מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

המשפחה היא הדבר הכי חשוב מחיי

תמונה משותפת סבא יאיר ורוני.
סבא יאיר במקום עבודתו ב"מקורות".
יאיר פיקסמן

החיים במג'דל

נולדתי בתאריך י' בתשרי (יום כיפור), שנת 1934, גדלתי במג'דל, כפר ערבי ששוכן על יד טבריה על שפת הכינרת.

בשנת 1936, כשהייתי בן שנתיים, היו פרעות ושרפו את ביתנו ושדותינו ונותרנו חסרי כל. גרנו שנתיים נוספות במג'דל העברית אצל סבי ולאחר מכן עברנו להתגורר בשכונת נורדיה בתל-אביב.

שירות צבאי

כשסיימתי את לימודי בבית הספר המקצועי על שם מקס-פיין, שירתתי בצה"ל כחשמלאי בשדה התעופה רמת-דוד. בסיום השירות הצבאי התחלתי לעבוד בתעשייה הצבאית.

הקמת משפחה

בשנת 1961 לאחר נישואיי עברתי עם אשתי להתגורר בבאר-שבע והשתלבתי בעבודה בחברת "מקורות" שבה עבדתי עד לפרישתי לגימלאות. בשנת 1990, לאחר פרישתי, המשכתי לעבוד כמורה לחשמל ולמקצועות הבטיחות במוסד לבטיחות וגהות. אשתי ברוריה עבדה כגננת כ-30 שנים וביחד הקמנו בית ומשפחה לתפארת-שלושה ילדים ושישה נכדים הגורמים לנו אושר וגאווה. בגיל 80 החלטתי לעבור לדיור מוגן בכפר סבא כדי להיות קרוב לבני משפחתי.

משמעותן של כוסות

בתמונה כוס קידוש ליין, לסעודת יום שישי משפחתית מסורתית. הכוס נשמרה במשך עשרות שנים וליוותה את המשפחה בכל אירוע וקידוש. הכוס השנייה היא כוס שקיבלתי במתנה לבר המצווה שלי לפני 70 שנה משכנים. באותה תקופה גרנו בתל אביב בשכונה שאינה קיימת היום – "שכונת צריפים נורדיה" והיום קיים על השטח הזה קניון לב דיזינגוף.

כוס הקידוש ליין העוברת מדור לדור במשפחה

תמונה 1

"הקשר הישראלי שלי" – 70 שנה למדינה

בה' באייר, שנת 1948 דוד בן גוריון הכריז על קום המדינה בביתו של מאיר דיזנגוף-ראש העיר הראשון של תל אביב (וממייסדיה). מחוץ לאולם ההכרזה, התאסף קהל רב שפרץ בשירה ובריקודים. באותו הזמן הייתי בן 14 עם חבריי בקהל הרב והנרגש שהאזין בחוץ.

מלחמת העצמאות הייתה בעיצומה, הקרבות התפשטו בכל הארץ והיו נפגעים רבים. למרות כל זאת, הכרזת המדינה חיזקה מאד את רוח העם. יום אחרי ההכרזה צבאות מצריים, סוריה ועיראק פלשו לארץ. צבא ירדן פלש כבר לפני-כן וכבש את גוש-עציון.

יום הכרזת המדינה

תמונה 2

שיר "הרעות"

אני קשור לשיר זה שמסמל את הקשר החברי לחיילים ששרתתי  איתם יחד במלחמה. השתתפתי בשתיים ממלחמות ישראל, מלחמת קדש בשנת 1956 ומלחמת לבנון הראשונה.

הזוית האישית

סבא יאיר: שמחתי מאוד לעבוד עם נכדתי, לשתף אותה בסיפור חיי ובזיכרונותיי. זוהי תכנית חשובה שמעבירה את המסר שיש להסתפק במועט ושהערך הכי חשוב הוא המשפחה.

רוני: נהניתי מאוד להשתתף בתכנית הקשר הרב דורי ושמחתי לשמוע את סיפורו של סבי.

מילון

פרעות
פוגרום (ברוסית: погром, מילולית: השמדה, הרס, בעברית: 'פרעות') הוא פעולה קבוצתית אלימה כנגד קבוצה אתנית או דתית מובדלת בידי ההמון (אך לעיתים בעידוד השלטונות), במטרה להביא לפגיעה חסרת הבחנה בנפש וברכוש של הקבוצה הנפגעת, בדרך כלל יהודים.

"מקורות"
"מקורות חברת מים בע"מ", חברת המים הלאומית של מדינת ישראל, היא חברה ממשלתית הפועלת תחת אחריות משרד התשתיות הלאומיות ומשרד האוצר. החברה נוסדה בשנת 1937 ומספקת כיום כ-80% ממי השתייה בישראל וכ-70% מצריכת המים בארץ.

דוד בן גוריון
דָּוִד בֶּן-גּוּרִיּוֹן (גְּרין) להאזנה (מידע · עזרה) ‏(16 באוקטובר 1886, י"ז בתשרי תרמ"ז – 1 בדצמבר 1973, ו' בכסלו תשל"ד) היה איש העלייה השנייה, ראש ההנהגה של "המדינה שבדרך", המוביל והדוחף להקמת מדינת ישראל, בתפקידו כיושב ראש מנהלת העם הכריז על הקמתה, ולאחר שקמה הנהיגהּ במשך עשור ומחצה עד 1963[1]; כיהן כראש הממשלה וכשר הביטחון הראשון של מדינת ישראל והיה ממנהיגי תנועת העבודה.

מאיר דיזנגוף
מאיר דיזֵנגוף (25 בפברואר 1861, ט"ו באדר ה'תרכ"א, בסרביה (מולדובה כיום) – 23 בספטמבר 1936, ז' בתשרי ה'תרצ"ז, תל אביב) היה ראש העיר הראשון של תל אביב, שכיהן בשנים 1921–1925, ומ-1928 ועד מותו.

מלחמת העצמאות
מלחמת העצמאות (נקראת גם מלחמת השחרור, מלחמת הקוממיות, מלחמת תש"ח, ומלחמת 1948) החלה ב-30 בנובמבר 1947. מיד לאחר קבלת תוכנית החלוקה של האו"ם, תקפו ערביי ארץ ישראל את היישוב היהודי בארץ ישראל כדי למנוע את יישומה של התוכנית.

ציטוטים

”"המשפחה היא הדבר הכי חשוב בחיי"“

הקשר הרב דורי