מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עבודתי במכון איילון

סבתא רבתא חנה הורן
חנה הורן מבקרת במכון אילון
סבתא רבתא מיצרת נשק

הקדמה 
פלוגת עבודה היא קבוצת צופים שהוכשרו בדגניה ונשלחו לכבוש עבודה עברית בפרדס חנה. זאת נקראת פלוגת עבודה לעבוד בפרדסים ובכרמים במקום פועלים ערבים.
 
 
קרן קיימת נוסדה ב 26 לדצמבר 1901.  אחרי שהרצל נכשל במאמצים לקנות את השטח מן הסולטאן אז הוצע הרעיון לאסוף כסף מן העם. ובכול בית ובכל מוסד יהודי אספו פרוטה לפרוטה בקופסה הכחולה כדי לגאול אדמה בפלסטינה א"י. בתחילת ההתיישבות הראשונה נוצרו מושבות חקלאיות חדשות (לדוגמה: גדרה, ראשון לציון)   ופותחו שני ענפי חקלאות חדשים, פרדסנות וכרמים.
 
בשנת 1944 פנה אל פלוגת העבודה של הצופים  בפרדס חנה גוף שנקרא "תעש" עם הצעה קשה ומרגשת. 
ההצעה הייתה לעבוד בייצור נשק בהסתר מן הבריטים וגם מכל שאר הישוב ישראל. פנו אלינו ממוסד תע"ש – תעשיית נשק, ההגנה ייצרה נשק בהסתר מן הבריטים שלא הרשו לייצר נשק.
המפעל  שכן בגבעת הקיבוצים שליד רחובות.  המפעל הוסתר  מתחת למאפייה ומכבסה ששימשו כמסתור למפעל יצור הנשק. הוקם מפעל בתוך האדמה ומעליו הקיבוץ – קיבוץ  צופים א'.
המפעל נבנה בסתר בלילה ב-22 יום בלבד! המפעל קרוי "מכון איילון"
הסתרת המפעל
למפעל היו שתי כניסות אחד במאפיה והשני במכבסה .המכבסה הייתה פופולרית מאוד בסביבת רחובות ואפילו הבריטים היו מביאים לשם מדים לכביסה. למפעל שתי כניסות אחת דרך המכבסה והשנייה דרך המאפייה. למכבסה קראו "מכונת הפלא" כל פעם שלחצו על כפתור מיוחד המכונה זזה ונתגלה פתח תת קרקעי שמוביל למפעל הכדורים מתחת לאדמה. אותו דבר אצל האופה שם היו מרימים דלת מרתף ומגיעים למפעל.
 
תמונה 1
 מכונת הכביסה מעל פתח הכניסה למכון
 
תמונה 2
 
היציאה מהמאפיה
 
במפעל ייצרו כדורים ורובי "סטן" – כלי נשק שהיה שכיח באותה תקופה.
 
לאחר הכניסה למפעל דרך הפתח התת-קרקעי,  כל אחד תפס את מקומו.

אני תפסתי את שלי ליד מילוי המגשים. באמצע היום היינו מפסיקים ואוכלים צהרים

בסוף היום היינו משתזפים בחדר הקוורץ בו היו מנורות שיזוף. לאחר השיזוף עלינו לאכול והלכנו לישון. 
מנורות הקוורץ שימשו לשיזוף העובדים במפעל שלא ראו אור חמה. כששאלו את עובד המפעל: "איפה אתה עובד?" התשובה הרגילה הייתה: ב"חלקה". בן אדם העובד בחלקה אמור להיות שזוף לכן במפעל הותקנה מנורת קוורץ ששיזפה את העובדים. באותה תקופה גם האמינו שמנורת קוורץ טובה לבריאות.
ייצור הכדורים 
השלב הראשון של ייצור הכדור היה כולו בנוי על עבודת ידיים.
קיבלנו מגש מעץ עם 40 חורים. בכל חור הכנסנו תרמיל ריק. לתרמיל שפכנו אבק שרפה ולסיום שמנו על התרמיל פיקה. כל תנועה קטנה הייתה מסוכנת. בקלות רבה כל הכדורים היו מתפוצצים או נופלים מהמגש.
 תמונה 3
 העבודה במכון
 
תמונה 4
 העבודה במכון
 
תמונה 5
חברות עובדות במכון
 
שום דבר לא היה מושלם. למפעל היו קשיים. גם קשיים מתוך העם שלנו.
הארגון המחתרתי אצ"ל פוצץ משאית בריטית מלאה בחיילים וגרם לכך שיחשדו בחברי הקיבוץ. כשחברי הקיבוץ שמעו על כך , הם לקחו את הפצועים וטיפלו בהם וכך הוסרה האשמה מבני הקיבוץ.
 
 משוב על פעילות התיעוד
תום – אני מאוד נהיניתי ואהבתי לעבוד גם עם סבתא וגם בלי סבתא. אני למדתי הרבה על מבנה השקופית ועל הצורך בתמונות. תודה לעידית שעזרה לי לאורך כל המצגת.
ללי-הכבוד לעבוד עם הנין הבכור שלי, בעל תלתלי הזהב וחיוך ממזרי, היה הנאה צרופה. הנושא היה מרתק. נעים לספר לו חלק חשוב בחיי .על מנת להסביר את התקופה השיחה עם תום החזירה אותי למושגים שכבר לא מדברים עליהם היום: כיבוש העבודה העברית, קרן קיימת, והעליות למיניהן. 
נכתב בשנת 2009 
מורה מובילה אילת שחק
 
תשס"ח

מילון

פלוגת עבודה
קבוצת צופים שהוכשרו בדגניה ונשלחו לכבוש עבודה עברית בפרדס חנה. זאת נקראת פלוגת עבודה לעבוד בפרדסים ובכרמים במקום פועלים ערבים.

ציטוטים

”בן אדם העובד בחלקה אמור להיות שזוף לכן במפעל הותקנה מנורת קוורץ ששיזפה אותנו “

הקשר הרב דורי