מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עגילי השואה

רוסיה מלחמת העולם השנייה
עגילי תכלת כצבע עיניה של סבתא
היא רצתה להשאיר אחרי מותה חפץ שהיה משמעותי בחייה

סיפורם של העגילים

סיגל רייסקי מביאה את סיפורה של סבתא ריסל: "כל מי שמקבל עגילים אלה שומע את הסיפור". סבתא ריסל מספרת:

זה קרה במלחמת העולם השנייה. "ביוני 1941 יצא היטלר למערכה נגד ברית המועצות תוך הפרת הסכם ריבנטרופ-מולוטוב ("מבצע ברברוסה"). המועד המקורי למערכה נקבע לאפריל 1941"

"ב-22 ביוני 1941 פלשה גרמניה בסיוע פינלנד (מלחמת ההמשך), הונגריה ורומניה לברית המועצות, במבצע עצום שכונה "מבצע ברברוסה". במהלך החודשים הראשונים התקדמו הגרמנים במהירות לאורך כל החזית הסובייטית. הם הגיעו בצפון החזית ללנינגרד והטילו עליה מצור שנמשך למעלה משלוש שנים. במרכז החזית הם הגיעו עד עיר הבירה מוסקבה, אולם לא הצליחו לכובשה. בדרום החזית התכוונו הגרמנים להגיע לשדות הנפט שבקווקז. הם הצליחו לכבוש את אוקראינה וחצי האי קרים ובאוגוסט 1942 פתחו בקרב עיקש על העיר סטלינגרד." ( ויקיפדיה).

 מלחמת עולם שנייה רוסיה (ויקיפדיה)

תמונה 1

בעיירה ברוסיה שנכבשה על ידי הגרמנים, חייתה בחורה בשם ריסל, זו סבתי. הנאצים תפסו את כל תושבי העיירה ושלחו אותם לגטאות, ביניהם כל בני משפחתה של ריסל, שנים עשר אחים ואחיות.

ריסל הייתה נערה יפה ונבונה. היא הבינה מהר מאוד מה מתרחש מסביבה, שמי שנשלח לתאי הגזים ,לא חוזר משם לעולם כמו שקרה לבני משפחתה שלא ראתה אותם יותר.

היא רצתה להשאיר אחרי מותה חפץ שהיה משמעותי בחייה, ואלה הם עגילי התכלת כצבע עיניה, שענדה אותם כל הזמן. אלה היו העגילים שקיבלה בחגיגת הבת מצווה שלה מהוריה. במשך לילות שלמים לא עצמה עין ורק חשבה היכן תסתיר את עגיליה ואיך יגיעו לאחד מבני משפחתה לאחר מותה. חשוב היה לה שעגילים אלה יעברו מדור לדור ויזכירו את מה שהנאצים עוללו ליהודים.

תמונה 2

פתאום עלה במוחה רעיון, לטמון עגילים אלה מתחת לעץ הבודד שהיה בגטו. ריסל מיהרה לשתף את בת דודתה נינה, במעשה שעשתה.

לאחר שנים של שהיה בגטו, שוחררו היהודים מידי הצבא הרוסי. ריסל לא שכחה לקחת את העגילים שטמנה מתחת לעץ והביאה אותם בעלייתה לארץ ישראל.

מאז ועד היום עגילים אלה עוברים מדור לדור. אימי קיבלה אותם מאימה ריסל וכשיחגגו לי בת מצווה אענוד אותם בגאווה ואספר את סיפורה של ריסל סבתי. חשוב מאוד שנזכור ולא נשכח מה שמשפחותינו עברו בשואה.

סיגל רייסקי כיתה ה'2 בי"ס "נופים" מגדל העמק.

העשרה

מלחמת העולם השנייה: "מלחמת העולם השנייה היא המלחמה הגדולה ביותר שידעה האנושות. מספר החללים במלחמת העולם השנייה (לפי ההערכות המקובלות) כ-64.5 מיליון בני אדם, יותר מבכל מלחמה אחרת בהיסטוריה‏. במלחמה לחמו שתי בריתות: מדינות הציר כנגד בעלות הברית. המדינות העיקריות במדינות הציר היו גרמניה הנאצית, איטליה הפשיסטית והאימפריה היפנית. המדינות העיקריות בבעלות הברית היו הממלכה המאוחדת, צרפת, ברית המועצות, ארצות הברית, ובהמשך המלחמה גם סין". 

אגף מורשת משרד החינוך, 

תשע"ה 2015

מילון

מלחמת העולם השנייה
מלחמת העולם השנייה היא המלחמה הגדולה ביותר שידעה האנושות. מספר החללים במלחמת העולם השנייה (לפי ההערכות המקובלות) כ-64.5 מיליון בני אדם, יותר מבכל מלחמה אחרת בהיסטוריה‏. במלחמה לחמו שתי בריתות: מדינות הציר כנגד בעלות הברית. המדינות העיקריות במדינות הציר היו גרמניה הנאצית, איטליה הפשיסטית והאימפריה היפנית. המדינות העיקריות בבעלות הברית היו הממלכה המאוחדת, צרפת, ברית המועצות, ארצות הברית, ובהמשך המלחמה גם סין.

ציטוטים

”מאז ועד היום עגילים אלה עוברים מדור לדור“

”כשיחגגו לי בת מצווה אענוד אותם בגאווה ואספר את סיפורה של ריסל סבתי“

הקשר הרב דורי