מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סכין המלוח'יה של סבא טוני

אני וסבא מכינים את מאכל המלוח'יה.
סבא חותך מלוחיה עם הסכין המיוחדת
סכין המלוחיה

סבא שלי טוני נולד במצרים בשנת 1945 בעיר אלכסנדריה בשנת 1948. כשהיה בערך בגיל 3 סבי ומשפחתו החליטו לעלות לארץ ישראל.

בין החפצים שהביאו איתם לארץ, הם הביאו גם סכין מיוחדת לחיתוך עלים. חיתוך העלים להכנת מאכל מיוחד הנקרא מלוח'יה: "מלוח'יה היא מאכל המורכב מנזיד עלים צעירים של מלוכיה נאכלת וסוגים משתנים של בשר. בדרך כלל מוגשת מלוח'יה מלווה באורז לבן. מקורה במצריםשם היא נחשבת ל"מאכל לאומי" והיא מוכרת גם בישראל במטבחם של פלסטינים ושל יהודים יוצאי מצרים". (ויקיפדיה)

הסכין עשויה מלהב מקוערת ובקצוות ידיות עץ. הסכין עברה במשפחה כבר ארבע דורות. הסכין הייתה בבעלותה של סבתא של סבא שלי. הסבתא רבתא העבירה את הסכין לאמו של סבי והיא העבירה אותו לסבי. סבי זוכר בילדותו כיצד אמו הכינה מלוח'יה והשתמשה בסכין זו.

הסכין כיום בבעלותה של דודתי רינת אחות של אבא שלי. גם כשדודתי רינת הייתה קטנה היא הייתה מסתכלת על סבתא שלה מכינה את המאכל הנקרא מלוח'יה – לסכין הייתה משמעות גדולה.

תמונה 1

ממה שסיפרו לי הסכין כיום כבר בת מאה שנה וזה מדהים שהיא עדיין משמשת את בני המשפחה להכנת המלוח'יה. אני מאמין שרינת דודתי תעביר את הסכין לבת שלה, אבל בתוך תוכי הייתי רוצה לקבל אותה ולשמור אותה למזכרת.

הזוית האישית

שוהם אדוט: מקווה מאוד שהסכין תמשיך לעבור במשפחתי עוד הרבה דורות.

מילון

מלוח'יה
מלוח'יה היא מאכל המורכב מנזיד עלים צעירים של מלוכיה נאכלת וסוגים משתנים של בשר. בדרך כלל מוגשת מלוח'יה מלווה באורז לבן. מקורה במצרים שם היא נחשבת ל"מאכל לאומי" והיא מוכרת גם בישראל במטבחם של פלסטינים ושל יהודים יוצאי מצרים.

ציטוטים

”השימוש בסכין מעורר זיכרונות מהילדות.“

הקשר הרב דורי