מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

ספר התורה ששרד את השואה

הנכדה נועם וסבה יורם
משפחת גולדשמיט
סיפור על סבי תיאודור גולדשמידט שהציל ספרי קודש מתופת השואה.

שמי יורם גולדשמיט, אני משתתף בתכנית הקשר הרב דורי. בחרתי לספר אודות סבא שלי. שמו היה תיאודור (רפאל) גולדשמידט. הוא נולד בפרנקפורט שבגרמניה בשנת 1882. במלחמת העולם הראשונה הוא היה קצין בצבא הגרמני, נפצע, ורגלו נכרתה. לאחר המלחמה התחתן סבי תיאודור עם אשתו זלמה ונולדו להם שני בנים: אריך (יעקב) וולטר (אשר), שהוא אבא שלי.

וולטר היה שחיין במכבי פרנקפורט, הוא התאמן בנהר המיין. בשנת 1935 נשלח וולטר עם נבחרת מכבי גרמניה למכבייה השנייה. הוא זכה בשתי מדליות זהב במשחים של 100 ו- 200 מטרים בסגנון חזה. עם סיום המכבייה החליט וולטר להישאר בארץ ולא חזר עם הנבחרת לגרמניה. אחיו אריך (יעקב) הצטרף אליו לאחר שנה והם גרו יחד בחיפה.

סבי וסבתי – תיאודור וזלמה המשיכו לגור בפרנקפורט. בליל הבדולח בשנת 1939 שרפו האנטישמים את כל בתי הכנסת בגרמניה ואוסטריה, גם בית הכנסת בפרנקפורט הועלה באש. נוצרי, חבר של תיאודור, נקלע למקום ותוך סיכון נפשו הוציא ספר תורה ומגילת אסתר מארון הקודש. הוא הביא את ספר התורה ואת מגילת אסתר לתיאודור.

הנאצים גירשו את תיאודור וזלמה למחנה הריכוז טרזיינשטט. תיאודור וזלמה השאירו את כל רכושם בביתם ולקחו עימם רק את ספר התורה ואת מגילת אסתר. הם שרדו את השואה. לקראת סוף מלחמת העולם השנייה, לפני שהגיעו כוחות הברית והסובייטים למחנה הריכוז, החליט מפקד מחנה הריכוז לעשות מעשה הומאני (חיובי) ולשחרר חלק מהיהודים שהיו במחנה. הוא קיווה שמעשה זה יסייע לו להינצל מהעמדתו לדין על פשעים שביצע במהלך המלחמה.

סבי וסבתי-תיאודור וזלמה היו בין אלה שהוחלט לשחררם. תיאודור הסיר את התותבת של רגלו והחביא במכנס את ספר התורה ואת מגילת אסתר וזאת על מנת להסתיר את המעשה מהנאצים. הוא ידע שהנאצים לא יאפשרו לו להוציא את ספרי הקודש ממחנה הריכוז וכך על קביים הוא יצא ממחנה הריכוז. הם הגיעו ללונדון, אנגליה, ומשם עלו באנייה לישראל.

ספר התורה שניצל ממחנה טרזיינשטט, כיום בבית הכנסת בטבעון

תמונה 1

באותה תקופה, שלטו הבריטים בישראל (פלסתינה) ומנעו כניסה של יהודים. לאבי וולטרצ היה חבר יהודי בשם קרל יעקב. קרל היה קצין מתנדב במכבי אש בחיפה והיו לו חברים שהיו קצינים בריטים. הוא ניצל את קשריו איתם וסידר לתיאודור וזלמה אישור כניסה לארץ. הם התאחדו עם הבנים שלהם וגרו איתם בחיפה. לאחר מכן הם עברו לגור בטבעון.

לאות הוקרה על עזרתו של קרל יעקב, נתן לו תיאודור את מגילת אסתר שהציל במחנה. בנו של קרל, גדי, גר בכפר חסידים. הוא הקים במקום מוזיאון בו שוחזרה עיירה יהודית ממזרח אירופה. המוזאון  נקרא "יענקל'ה שטטל". במצגת שגדי מציג בפני אורחי המוזיאון, הוא מספר את סיפור ספר התורה ומגילת אסתר שמוצגת במקום. את ספר התורה תרם תיאודור לבית הכנסת בטבעון, והוא משמש עד היום לתפילה.

הסיפור שסיפרתי משלב אהבות רבות: אהבה לתורה, אהבה לארץ ישראל, אהבה לציונות ואהבה לספורט. בזכות כל האהבות הללו משפחתנו קיימת.

 

הזוית האישית

הנכדה נועם: מסיפור זה למדתי הרבה על משפחתי ועל תיאודור וממש נהניתי, אהבתי להיות אתך וגיליתי דברים חדשים. תודה על הכל.

סבא יורם: מפגשי התכנית "הקשר הרב דורי" נתנו לי הזדמנות מיוחדת לספר לנועם את ההיסטוריה של משפחתי. זו הייתה חוויה מאוד מיוחדת, ומאוד נהניתי מהמפגשים עם נועם.

מילון

הומאני
מעשה אנושי חיובי

טרזיינשטט
רֶזִין או טֶרֶזְיֶינְשְטָט הוא מבצר במחוז לאבֶם שבצ'כיה, כ-60 ק"מ צפונית לפראג, שתפקד כמחנה ריכוז ליהודי הפרוטקטורט של בוהמיה ומורביה וליהודי מרכז אירופה ומערבה בזמן הכיבוש הנאצי במהלך מלחמת העולם השנייה. כ-90% מהאסירים היהודים בטרזיינשטט נרצחו על ידי הנאצים. מתוך 160,000 אסירים יהודים שנשלחו למחנה, נותרו במחנה בסוף המלחמה 19,000 בני אדם. (ויקיפדיה)

ציטוטים

”סוף מעשה במחשבה תחילה“

הקשר הרב דורי