מאגר סיפורי מורשת

אוצר אנושי מתוכנית הקשר הרב-דורי

עלייתו של סבא דוד מפולין

אני וסבא במפגש האחרון בקשר הרב דורי 2018
סבא כחייל גאה בצ''הל בן 18
העליה והקליטה בארץ ישראל

סבא דוד נולד בפולין בשנת 1948. לאחר מלחמת העולם השנייה כאשר אירופה היתה הרוסה מהמלחמה החליט אביו, סבא רבא משה לעלות עם כל משפחתו לארץ ישראל, לאחר שקמה מדינה ליהודים שהיגיעו אליה מכל התפוצות.

לאחר שהסדיר את כל הניירת לצורך העלייה, לא נתנו לסבתא פולה אשר הייתה בהריון לעלות לאנייה ואז סבא רבא משה אמר: "אם סבתא פולה לא יכולה לעלות, אזי כל המשפחה הענפה, בנים, בנות, חתנים וכלות, נכדים ונכדות – לא יעלו!" והעלייה נדחתה עד לאחר ליידתו של סבא שלי דוד. לאחר ליידתו של סבא דוד, סבתא רבתא פולה חלתה והייתה זקוקה לאשפוז והחלמה.

בשנת 1950 עלתה כל המשפחה הגדולה ביד –  כולם ללא יוצא מן הכלל לארץ ישראל.

כל המשפחה נקלטה במחנה אוהלים בטירת הכרמל. מאחר ולא היו כבישים דוד הקטן שיחק עם ילדי האוהלים בדרכי אפר עם אבק בקיץ ובבוץ בחורף. כל שוכני האוהלים סבלו בקיץ מחום רב, מיתושים ומקור ומים בחורף שחדרו לתוך האוהלים, אך אף אחד לא התלונן שכן כך חיו כולם.

לאחר מספר חודשים התחילו לפזר את תושבי האוהלים. את דוד הקטן ומשפחתו סבתא רבתא פולה וסבא רבא הנק העבירו למחנה בשער העלייה, ליד חיפה. הבתים בו היו עשויים חלקם מעץ ומברזנט, שהיה סוג של בד חזק.

לאחר כשנה שנתיים, סבא וסבתא רבתא רכשו חדר בבית אבן ערבי. אותו בית הכיל ארבע משפחות  שגרו יחד, כשלכל משפחה היה חדר אחד  – המטבחון, השרותים והמקלחת היו משותפים לכל המשפחות. הסלון היה מקום מפגש לכל ארבעת המשפחות, כאשר כל שבת היו הגברים יושבים לשחק בקלפים והנשים היו מגישות את תבשליהם. המשפחות היו קיבוץ גלויות, שכולם עשו עלייה מארצות שונות: פולין, מרוקו, רומניה וטורקיה.

האחווה שררה בין כל המשפחות שבקושי הבינו אחת את השנייה אך ידעו לעזור אחד לשני. המרוקאי עבד כסבל בשוק הירקות וכל שישי היה מביא שק מלא פרות וירקות מניח ברחבת הסלון בין החדרים וכל עקרת בית נטלה את אשר היה חסר לה. במקרה ובגד היה חסר או נקרע היה הפולני, אשר עסק במכירת ביגוד נותן או מתקן לשכנו. הגבר ממשפחת הטורקים היה סנדלר והיה מתקן לכולם את הנעליים והרומני היה פחח ומתקן לכולם את הסירים וכלי הבית.

כך היה שכולם דאגו אחד לשני ואנו הילדים חיכינו לערב שבת בכדי לטעום מתבשליהן של המשפחות האחרות שכן הטעמים היו לא מוכרים אך היו מאוד טעימים.

חג חנוכה עם סבא והנכדים 2017 הדלקת נרות

תמונה 1

הזוית האישית

עמית ניר: היה לי מעניין לדעת את סיפור עלייתו וקליטתו של סבא שלי בארץ ישראל.

מילון

קיבוץ גלויות
עולים יהודים ממדינות שונות אשר התקבצו יחד והקימו את מדינת היהודים ישראל ואליהם הצטרפו והתקבצו כל היהודים שנרדפו בארצות מוצאם בגלל יהדותם.

ציטוטים

”ללא סבתא פולה לא יעלו כל בני המשפחה. “

הקשר הרב דורי