מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור ילדות במלחמת העולם

סבטלנה עם התלמידים
סבטלה בפעילות- קשר רב דורי
סיפורם של ויטרנים

סיפורה של סבטלנה – סיפור ילדות במלחמה

סבטלנה טרוביצה עלתה לישראל בשנת 2011 וכבר מדברת עברית די טוב. סבטלנה מספרת:

נולדתי בזמן מלחמת העולם השנייה. כאשר הייתי בת חודש. ברחנו מהגרמנים במורדוביה בעיר סרנסק."סרנסק היא עיר ברוסיה, בירת רפובליקת מורדוביה, נמצאת על נהר אינסר, יובלו של הוולגה, 642 ק"מ מזרחית ממוסקבה. אוכלוסיית העיר מונה כ־297,415 תושבים" .

בבריחתנו מהגרמנים,יצאנו מסרנסק , כשהתקרבנו לרכבת כדי לנסוע לורוניש הייתה שם שריפה גדולה ליד הרכבת ולא יכולנו להיכנס ולהתקרב לתחנת הרכבת. לפתע ניגש אלינו אדם מתחזה שלבש מדים והיציע לנו עזרה. אימי האמינה לו, ונתנה לו את המזוודה הקטנה והוא ניכנס לרכבת הבוערת.

ברכבת היו אנשים רבים. אימי החזיקה אותי על הידיים, היא לא יכלה לתת אותי כי הייתי תינוקת ולא יכלה להיכנס לקרון ברכבת. מאוחר יותר הסתבר שהאיש במדים היה מתחזה. הוא כבר לא היה שם וברח עם המזוודה שלנו. וכך אמא שלי נשארה בלי מסמכים ועם תינוקת על הידיים.

רק אחרי המלחמה, בעיר ורוניש הצליחה אימי להוציא לנו מסמכים חדשים. לאחר המלחמה חזרנו לעיר סרנסק. אז כבר הייתי בת חמש. המלחמה הסתימה. אימי יצאה לעבוד, אני למדתי בבית ספר. חזרנו לדירה שלנו.

כשגדלתי למדתי בבית ספר ולאחר מכן באוניברסיטה, שם סיימתי כמהנדסת.

התחתנתי בשנת 1962 ונולדה לי בת אחת ולאחר מכן עוד שתי בנות יפות ותאומות. ויש לי 4 נכדים ברגע זה אני לומדת עברית והולכת ללמוד בשני אולפנים עיברית. בשבילי שפה עברית קשה, אבל מעניינת. לימוד עברית לוקח הרבה זמן ללמוד.

בזמני הפנוי אני עכשיו עוזרת לאנשים שהיו במלחמת העולם השנייה – הויטרנים. אני משתתפת בתכנית הקשר הרב דורי . בבית הספר מודיעים בתל אביב, יחד עם חברי הויטרנים, וביחד אנו מתעדים ומעלים את הסיפורים ממלחמת העולם.

ויטרנים"יוצאי בריה"מ לשעבר, חגגו במצעד ובעצרת בעירו את "יום הניצחון", על גרמניה הנאצית וסיומה של "המלחמה הגדולה" כפי שמכונה ברוסיה מלחמת העולם השנייה. בדבריו, התייחס יהב לתופעות האנטישמיות הצצות באירופה.ב-9 למאי, נוהגים וותיקי הלוחמים בנאצים ה"ויטרנים", לצעוד ברחובות הערים במדי הצבא האדום כשהם עטורים במדליות ובאותות המלחמה. בשורות הצבא האדום [צבא ברית המועצות], נלחמו כחצי מיליון חיילים יהודים, חלקם מתגוררים כיום בישראל. "

תמונה 1

העבודה בתוכנית נותנת לי שימחה וטוב לי לבוא למפגשים. אני אוהבת לעבוד עם יפה.

סבטלנה עם חברתה לקבוצה נטע

תמונה 2

מילון

סרנסק
סרנסק (ברוסית: ???????, במורדובית: ????? ??) היא עיר ברוסיה, בירת רפובליקת מורדוביה, נמצאת על נהר אינסר, יובלו של הוולגה, 642 ק"מ מזרחית ממוסקבה. אוכלוסיית העיר מונה כ־297,415 תושבים (2010).

ויטרנים
וטרנים: ותיקי המלחמה הגדולה , מלחמת העולם השניה, יוצאי ברית המועצות מציינים את הניצחון על הנאצים

ציטוטים

”אני עוזרת לאנשים שהיו במלחמת העולם השנייה – הויטרנים“

הקשר הרב דורי