מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור משפחת מיכלסון

רוני עם סבתא מדלן וסבא רלף
סבתא מדלן וסבא רלף ביום נישואיהם
עליית סבא וסבתא מצרפת והקמת משפחה בארץ

סיפורו של סבא רלף מיכלסון

סבא רלף נולד בניס שבצרפת בשנת 1941. הוריו הילדגרד והנס נולדו בגרמניה. המקור של המשפחה הוא בבוסקה שבלטביה.

בגלל העליה של הנצים בגרמניה הוריו עזבו את גרמניה  בשנת 1933 והגיעו לצרפת בניס.

בתקופה זו צרפת הייתה מחולקת לשני חלקים חלק אחד תחת כיבוש גרמני והשני היה חופשי.

הצרפתיים הלשינו לגסטפו (משטרה של הגרמנים שחיפשו יהודים), כשיש יהודים במקום שגרו ההורים של סבא ואז הם נשלחו למחנה ריכוז ושם נרצחו.

בשנת 1943 גרמניה כבשה את כל צרפת והדבר הראשון חיפשו את היהודים כדי לשלוח אותם למחנה ריכוז. כך תפסו את הוריו (כי הלשינו עליהם) ונשלחו למחנה אושוויץ שם הם נרצחו. הוריו הספיקו לשלוח את סבא רלף שהיה בגיל שלוש למשפחה נוצרית  כדי להציל אותו. זוג  של יהודים עודת ומוסה אבדי בנו רשת שמטרתה הייתה להציל ילדים יהודים ולדאוג להסתיר אותם (הם הצילו 503 ילדים כולל סבא רלף). ההורים המאמצים היו מאוד מבוגרים והיו ממעמד הפועלים. הם גידלו את סבא רלף עד גיל ארבע עשרה. סבא רלף לא ידע מה המשמעות להיות ממוצע יהודי. הוא קיבל חינוך נוצרי לחלוטין .

תמונה 1

עקב מות ההורים המאמצים משפחה יהודית גילתה את קיומו של סבא רלף. הם היו בהלם על מצבו שלא גדל לפי המקורות שלו! הם התחילו תהליך כדי לטפל בו ולהסביר לו למה ההורים שלו מתו ומה זה להיות יהודי.

כיום סבא רלף גימלאי.

סיפורה של סבתא מדלן מיכלסון

סבתא מדלן נולדה בפריז בשנת 1947. הוריה סמואל ונאדיה אדליסט.

סמואל סבא רבא שלי נולד בלודג שבפולין. הוא ברח מפולין ב 1939 מפני שהאשימו אותו שהוא שלח פצצה בתוך קהל למרות שהוא היה חף מפשע ולכן הוא הגיע לצרפת אצל דודה שלו שגרה ברואן.

הוא קיבל אזרחות צרפתית רק ב 1947.

סבתא רבתא שלי נולדה בצרפת. אמא שלה נולדה בפולין והייתה נשואה לקצין צרפתי (לא יהודי). הקצין הצרפתי נפטר עקב הרעלת גז חרדל כשהשתתף במלחמת העולם הראשונה.

סבתא רבתא שלי גרה בפריז וכדי להתחתן הייתה צריכה לעבור לדרום צרפת. היא הצליחה לעבור את הגבול בין צפון לדרום צרפת כשהיא שיחקה את עצמה כילדה קטנה וכשגרמני ביקש ממנה תעודת זהות היא אמרה שהיא ילדה קטנה ואין לה תעודת זהות וככה הצליחה לעבור למרסי (עיר בדרום צרפת).

סבתא שלי לא הכירה את הסבא וסבתא שלה עקב מה שקרה במלחמת העולם השנייה.

לסבתא שלי יש שתי אחיות אחת גדולה ממנה בארבע שנים והשנייה תאומה שלה. אחותה הגדולה של סבתא שלי (ג'נט) נפטרה בגיל 25 מסרטן. המשפחה של סבתא שלי גרה בעיר קטנה ליד רואן (עיר שעוברת מעל נחל בשם סאן) סבתא שלי למדה בתיכון שבו למדו מ 8.00 עד 18.00 ולכן עשתה שם את שיעוריה. סבתא שלי ואחותה היו הולכות ברגל חצי שעה הליכה. סבתא שלי למדה באוניברסיטה ברואן במגמה של גאולוגיה במשך שנתיים וחצי ואז היא התחתנה והפסיקה ללמוד כי עלתה לארץ עם סבא רלף.

תמונה 2
סבתא שלי התחתנה בשנת 1969 בצרפת. זמן קצר אחרי אחרי החתונה עלתה לארץ.

הסוכנות היהודית נתנה לסבא וסבתא שלי דירה ביבנה. אחרי 8 חודשים סבא וסבתא שלי קנו בית בראשון לציון ונולדו להם 4 ילדים בשם: הנרי דן יעל ונעמי, הנרי האח הגדול שלהם נולד בצרפת.

סבא רלף וסבתא מדלן התחתנו בשנת 1969.

כיום יש להם 4 ילדים בשם: נעמי, דן, אריה ויעל. אני הבת של נעמי ואייל. לאחותי הקטנה קוראים גיליץ. יש לי 7 בני דודים בשם: נועם, גיא, יובל, ליבי, בר, מאיה ותומר.

בשנת 1985 סבתא מדלן עבדה כחקלאית ובשנת 2007 עבדה כמורה למתמטיקה וכיום היא ממשיכה בכך. סבא שלי עבד כהנדסאי אלקטרוניקה באלתא באשדוד עד 2007.

סבתא שלי הייתה עקרת בית עד 1997 ועבדה כמורה לחשבון בפנימיה של ילדים ממשפחות הרוסות ובשנת 2000 עבדה כמדריכת יוגה וכיום היא ממשיכה ללמד.

הזוית האישית

נהניתי להיפגש עם נכדתי מידי שבוע בבית הספר. זה נתן לי להיזכר בעבר, בסיפור חיי וחיזק את הקשר בינינו.

מילון

נוגסטפו
משטרה גרמנית שתפקידה היה לחפש יהודים.

ציטוטים

”טוב לחיות כאן במדינת ישראל. לכאן אנו שייכים ומרגישים שזה המקום שלנו.“

הקשר הרב דורי