מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

סיפור העלייה שלי מקרואטיה

אני ונכדי
ספר על המלחמה ביגוסלביה
סיפורה של סבתא

קוראים לי ורה, נולדתי בשנת 1940 בעיר ספליט בקרואטיה.

כשפרצה מלחמת העולם השנייה, הנאצים פלשו ליוגוסלביה. באפריל 1941 אימא שלי ואני בגיל ארבעה חודשים וחצי ברחנו לסבי ולסבתי מצד אימא ברכבת. אבי הצטרף אלינו ב1945. הוא הגיע עם רכבת אחרי שהשתחרר ממחנה שבויים גרמניים. הוא חזר הביתה מהשבי ליוגוסלביה ואז קיבל עבודה בחברת יצור חיטה  עד  1949.

הגענו לנמל רייקה הפלגנו מרייקה לנמל חיפה במשך שבועיים. ירדנו בנמל חיפה ונסענו באוטובוסים למחנה אוהלים על יד הרצליה, שם היינו חודשיים. לאחר מכן הגברים שהיו במחנה העולים החדשים הוסעו באוטובוסים על ידי הסוכנות היהדות לכל מיני מקומות בארץ לחיפוש עבודה, כאשר הגיעו עם האוטובוס לנהריה, החליטו הגברים שזה יהיה המקום שהם יגורו. אחרי כמה שבועות העבירו אותנו מאוהלים מהרצליה לנהריה לצריפים שנקראו צריפים שוודים. גרנו שם שנה, לאחר מכן עברנו לבית מאבן בו גרנו שנתיים. כעבור זמן מה, אבא שלי השיג בית במרכז נהריה בשכירות נמוכה וגרנו שם עד שאמי נפטרה ואבי נכנס לבית אבות עד מותו.

המלחמות ביגוסלביה

"מלחמות יוגוסלביה היו סדרת עימותים אלימים על אדמתה של הרפובליקה הפדרלית הסוציאליסטית של יוגוסלביה, שהתרחשו בין השנים 1991 ו-2001. המלחמות השפיעו על כל שש הרפובליקות ביוגוסלביה וקרויות לעתים גם "המלחמות בבלקן", או "המלחמות ביוגוסלביה", "מלחמות הפרישה היוגוסלבית" או "מלחמת הבלקן השלישית" (ביטוי שטבע העיתונאי הבריטי מישה גלני). הן אופיינו כמלחמות אתניות בין אנשי יוגוסלביה, בין סרבים בצד אחד, לבין קרואטים בוסנים ואלבנים מצד שני; אך גם בין קרואטים ובוסנים בבוסניה, ובין מקדונים ואלבנים במקדוניה. למלחמות היו שורשים עמוקים של סכסוכים פוליטיים, כלכליים ותרבותיים, וכמו כן גם מתח אתני רב. מלחמת האזרחים נגמרה בפיצולה של יוגוסלביה". (ויקיפדיה)

הזוית האישית

סבתא ורה כהן מספרת את סיפור עלייתה לנכדיה, הסיפור שלה הוא הסיפור על המלחמה ביגוסלביה.

מילון

ספליט
עיר

ציטוטים

”אם תרצו תצליחו“

הקשר הרב דורי