוצבת היום במוזיאון חיל הים בחיפה.

מלכישוע
שם שניתן לבובת שלג שבנינו בחורף באמריקה בחצר הבית ובחורף בגרמניה במרפסת.

ציטוטים

”אמא ואבא שלי ניסו לעלות ארצה באניית מעפילים מפורסמת בשם אקסודוס 1947 “

”צלילה זו היתה מרגשת במיוחד משום שהיא סיכמה הרבה שנות פעילות וסיפוק מהעיסוק בצוללות.“

הקשר הרב דורי